י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"הבן שלי אמר לי: אבא, אני מתחרט שהתגייסתי לצבא"

חייל ממשפחה חרדית סירב לגלח את זקנו ונגזרו עליו 14 ימי מחבוש • בראיון ל'בחדרי חרדים' מגולל האב את הסיפור ומאשים את הצבא בהתנכלות: "אמרתי לו שלא יתגייס, עכשיו הוא מודה לי שצדקתי"

החייל א' שנכלא
החייל א' שנכלא

 

סערת הזקנים בצה"ל - אביו של א' חייל ממשפחה חרדית שנכנס אתמול בבוקר (ה') למחבוש בן שבועיים לאחר שסירב לגלח את זקנו, מספר בראיון ל'בחדרי חרדים' על הכעס הגדול.

בין השאר הוא אומר כי טרם נכנס בנו לכלא הצבאי, אמר לו שהוא מתחרט על כי התגייס לצבא, שלדבריו אינו מאפשר לו להמשיך באורח חייו החרדי.

לפי המידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', לאחר שא' נשפט ביום ראשון ל-14 ימי מחבוש עקב גידול הזקן, התמהמה עונשו עקב מצבו הרפואי, ורק אתמול בבוקר הוא התייצב בשערי כלא 6 והחל בריצוי עונשו.

הוא השאיר משלוח מנות לאשתו, טרם כניסתו לכלא. כפי שמספרים בני המשפחה בשל הלחץ, חשה רעייתו ברע, והיא פונתה לבית החולים.

"הבן שלי גדל במשפחה חרדית לכל דבר", אומר האב ל'בחדרי חרדים', "כל הבנים שלי יראי שמיים כהלכה, וחלקם אף אברכים. הוא, א', האחרון בילדים. הוא התחתן לפני שנתיים וחצי, למד בכולל במשך שנה ואז החליט להתגייס לצה"ל לצרכי פרנסה.

"בצבא הבטיחו לו הכשרה מקצועית ופרנסה ראויה. לפני שהתגייס, אני וחמיו שכנענו אותו שלא להתגייס, אמרנו לו שהצבא לא יאפשר לו לנהל אורח חיים חרדי והוא יאבד את עצמו שם. אשתו גם שכנעה אותו שלא כדאי, אך הוא התעקש והתגייס. בצבא הבטיחו לו תפילות, כשרות, ושעות לימוד, ואף הבטיחו לו פטור זקן".

 

החייל אצילום: החייל א

החייל א


השר לשעבר בניזרי גייס את השר דרעי וח"כ אייכלר
האב מספר מה השתבש מול הצבא. "מאז החתונה בני היה עם זקן, אך לעיתים סידר אותו. לאחר שנה שהיה בצה"ל, המפקד קרא לו ואמר כי מאחר והינו מסדר זקן, הוא מחויב לגלח את הזקן. בני התחנן על נפשו, והבטיח שלא יסדר זקן יותר, ורק שיאשרו לו לגדל זקן. לא עזרו שום תחנונים למפקד, והציבו בפניו את האופציה או לגלח או להישפט. לבסוף בני עמד על עקרונותיו, נשאר עם הזקן ונישפט ל-14 יום בכלא".

- מה הוא אמר טרם הכניסה לכלא?

"אבא צדקת, לא הייתי צריך להתגייס. הוא הבטיח לי שלאחר שישתחרר מהכלא יעשה הכל בכדי להשתחרר מהצבא".

האבא אף מוסיף ומספר כי "בן אחר שלי רצה להתגייס, הוא התייעץ אם אחיו שנישפט ל-14 יום בכלא האם כדאי להתגייס? ובני השיב 'שלא תעז', הם רק מפתים אותך בהתחלה שהכל יפה וטוב, אבל כשאתה מתגייס הם שוכחים מהכל".

"פניתי לתקשורת החילונית", מספר האב, "שיעלו את הנושא, אך הם לא התייחסו כלל. הם יודעים רק לעודד לגייס חרדים, ולא לסייע כשצריך. צה"ל יודעים לומר כל הזמן למה החרדים לא מתגייסים ובוכים על כך בתקשורת. אז הנה התשובה - תפסיקו להתעלל בחיילים חרדים.

"ברגע שצה"ל שפטו את בני ל-14 ימי מאסר, בני יצר קשר עם ראש הישיבה שלו, ראש הישיבה נרתם למהלך ועירב את השר לשעבר שלמה בניזרי שעירב את השר אריה דרעי וח"כ ישראל אייכלר, שניסו לעזור לנו רבות אך ללא הועיל, צה"ל אמר להם שלא יתערבו. ובעקבות המאורע הנ"ל אני שוקל להקים עמותה שתאסוף עדויות של חיילים חרדים על מה שנעשה להם בצבא".

האב מוסיף ומספר, כי "אמש בשעת הצהריים אישתו של בני התקשרה לבן שלי שמתנדב במד"א ואומרת לו שהיא מעורפלת ולא מרגישה טוב בגלל לחצים על כך שבעלה נכנס לכלא. בני שמתנדב במד"א אמר לה שהיא צריכה להתפנות באמבולנס למיון בדחיפות, אך היא חששה קצת ובסוף לא נסעה. והעדיפה להישאר בבית.

"בשעת לילה אמש, כשהיא כבר הרגישה ממש גרוע, היא התקשרה שוב לבן שלי שמתנדב במד"א, הוא פינה אותה לביה"ח שם שהתה עד היום בצהריים ושוחררה, וביום ראשון תחזור למעקב".

יש לציין כי לחיילים חרדים אחרים, ניתן אישור לגדל זקן, ורק במקרים בהם הצבא מזהה כי החייל אינו מקפיד בכל הליכות חייו, על המקובל במגזר החרדי, זכויותיו כחרדי אינן נשמרות.

בנוסף יש לומר, כי הדיון והמאבק בעניין הזקנים היה בנוגע לחיילים מסורתיים, ולחרדים ניתן רשמית פטור זקן. אולם חיילים אשר פעם מגלחים ופעם לא, או שאינם מקפידים שלא לסדר את זקנם כלל, אינם יכולים לקבל פטור.

תגובת צה"ל טרם התקבלה. היא תפורסם לכשתתקבל.

בעקבות חשיפת הדברים, פנה שר הבריאות יעקב ליצמן ל'בחדרי חרדים' וביקש את הפרטים המלאים כדי לסייע.

הידיעה עודכנה בשעה 13:42

 

משלוח המנות שהכין החייל לאשתו טרם נכנס למחבוש




פטור זקן חייל חרדי בכלא חרדים בצה''ל כלא מאסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד