י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

החרדים בארה"ב בהלם: "הילדים היו מפוחדים, הם נכנסו לפאניקה"

פשיטת הענק של ה-FBI על עשרות בתים, מוסדות ועסקים בשכונות החרדיות: 'בחדרי חרדים' שוחח עם מנהל מוסד, עסקן מקומי, אישה שהסוכנים פרצו לביתה ועד ראיה, שתיארו בהרחבה את החוויות מהיממה הקשה • וגם: תיעוד נרחב בתמונות

החרדים בארה"ב בהלם: "הילדים היו מפוחדים, הם נכנסו לפאניקה"

 

הפשיטה על המוסדות והעסקים החרדים בשכונות החרדיות בארה"ב מתרחבת: ל'בחדרי חרדים' נודע כי ה-FBI פשט על ישיבות שער אפרים ובית הלל במונסי, ועל ישיבת תורה ויראה של סאטמר. על פי דיווחים, מוסדות נוספים ספגו פשיטה ובהם ישיבה קטנה של בעלזא במונסי ומוסדות גם בויליאמסבורג.

מנהל אחד המוסדות (שמו שמור במערכת) מספר לבחדרי חרדים: "דבר כזה לא זכור אצלנו, אני כבר מנהל את התלמוד תורה עשרים שנה. סוכני ה-FBI הגיעו לתלמוד תורה ודרשו מאתנו לפנות את הילדים לחצר, הם לא הסבירו לנו את המטרה רק הציגו צו חיפוש. הוצאנו את הילדים לחצר, בחוץ קר, חשבנו שזה לכמה דקות, הילדים והמלמדים היו מפוחדים. סוכני ה-FBI ערכו חיפוש בכל הכיתות והמשרדים, החרימו ניירת, צילמו ותיעדו, במהלך החיפוש כבר קיבלתי הודעה על מקומות אחרים שפשטו עליהם בו זמנית, זה ממש חוצפה מצידם ונזק בלתי הפיך לילדים שנכנסו לפאניקה".

זישא, תושב מונרו ועד ראיה, מסביר ל'בחדרי חרדים': "מדובר בתוכנית תקצוב מיוחדת למשפחות מעוטות יכולת, תקציב להתקנת טכנולוגיה מתקדמת כדוגמת אינטרנט ואמצעי תקשורת מתקדמים שמטרתם לאפשר קשר ישיר אינטרנטי בין ההורים ובית הספר, מוסדות תורה רבים ברוקלנד קאונטי כמו גם בויליאמסבורג ובורו פארק, דיווחו על התקנת הטכנולוגיה וזכו בתקציבי ענק. מוסדות החינוך אף סיפקו את כל הניירת הנדרשת, לרבות קבלות של חברות שכביכול סיפקו את המכשור".



לדבריו, "הפשיטה היום הייתה מתוכננת היטב, בדרך כלל נערכות הפשיטות בשעות הבוקר המוקדמות כשבני הבית עדיין בבית, אלא שהפעם נערכה הפשיטה בשעות הצהריים המוקדמות. מאחר ומטרת הפשיטה היתה 'איסוף הוכחות' הוחלט לבצע אותה בשעות הצהריים המוקדמות כשאנשים אינם נמצאים בבית, וסוכני ה-FBI יוכלו בקלות לאסוף את העדויות ולתעד".

תושבת העיירה מונרו שהסוכנים פרצו לביתה סיפרה לבחדרי חרדים: "הייתי בבית עם הילד בן ה-3 שלי כששמעתי דפיקה חזקה בדלת, הצצתי דרך העינית, ופתאום אני רואה שני גברתנים עומדים בדלת, לא פתחתי את הדלת ורק שאלתי מה הם רוצים, הם הזדהו כסוכנים וכמעט פרצו את הדלת. מיד כשהם נכנסו הם הציגו צו חיפוש והורו לי לצאת מהבית, לא הועילו תחנוניי על הקור ששורר בחוץ, יצאתי מבוהלת החוצה ביחד עם הבן שלי ומיהרתי לטלפן לבעלי, התברר לי שסוכנים פרצו לבתיהם של כחמישים תושבים, הם בעיקר שאלו אם יש לנו אינטרנט וכל מיני מכשירים אחרים, מאוחר יותר התברר לי שהם פשוט פרצו לבתים אחרים שאף אחד לא היה בהם וערכו שם חיפוש".

גם עסקן במונרו מציין ל'בחדרי חרדים': "הם פרצו לבתים פרטיים כי מנהלי המוסדות דיווחו שהם התקינו אמצעי תקשורת בבתי ילדים למשפחות מעוטות יכולת, אז סוכני ה-FBI באו לבדוק אם אכן הותקנו אמצעי התקשורת הטכנולוגיים בבתים השונים". לדבריו, בינתיים עוקבים העסקנים אחר התנהלות ה-FBI ונודע להם כי כמה מהאנשים שבבתיהם נערכה פשיטה זומנו לחקירה, אך איש עדיין לא נעצר. הוא מעדכן כי חיפוש נערך גם במשרדיהם של חברת 'השומר' וחברות אחרות, שחתומות על המסמכים שהגישו מוסדות החינוך החרדיים, ובהם מוצהר על אספקת הסחורה המתוקצבת.

 

החשד: קיבלו תקציבים ולא השתמשו למטרות שהצהירו
כזכור, מוקדם יותר היום (ד) פורסם כי עשרות סוכנים פדרליים בשיתוף עם שוטרי ובלשי משטרת רוקלנד פשטו על שורה של בתים ומוסדות במונסי, בחיפוש אחרי מסמכים ותיעוד אודות פרשת שחיתות גדולה. במקביל נערכה חקירה דומה גם בקרית יואל. המסמכים והתיעוד אותם מחפשים החוקרים - קשורים לרכישת ציוד טכנולוגי לבתי ספר ומוסדות יהודים חרדיים באזור, בכספי משלם המיסים האמריקני.

הסיפור החל כאשר בשנת 1988, נוסדה תוכנית פדרלית כלל אמריקנית הקרויה "אי רייט", התוכנית בעלת תקציב עתק שנתי של ארבעה מיליארד דולר, נועדה לאפשר לבתי ספר ומוסדות חינוך לרכוש ציוד מחשבים ואינטרנט ולשפר את החינוך הטכנולוגי שהם מעניקים לחניכיהם.

לפי החשד, בתי ספר ומוסדות חינוך חרדיים אמנם הצטרפו לתוכנית ואף קיבלו מימון בסכומי עתק לרכישת ציוד מחשבים ובניית גישה מהירה לאינטרנט - אך למעשה לא עשו שימוש בתקציב לצורך ייעודו אלא הוא הועבר לצרכים אחרים. בפרשה המסועפת מעורבים גורמים בכירים לשעבר במחוז רוקלנד ואזור רמפו, שמונסי היא אחת משכונותיו. לפי החשד הם נטלו שוחד כדי לאפשר את העברת הכספים.

בפעם הראשונה הועלה החשד שהכספים אינם משמשים לייעודם כאשר בשנת 2013 העיתון ג'ואיש פרס ואחריו ג'ואיש וויק תהו כיצד ייתכן שאחוז גבוה מתקציב התוכנית הטכנולוגית מגיע לבתי ספר ומוסדות חסידיים, אשר אוסרים על תלמידיהם כל גישה למחשבים וכל חשיפה לאינטרנט.

העיתונאים הללו תהו כיצד ייתכן שבתי ספר חסידיים במונסי ובניו יורק מקבלים תקציב פדרלי לנושא, והם הובילו בכך לפתיחת חקירה אשר אכן חשפה שהכספים לא שימשו ליעדם ולתביעה של החזר כספים בסך של 900,000 דולר.

בראיון לעיתון ג'ואיש וויק, שיבח פרץ קליין, איש עסקים שסיפק ציוד מחשבים ואינטרנט לבתי ספר באזור, את התוכנית הממשלתית וטען שהיא אכן מאפשרת לבתי ספר וישיבות נזקקות להקים מעבדות מחשבים ולספק חינוך לטכנולוגיה מודרנית לתלמידיהם. "התוכנית סייעה לישיבות רבות", סיפר, "התוכנית עזרה לבתי ספר רבים ואנו עושים הכל כדי לסייע להם", טען האיש שסיפק לפי הרישומים ציוד בשווי אלפי דולרים לבתי הספר ולישיבות במימון התוכנית הממשלתית.

 



















פשיטה מונסי FBI חקירות תקציב למוסדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד