י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

דיון בכנסת בעקבות התחקיר על אמנון כהן

עו"ד אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת - "יש מקום לשקול בחיוב את פתיחת הצהרות ההון של חברי הכנסת לעיתים תכופות"

אמנון כהן, פלאש90
אמנון כהן, פלאש90

שקיפות - ח"כ קארין אלהרר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, יזמה הבוקר (ד') דיון בוועדה, בעקבות התחקיר של 'עובדה' בנוגע לח"כ לשעבר אמנון כהן, שלכאורה עשה שימוש לא תקין בסמכותו כחבר כנסת.

היועץ משפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון אמר בדיון כי יש מקום לשקול בחיוב את פתיחת הצהרות ההון של חברי הכנסת לעיתים תכופות. הדיון עסק בנושא הסמכויות של מבקר המדינה לעסוק גם בהצהרות הון של חברי כנסת ויצירת הסדר ניגוד עניינים כפי שקיים היום לשרים בממשלה.

ח"כ קארין אלהרר אמרה בדיון כי "לחברי כנסת יש המון כוח וחייבים לוודא שהוא מנותב למקום הנכון. אמון הציבור פוחת, והסוגיה של הצהרות הון וניגודי עניינים הם חשובים. נוצר מצב שונה בין שרים לחברי כנסת. הצהרות ההון של השרים נבדקות ולעומתם חברי כנסת לא עוברים תחת זכוכית המגדלת.

"נכון שלשר יש יכולת אופרטיבית וביצועית. אך גם ליושב ראש ועדה יש סמכויות רבות ואנו עדים לכך שיושבי ראש מחוקקים חוקים קרדינליים לבדם. אני מרגישה שיש לנו חובה לוודא שהכוח שניתן לנו חברי הכנסת מנוצל לחברי הציבור ולא לטובתם האישית. מבקר המדינה אולי צריך להיות הגוף שאליו יופנו ניגודי העניינים והצהרות ההון. עוד עין מפקחת תוביל להרתעה".

עו"ד אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, אמר כי - "הצהרות ההון של חברי כנסת לא נועדו לניגוד עניינים. הם לא כלי שיש לו קשר לסוגיה הזו. הם כלי שמאפשר בחינה בדיעבד של רשויות החקירה והאכיפה על התעשרות של חברי כנסת עקב כהונתם. כלי אפקטיבי שהיו לו לא מעט פניות. העובדה שאף אחד לא פותח את ההצהרות לא גורעת מהעובדה שנבדקת התעשרות כתוצאה מהכהונה. ניגוד עניינים לעומת זאת זו סוגיה סבוכה, שמובנת בתפקיד חברי הכנסת.

"במקרים רבים חברי כנסת רואים את עצמם מייצגים את האוכלוסייה שהם נמנים עליה - קיבוצים, חסידיות, אנשים עם מוגבלויות. אנחנו לא עושים פעולה אקטיבית כפי שנעשית לממשלה, של שליחת שאלון ניגוד עניינים וזיקות. יכול מאוד להיות שהגיע הזמן לגישה אחרת. אנחנו לא נוקטים כיום יוזמה ומבקשים וגם לא מעיינים בהצהרות ההון כך שאנחנו חיים מפיו של חברי הכנסת. יש מקום לבחון את הנושא הזה בשנית.

"הכנסת לא דומה לממשלה והסמכויות של השרים לא דומות לשל חברי כנסת. אולי ראוי להחליט ולשנות גישה למשהו אקטיבי, עדיין לכנסת יש מוסדות אפקטיביים פנימיים ואין צורך לערבב בין הרשויות כך שמשרד מבקר המדינה יעסוק בפיקוח או בקרה של חברי הכנסת. חשוב להגיע לתוצאה על ידי הפרדת רשויות. גם ועדת האתיקה וגם הייעוץ המשפטי של הכנסת יכולים לעמוד בכך".

ח"כ אייל בן ראובן אמר כי "יש מקום וכוח למקום הזה שנקרא כנסת ולוועדת האתיקה להסתכל על הדברים ולקבל החלטות. היה מקום להרחיב את הצהרות ההון ולבקש מחברי הכנסת מראש לדבר כעזר להם להחליט לאן זה הולך. הרעיון הזה הוא נכון ואני מציין שזו אות עניות שהיו וועדות רציניות שעשו עבודה רצינית ועד היום אין דבר ממה שעלה בוועדות בנוגע לכללי האתיקה".
אמנון כהן קארין אלהרר חברי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד