ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

חרדי שכתב בווטסאפ בשבת - האם יינו אסור?

מחלוקת בין פוסקי ההלכה: מה דינו של חרדי ששלח הודעה בשבת לחברי קבוצתו בווטסאפ - האם יינו אסור?

חרדי שכתב בווטסאפ בשבת - האם יינו אסור?
pixabay

גדולי הפוסקים דנים בשאלה מה הדין של חוזרים בשאלה הלבושים כחרדים, ומחללים שבת בצנעה בפני קבוצת חברים. וכלפי חוץ שייכים לחברה החרדית.

הודעה בקבוצת הווטסאפ הפנימית הופכת את השולח למחלל שבת בפרהסיא שיינו אסור ודינו כגוי לכל דבר, וכמומר לכל התורה כולה?

לפי נוסח השאלה שנשלחה השבוע לגדולי הפוסקים, "ישנם יהודים רבים שמראים עצמם כלפי חוץ כיהודים חרדים לכל דבר, אולם בפנימיות הם רחוקים משמירת תורה ומצוות, עד כדי כך שהם מחללים שבת בצנעה, ורק כלפי חוץ מבקשים להשתייך לחברה החרדית, ויהודים אומללים אלו שולחים הודעות זה לזה בשבת, כך שכל מי ששולח הודעה נודע הדבר לכל חברי הקבוצה ונמצא שאם שלח הודעה בשבת חילל שבת בפני עשרה יהודים, האם נחשב למחלל שבת בפהרסיא מחמת זה או לא?

גאב"ד חניכי הישיבות הגר"מ גרוס פסק: "די בזה שעשרת חברי הקבוצה יודעים אודות החילול שבת בזה כבר נחשבים למחללי שבת בפרהסיא לכל דבריהם, אך אם חילל באותו אופן בפני חמישה למרות שהם יפרסמו הדבר אין זה נחשב בפרהסיא".

הגר”נ נוסבוים פסק: "אם אכן כל חברי הקבוצה יודעים שהיה כאן חילול שבת בפני עשרה, הוא נחשב למחלל שבת בפהרסיא, אך אם שלח בצורה שכל אחד חושב שרק הוא קיבל אין זה נחשב לפרהסיא".

מנגד הגאון רבי שמאי גרוס פסק: "אם כל חברי הקבוצה נזהרים שלא יתפרסם דבר החילול שבת שלהם, ולא יוודע לאיש מלבדם - לא חשיבי מחללי שבת בפרהסיא".
כותב בשבת מומר גדולי הפוסקים וואטספ מחלל שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד