י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הסבא של ראש המוסד: היהודי המושפל על ידי הנאצים

כל חייו התגאה מאיר דגן, שהלך לעולמו הבוקר, בתמונת סבו המושפל בפני הנאצים ימ"ש • צפו בתמונת הניצחון

מאיר דגן ז"ל, צילום: קובי גדעון, פלאש90
מאיר דגן ז"ל, צילום: קובי גדעון, פלאש90

הסבא והנכד: מאיר דגן, ראש המוסד וגיבור ישראל המעוטר שהלך לעולמו הבוקר (ה') לאחר שסבל ממחלת הסרטן, הוא נכדו של היהודי המפורסם שהושפל בפני הנאצים יימח שמם, משום שסרב להוריד את התפילין מעל ראשו.

זהו לא סיפור חדש, במשך שנים היה דגן מתגאה בתמונת סביו הי"ד, ומראה אותה לכל מי שנכנס למשרדו, כשהוא רואה בה תמונת ניצחון של העם היהודי על הצורר הנאצי. "תסתכלו על האיש הכורע מול החיילים הנאצים", היה דגן אומר לאורחיו, "זה הסבא שלי לפני שנרצח. אני רואה את התמונה יום יום ומבטיח שדבר כזה לא יחזור".

לפי יד ושם, התמונה צולמה ככל הנראה בשנת 1942, ונראה בה יהודי עבדקן כשהוא רוכן על ברכיו מול קצינים נאצים, הלועגים לחולשתו. התמונה נחשבת לאחד הצילומים המזוהים ביותר עם חורבן יהדות אירופה, ואכזריותם הבלתי נתפסת של הנאצים ועוזריהם.

בנאומו בכיכר רבין לפני כשנה, במהלך מערכת הבחירות האחרונה, סיפר דגן על סבו שבתמונה. דגן נאם בכנס השמאל להחלפת ראש הממשלה נתניהו, והגיב להשמצות הימין כלפיו.

בתמונה נראה הרב בער דב ארליך סלושני, סבו מצד אמו של ראש המוסד לשעבר. הוא כורע בפני הקצינים הנאצים, שמתעללים בו בתנוחת "הסוס ורוכבו", שהייתה מקובלת בקרב הנאצים כניסיון להשפלת יהודים. יש לציין כי בניגוד לכמה מהפרשנויות הרווחות, היהודי אינו "מתחנן" בפני שוביו.

הצילום באדיבות ארכיון 'יד ושם'


מאיר דגן היטלר יהודים שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד