י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

התפתחויות קואליציוניות בעקבות המשבר החרדי על סכנת הרפורמים

בעוד החרדים ניסו לשמור את המשבר בעצימות נמוכה, נתניהו שולף קלף משלו עם דיווחים על מו"מ לצירוף המחנה הציוני. כל זאת, לצד הסתבכות מתווה הכותל-הדרומי בשל התעקשות הרב לאו, ובגלל התעקשות החדשה של פורשות נשות הכותל בבג"צ על ס"ת דווקא בעזרת נשים, ודרישת רב הכותל לחקיקה לכותל בדומה למקוואות - מביא את יהדות התורה לתסבוכת אמיתית. דרעי ממהר לצנן את המשבר, בהבהרה כי דרכו אינו החוצה מהממשלה.

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90

משבר סכנת הרפורמים - שלב ההסתבכות: השמועות במסדרונות הפוליטיים הולכות ומתרבות על מגעים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ל'מחנה הציוני'. השמועות הללו הלכו והתחזקו הערב, לאחר שראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג והשר יריב לוין התקזזו ונעלמו מהמליאה אמש (ב') בתחילת הער.

גם יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי התייחס אל השמועות הללו כאשר צייץ "אני מאד מקווה שהשמועות על תחילתו של מו"מ בין הליכוד למחנ"צ נכונות. הלוואי שנקום בבוקר ונתבשר על הקמת ממשלת אחדות רחבה". עם זאת במחנה הציוני ממהרים להכחיש ומבהירים שאין כל כוונה להצטרף לממשלה.

השמועות מגיעות לאחר הדרישה שהציבו הנציגים החרדים בכנסת, לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא חוק המקוואות והכותל הרפורמי. דברים שנחשפו ב"בחדרי חרדים" אחר ישיבת מועצת גדולי התורה.

ההערכה בקרב גורמים פוליטיים היא כי תמונת המצב היא כך: בעוד החרדים ניסו לשמור את המשבר בעצימות נמוכה, נתניהו שולף קלף משלו עם דיווחים על מו"מ לצירוף המחנה הציוני, זאת כדי להלחיץ את החרדים. דרעי, בציוצו, הבהיר כי פניה של ש"ס אינם החוצה מהממשלה, ובכך למעשה איפס את עוצמת המשבר מול ש"ס.

גם ביהדות-התורה לא מכוונים לשם, כפי שדווח מתחילת הפרשה ב'בחדרי'. לצד זאת, לנציגות החרדית תהיה בעיה, עם הסתבכות מתווה הכותל-הדרומי בשל התעקשות הרב לאו, ובגלל התעקשות החדשה של פורשות נשות הכותל בבג"צ על ס"ת דווקא בעזרת נשים. היום התעצמה ההסתבכות בפרק נוסף, עם דרישת רב הכותל לחקיקה לכותל בדומה למקוואות.

"יהדות התורה בתסבוכת אמיתית" אומר הגורם, "רק דרעי האחראי, ממהר לצנן את המשבר, בהבהרה כי דרכו אינו החוצה מהממשלה.

ההתפתחות הערב מגיעה אחר הדיווחים התקשורתיים בימים האחרונים אשר הצטרפו לדיווח על המשבר, החריפו את עוצמת המשבר והגדירו אותו כ"המשבר המשמעותי הראשון בממשלה, מאז הקמתה". כאשר התברר גם להם, שאכן החרדים רציניים הפעם בכוונתם למנוע הכרה ברפורמים גם במחיר פרישה מהממשלה. זאת למרות שהאיום לא הונח רישמית, מלבד איומו של השר ליצמן בדינר לישיבת 'חידושי הרי"ם', שדווח ב'בחדרי' כי איים לפרוש מהממשלה.

בתגובה לעמדה הברורה אשר מסבכת את רוה"מ מול הרפורמים, הופצו כפי הנראה השמועות על ידי גורמים המקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו, על מו"מ עם הרצוג, כאיום מוסווה על גיבוש אלטרנטיבה לממשלת החרדים. ל'בחדרי חרדים' נודע כי אכן עברו שליחים ומסרים בין הצדדים בימים האחרונים.

כך למעשה הסתבכה 'סכנת הרפורמים'
על הפרק שני נושאים הכרוכים בסכנת הרפורמים: המקוואות והכותל, כשהדרך למנוע את הפרצות הוא חקיקת חוק שימנע פרצות בסטטוס קוו.

המהלך של גפני בדמות חוק המקוואות לעקיפת הבג"צ, הוא זה שהקואליציה תהיה מחוייבת לתמוך בו, אולי בשינויי נוסחאות כאלו ואחרים נוכח הקולות הנשמעים מ'כולנו' ומחלק מחברי 'הבית היהודי'. אך בכל מקרה, החוק ימנע פירצה בהליכים עקרוניים הקשורים לדת משה וישראל, כדוגמת אפשרות טבילת רפורמים בטקס אותו הם מכנים גיור. האם החוק יעבור מעבר לקריאה טרומית כבר במושב זה? סיכויים נמוכים.

בעניין ההכרה בכותל, אין עדיין הכרעה, וזאת בעיקר בשל התנגדות הרב הראשי הרב לאו למתוה הכותל המוצע, ומינויו של הרב דביר ל'ועדה' מטעם הרב לאו, אלא שהועדה טרם קמה ולא נשלחו אליה נציגים, לא מטעם הראשל"צ הרב יצחק יוסף ולא מטעם רב הכותל, כך שלמעשה בעניין זה, ממתינים לעמדת הרב הראשי.

כבר ביום ראשון שעבר, כשאמור דווח לראשונה ב'בחדרי' על המשבר, הגדרנו אותו כמשבר פתיר, "לנציגים החרדים אין כוונה לפרוש מהממשלה, ואף לא ליצור משבר קואליציוני. עם זאת, שתי דרישות חד משמעיות הוצגו בפני ראש הממשלה: לא להכיר ברפורמים על ידי מינויים במועצה בכותל, וחוק שיעגן הסטטוס קו".

הדיווחים בתקשורת אודות משבר החרדים עם נתניהו, הגיעו לשיא, כאשר מוקדם יותר הערב (ב') צייץ הפרשן עמית סגל מחדשות 2: "העימות רפורמים-חרדים הוא כרגע האיום המרכזי על שלמות הקואליציה. כרגיל במקומותינו, כדאי להקשיב היטב לליצמן", קודם לכן, כתב סגל אודות המכתב של רב הכותל ששוגר היום לחכי"ם ופורסם מוקדם יותר ב'בחדרי': "התפתחות מדאיגה לנתניהו: רב הכותל מאמץ את העמדה המיליטנטית וקורא לאסור בחוק את הרחבה הרפורמית".

זאב קם דיווח בNRG' כי מי שהזהיר את ראש הממשלה עוד קודם מפני משבר חמור סביב נושא הרפורמים היה חברו למפלגה, השר זאב אלקין, שהעלה את הנושא בישיבת שרי הליכוד בתחילת השבוע. "כמו שאני מכיר את אגודת ישראל, ברגע שהם קובעים עמדה זה כמעט בלתי אפשרי לשנות אותה לאחר מכן", פנה אלקין לנתניהו באותה ישיבה. "הזהרתי מזה עוד בזמן קבלת ההחלטה בממשלה בנושא הכותל. זאת בדיוק הסיבה שבגללה התנגדתי להחלטה ההיא. אני מציע לא להקל ראש בדבר הזה". ונתניהו, כך מספרים בליכוד, אכן לא מקל ראש. "אני לוקח את זה ברצינות", השיב בפורום שרינו. "זה בהחלט לא דבר קל".

כאמור, כפי שדווח ב'בחדרי' מדובר היה לכאורה במשבר פתיר, אשר פתרונות כמתוה אלקין ואחרים, יביאו לכך שהרפורמים יקבלו כבוד, אך לא הכרה ממשלתית רשמית. אך ההתפתחויות האחרונות מסבכות את המצב. ביהדות התורה עוקבים בדריכות אחר הדיווחים על צירוף 'המחנה הציוני', אך גם שם מודעים לבעיה המרכזית, בישיבה משותפת של נתניהו עם ציפי לבני. אבל לא פוסלים את אפשרות שנתניהו יציג את הצעד, כמהותי עבור ההכרה ברפורמים,וכך יזכה בדעת הקהל החילונית בישראל. על החוקים, ואי ההכרה ברפורמים, בכל מקרה יתעקשו ביהדות התורה, גם במחיר פרישה מהממשלה.

עריכה: 7:46
משבר קואליציוני החרדים ונתניהו השר דרעי הרב רבינוביץ הרפורמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד