י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גל הסתה חסר תקדים בעיתונות הכלכלית נגד המגזר החרדי

המגזר החרדי סובל ממתקפה מתוזמנת בתקשורת הכלכלית: כותרת ב'כלכליסט' זועמת על שר האוצר שהעז להקצות דירות 'מחיר למשתכן' גם בשכונה חרדית, ואילו כותרת ב-themarker מצהירה שהגמ"חים הם בעצם מוסד הלבנת הון לגבירים מאמריקה

צילום ארכיון: יעקב כהן
צילום ארכיון: יעקב כהן

גל הסתה נגד המגזר החרדי בכותרות התקשורת הכלכלית היום (ג) ובשבוע האחרון בכלל, במסווה של ידיעות מקצועיות: 'כלכליסט' ו'themarker' מפרסמים ביממה האחרונה ידיעות שאין דרך אחרת להסביר את פרסומן מלבד רצון לנגח את המגזר החרדי ולפגוע בו.

נפתח בכתבה ב'כלכליסט', תחת הכותרת "למי דואגת המדינה? מחיר למשתכן בלוד הושקה בלב שכונה חרדית" מפרסם הכתב אביב גוטר טענה 'חריפה' נגד המדינה - מדוע אחת ההגרלות של מחיר למשתכן הוצעה, רחמנא ליצלן, בלב שכונה שככל הנראה תהיה חרדית.

אין בכתבה כל הסבר מדוע על המדינה להתעלם מהמגזר החרדי לדעתו של הכותב, האם החרדים אינם בני אדם מהלכי על השניים הזקוקים לדירה משלהם, או האם אין דמם סמוק מספיק כשאר אזרחי המדינה ועל שר האוצר להתעלם מהם במסגרת תוכניתו.

כתבה נוספת שפורסמה על ידי הכתבת מירב ארלוזורוב בthemarker מתיימרת לנסות ולנחש מדוע מתנגד יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לחוק ההון השחור של שר האוצר, הכתבת יוצאת כנראה מנקודת הנחה שלא יתכן שמניעיו של גפני הם רציונאליים או מקצועיים, ולפיכך התשובה האפלה לדעתה טמונה בניסיון לחפות על מערך אדיר של הלבנת הון שקיים במגזר החרדי.

ואיפה כל הכסף הזה? ארלוזורוב מסתמכת על מחקר נטול הוכחות של איתן רגב, חוקר במכון טאוב, שהגיע למסקנה שנתח נכבד מהכסף במגזר החרדי מקורו בגמ"חים, שהם בתורם מקבלים את הכסף מטייקונים יהודים בחו"ל ומלבינים עבורם את התרומה, כהוכחה לדבריו הוא מצא שתי חקירות בעשור האחרון, שאחת מהן בכלל עסקה במוסדות הקהילה החאלבית בארה"ב...

והנה ציטוט מהכתבה: מרבית כספי הגמ"ח, לפי המחקר של רגב, מגיעים מתרומות של חרדים עשירים בחו"ל. רק שלא תמיד מדובר בתרומות. "מרבית המרואיינים מסכימים כי עיקר הכסף מקורו בהלוואות שמתקבלות במסווה של תרומות, וכי הגמ"חים הם עסק לכל דבר", טוען רגב. "יש בהם פעילות ענפה של הלבנת כספים, ומרבית הכסף שמוזרם אליהם (שהוא כסף שחור) מגיע כהלוואות מיהודים בחו"ל או מחרדים החיים בארץ אך נחשבים לתושבי חוץ. אלה מעבירים את הכספים לגמ"חים מחשבונות זרים, וקשה מאוד לעקוב אחר תנועת הכספים".

ועוד ציטוט: מגנון הלבנות ההון של הגמ"חים, מתברר, מורכב להפליא. הוא כולל תרומות של יהודים עשירים המפוצלות בין גמ"חים רבים בישראל כדי להסתיר את הסכום הכולל. בפועל, התרומה היא הלוואה שהגמ"ח מעמיד. גם בהתחשב בשיעור מחיקות גדול, של 10%–20%, עבור מלבין ההון מדובר בשיעור הפסד מזערי בעבור שירות הלבנת ההון שהוא מקבל. לאחר גביית ההלוואה, הסכום מוחזר לארה"ב, שוב בפיצול לסכומים קטנים וכתרומה לארגוני צדקה אמריקאיים. ארגוני הצדקה מחזירים את הכסף למלבין ההון המקורי, למשל באמצעות הזמנת שירותים ממנו במחיר מנופח. המנגנון עובר דרך עשרות גופים, ולעתים מאות מתווכים, ולטענת רגב, "השיטה פועלת היטב בזכות שיתוף פעולה ואמון ההדדי".

בשיחה עם ארלוזורוב היא מבהירה כי "רק הבאתי את המחקר של איתן רגב", ומצהירה כי לא התכוונה להכליל את כל הגמ"חים אלא רק לציין שזו תופעה קיימת. זה לא כל כך מסתדר עם הכותרת שניתנה לכתבה, בזו הלשון: "יהודים עשירים מחו"ל והשיטה שלא תיאמן: כך מתבצעת הלבנת הון בגמ"חים חרדיים. על פי מחקר שנערך במכון טאוב, מאחורי הגמ"ח יש מנגנון: כסף שחור של חרדים עשירים מגיע מחו"ל במסווה של תרומה, ולאחר גביית ההלוואה חוזר לחו"ל כתרומה".

"מחפשים להשחיר את המגזר החרדי"
במהלך הכנת הכתבה, פנה אלי פנחס מנדה, חרדי המנהל חברה לייעוץ עסקי ומתן פתרונות אשראי, ושיתף אותי בדברים הבאים:

"אני עוקב אחרי עיתנות כלכלית הרבה מאוד שנים, בשבוע וחצי האחרונים אני עוקב אחרי כתבותיה של הכתבת מירב ארלוזורוב ואני קולט שיש פה משהו מתוזמן פשוט להשחיר את הציבור החרדי! בתחילת שבוע שעבר היא פרסמה כתבה שכותרתה היציאה מהגטאות של החרדים, היא הביאה שם מחקר של איתן רגב ממכון טאוב על הדיור בציבור החרדי, והציטוט שתפס אותי מכל הוא שבעשור האחרון מחירי הדיור בציבור החרדי עלו בס"ה ב6%... אני לא אחד שמתקשר עם עיתונאים אבל זה ממש חרה לי כחרדי והשגתי את המספר שלה, שלחתי לה הודעה מתי אפשר לשוחח איתה, היא שלחה לי מייל וכך התכתבנו. שאלתי אותה איך זה יכול להיות שהמחירים עלו רק ב-6%, כאשר כחרדי אני יודע שהמחירים עלו בלמעלה ממאה אחוז?

"זה מה שהיא ענתה: 'להלן ההסבר של איתן רגב: אין טענה שהמחירים לא עלו גם בשטחים, אלא שתמהיל הדירות של החרדים השתנה מהותית – במקום ירושלים ובני ברק הם עברו לגור בשטחים, וכך מחיר הדירות הממוצע שלהם לא השתנה. ושים לב, מדובר בשינוי ריאלי, לא נומינלי'.

"המשכתי לנסות ולהסביר לה - זה לא עזר... לגבי כתבתה מהיום שבגמ"חים יש חובות אבודים של 10-20%, כחלק מהתנדבות בקהילה אני חבר הנהלה בגמ"ח שמוערך בערך ב-15,000,000 שקל, החובות האבודים בעשר שנים האחרונות הם 0%... הוראות בנק ישראל כל כך מחמירות שאין אפשרות לעשות הלבנת הון בכלל!"

בדיקה קצרה מגלה שגם לפני ימים אחדים, פרסמה ארלוזורוב כתבה עם כותרת אנטי חרדית תוקפנית: "ההפקרות, מכתב החיסול - ומי צוחק על חשבוננו. המדינה מעבירה 1.6 מיליארד שקל בשנה לתקצוב רשתות החינוך החרדיות - אך חוסכת בפיקוח עליהן ובלימודי הליבה. השיקולים הפוליטיים והריבים בין בנט לגפני הם שמנתבים דורות של צעירים חרדים לחיי בערות ועוני".

חיטוט מעמיק מגלה כם כאן ידיעה המבוססת על מחקר של אותו איתן רגב.

האם יד מכוונת מתדרכת את התקשורת הכלכלית בישראל למתקפה מתוזמנת נגד המגזר החרדי? אין לנו תשובה חד משמעית, אך נדמה שהכותרות מדברות בעד עצמן.
כלכליסט מירב ארלוזורוב דה מרקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד