י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

גפני מחסל משברים: "חוק המקוואות מקודם, אין משמעות למתווה הכותל"

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מדבר על הכל ומסיים את המשבר הקואליציוני בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' תוקף את הרעש התקשורתי בנושא הכותל, מסביר כיצד יעבור חוק המקוואות ומתגאה בחוק להגבלת שכר הבכירים שהוביל

גפני מחסל משברים: "חוק המקוואות מקודם, אין משמעות למתווה הכותל"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מעניק הערב (ד) ראיון מיוחד לבחדרי חרדים, בעקבות סערת הרפורמים בכותל, חוק המקוואות, המשבר בקואליציה והחוק להגבלת שכר בכירים שהוביל.

עבר היום חוק המקוואות בקריאה טרומית. לאן זה הולך עכשיו, בפרט לאור ההתנגדות בקואליציה?

"אין חוק עוקף בג"צ. הכנסת רשאית לחוקק חוקים שגם אם בג"צ סבור אחרת המחוקק זה הכנסת. בית המשפט העליון פסק דין בנושא של המקוואות. לדעתי זה פסק דין שגוי, אני גם אמרתי את זה לשופטים ואנחנו מתקנים את החוק הזה. המועצות הדתיות הם גוף שנותן שרותי דת במדינת ישראל. החוק קובע שהם כפופים להוראות הרבנות הראשית. כל הנושא שהיה בבית המשפט העליון, בערכאה הראשונה בית המשפט פסק לטובת המועצה הדתית בבאר שבע. השופט שכתב את פסק הדין בבית המשפט העליון דחה את עמדת בית המשפט המחוזי ואני חושב שהוא שגה. צדק בית המשפט המחוזי שאמר שהמועצה הדתית רשאית לתת את שרותי הדת, ואנחנו ברגע שהיה פסק דין הכנתי הצעת חוק. היו ערעורים בקואליציה ואני חושב שאנחנו פתרנו את הבעיה, אני מקווה שאנחנו פתרנו את הבעיה ואני מקווה שהחוק יעבור במהירות".

יש תאריך לאישור החוק?

"כמה שיותר מהר. אני דיברתי עם שלוש חברות כנסת מסיעות שונות. אחת מהליכוד, אחת מהבית היהודי ואחת מסיעת כולנו, ואני מקווה ששכנעתי אותם והיום הם תמכו בהצעת החוק בפועל. אני מקווה שגם בהמשך שדובר שצריך שזה יהיה בהסכמה - יש כבר את ההסכמה".

נעבור למתווה הכותל: החרדים מאיימים במשבר קואליציוני - איפה זה עומד?

"זה לא עומד בשום מקום. אנחנו ברפורמים לא נכיר לעולם ועד. כפי שאנחנו התחלנו היום בתיקון החוק, אני מקווה שגם בבעיות האחרות שיש עם הרפורמים אנחנו לא נאפשר, כפי שלא אפשרנו במשך עשרות שנים. לא נאפשר לגיטימציה להם וכך יהיה גם בהמשך. צריך לקחת את הענין הזה בחשבון. גם היום שדובר אולי לדחות את הבאת הצעת החוק לעוד שבוע או תקופה - אנחנו לא הסכמנו וכך יהיה".



בג"צ התייחס היום לנושא המתווה. האם יש סיכוי שנפתח את המתווה?

"אני לא נכנס לפרטים האלו. אני יושב גם אצל ראש הממשלה וגם ליצמן ודרעי על העניין הזה. כל מה שיהיה בו דבר שיהיה עם הכרה ברפורמים אנחנו לא נהיה שם, אנחנו נתנגד. כל דבר שאין בו ערך או משמעות מבחינת הלגיטימציה זה סיפור בפני עצמו. אגב 16 שנה הם נמצאים בכותל הדרומי. אני לא יודע מי שנמצא שם אין לזה שום משמעות, ואני גם לא מציע לפתח את העניין הזה.

"אני נגד הלגיטימציה על זה, לא יקום ולא יהיה גם אם בג"צ יתערב. אנחנו ראינו את זה גם במקוואות שבג"צ התערב אבל יש את הכנסת. אבל דברים שהם לא מועילים לאף אחד שום דבר, ולא מזיקים לאף אחד - אז זה לא עסק שלנו. יש דברים שגם בשעתו גדולי התורה אמרו שמה שלא מפריע ולא ניתן לכם לגיטימציה, זה לא עסק שלנו שיעשו מה שהם רוצים".





המשבר סביב הרפורמים יכול להוביל את החרדים למחוץ לממשלה?

"אני לא אוחז בדבר הזה. אנחנו בדיונים ואני מקווה שהדיונים יובילו בסופו של דבר למסקנה חיובית מבחינתנו. המשמעות שהרפורמים והקונסרבטיבים ונשות הכותל אין להם לגיטימציה. למה צריך לדבר על משברים? אנחנו נמצאים ביום שבו אנחנו יכולים לראות שכאשר אנחנו מתגייסים כולם אנחנו יכולים להעביר חוקים גם נגד בית המשפט העליון ונגד הרפורמים".

יום היסטורי בועדת הכספים. החוק להגבלת שכר הבכירים עבר היום?

"אני חושב שזה תהליך חשוב שבו מצמצמים את הפערים בין העשירים מאוד שמקבלים שכר מאוד גבוה בגופים הפיננסיים שהם גופים שמתפרנסים מהציבור לבין אנשים שלא יכולים לפרנס את המשפחות ולגמור את החודש מבחינה כלכלית. זה חוק שפורץ דרך שלראשונה בישראל עושים תהליך שבו פערי השכר מצומצמים, פערי המעמדות שיכולים לגרום לנזק חברתי בלתי הפיך. אני רואה בזה תהליך מאוד משמעותי ויש לי סיפוק שהצלחתי להוביל את זה עם שר האוצר וחברי הועדה מהקואליציה והאופוזיציה ולהעביר את החוק פה אחד".
משה גפני ועדת הכספים ראיון סערת הרפורמים חוק עוקף בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד