י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הכנסת חוקקה את החוק להחמרת הענישה בהעסקת שב"חים

הכנסת חוקקה את החוק להחמרת הענישה למי שיעסיק שב"חים: עונש מאסר של עד 4 שנים וקנסות ענק

.
.



מליאת הכנסת אישרה הערב (ב) בקריאה שנייה ושלישית את חוק השב"חים ברוב של 44 תומכים מול 16 מתנגדים.

מטרת החוק היא להחמיר את הענישה על מעסיקים, מסיעים ומלינים של שוהים בלתי חוקיים בישראל. הצעת החוק, שהוגשה על ידי המשרד לביטחון פנים, קובעת כי גם מי שהעסיק או הלין בעקיפין, כגון חברות קבלניות גדולות שמעסיקות עשרות קבלני משנה המעסיקים שב"חים יואשם.

בנוסף, אדם שמעסיק או מלין שב"חים באופן חד פעמי יהיה צפוי לעונש של עד 2 שנות מאסר, או לקנס בגובה של עד 75,000 ש"ח.

החוק גם קובע קנס מינימאלי בגובה 5,000 ש"ח להעסקה חד פעמית של שב"ח. ​העונש יעלה משנתיים מאסר לארבע שנות מאסר. לחלופין, ניתן יהיה להטיל עליו קנס בגובה של עד 226,000 ש"ח במקום 75,000 ש"ח כפי שקבוע כיום בחוק, כאשר הצעת החוק החדשה מציבה רף מינימאלי של קנס בגובה 10,000 ש"'ח.

כן תינתן סמכות מנהלית לקצין משטרה לסגור בית עסק, מתחם או מקום, שבעליו עבר עבירה, למשך שלושים יום. תינתן לבתי המשפט סמכות לסגור או להגביל את השימוש בבתי עסק לרבות באתרי בניה עד תום ההליכים, ובנוסף ניתן יהיה להגביל או לשלול רישיונות והיתרים של תאגיד המעורב בביצוע העבירה, לרבות רישיון עסק, היתר בניה ועוד. לביהמ"ש סמכות לחלט את התמורה בעד ההעסקה או ההלנה או את שוויה הכספי.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן: "אני רוצה להודות על כך שיש חברים באופוזיציה שמגלים אחריות ותומכים בחוק הזה. מסתבר שיש פלשתינים שחושבים שמדינת ישראל היא מקום לא רע בכלל, אבל מה לעשות שהתופעה מייצרת סיכונים מאוד משמעותיים בעיקר כשאנחנו בגל טרור שמבוצי על ידי יחידים שמונעים מהסתה וזו משימה מורכבת להתמודד אם זה. זה נובע בבין היתר מכך שאין הרתעה וענישה והעונשים כיום אינם משמעותיים.

"כל עוד גדר הביטחון לא הושלמה היכולת לייצר חסימה הרמטית לשב"חים היא בלתי אפשרית", אמר השר ארדן והוסיף כי , "מה שנשאר זה לטפל באותם ישראלים שעבור בצע כסף מעסיקים את אותם שב"חים ומלינים אותם ומסיעים אותם מבלי להתייחס לסכנה הביטחונית. אישור ההצעה הזו יוכל לסייע מאוד למשטרת ישראל וכוחות הביטחון, לעצור את כניסתם של השב"חים כי במקום לרדוף אחרי כל אחד מהם, אנחנו רוצים להעביר את משקל הכובד למעסיקים".

ח"כ טלב אבו עראר שהתנגד לחוק אמר: "מי שחושב שחקיקה גזענית היא שתביא לרגיעה או תשיג ביטחון, או שהוא טיפש או שהוא חצוף. לפני פחות משנה הזהרנו מעל בימה זו על המשך חילול מסגד אל אקצה ושכניסת יהודים לשם תגרום לאינתיפאדה ואז התחילה אינתיפאדה, אף אחד לא שמע לנו. חלק מהממשלה אמרו שזה גל ויחלוף, זה לא גל אל תשלו את עצמכם אנחנו בעיצומה של אינתיפאדה. זו העת המתאימה שהממשלה תכיר בזה שהמשך הכיבוש, מדינות הדיכוי והחקיקה הגזענית אלה הדברים שמגבירים את האלימות ומבעירים את האזור. כדי להשיג ביטחון הממשלה צריכה לשנות את המדיניות. מי שתומך החוק הזה הוא יותר מסוכן לפלשתינים מנתניהו".

ח"כ מוטי יוגב שתמך בחוק: "הצעת חוק הזו עלתה על ידי עוד בכנסת הקודמת בעקבות התגברות של אירועי טרור. בעקבות מתקפת הטרור האחרונה שחלק מהמפגעים היו שב"חים היא עלתה כהצעה ממשלתית שאני מצטרף אליה. אני בעד אישורי רבים נוספים לכל פלשתיני שרוצה מקום עבודה אך בשנים האחרונות התגברה כניסתם של שב"חים והתגבר גם פוטנציאל האיום עד כדי רצח ורבים איבדו את חייהם. החוק הזה יתרום לארגז הכלים של ההרתעה והענישה".
חוק שבחים כנסת פועל משטרה חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד