ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הישראלים קמים מוקדם ועייפים בעבודה - ולא מוותרים על הרכב

סקר בנושא הרגלי הנסיעה לעבודה מראה עד כמה התלות ברכב פרטי חזקה, אפילו במחיר של פגיעה בתפוקה של העובדים

  • ט' אדר ב' התשע"ו
פקק תנועה. צילום: פלאש 90
פקק תנועה. צילום: פלאש 90

לציבור אין ברירה אלא להגיע לעבודה ברכב פרטי - זו המסקנה שעולה מסקר שערכה מחלקת המחקר של אתר הדרושים AllJobs. החברה שאלה 750 עובדים על הרגלי הנסיעה שלהם לעבודה, וגם ניסתה לברר האם עבודות הרכבת הקלה בתל אביב השפיעו על ההרגלים. המסקנה היא שלא רק שהציבור לא ויתר על הרכב הפרטי, אלא שהוא עושה הרבה ויתורים כדי לשמור עליו. הוא קם מוקדם יותר, מגיע עייף לעבודה ונשאר עד מאוחר.

על פי נתוני הסקר, 65% מהעובדים מגיעים לעבודה עם רכבם הפרטי, בעוד שרק 30% משתמשים בתחבורה ציבורית המבוססת על אוטובוסים ורכבות. 19% מהם העידו כי הנסיעה ברכב הפרטי לוקחת להם לפחות שעה וחצי מדי יום, ורובם המכריע (37%) אמרו כי הנסיעה לוקחת להם עד שעה.

כשנשאלו העובדים כיצד השפיעו עבודות הרכבת הקלה בתל אביב על נסיעתם לעבודה, 40% השיבו כי הנסיעה התארכה בעוד כחצי שעה, 38% עד רבע שעה ו-15% ענו שעד 45 דקות. באופן טבעי, ההשפעה הגדולה ביותר של עבודות הרכבת היא על תושבי תל אביב עצמה: 48% מהם העידו כי זמן הגעתם התארך, ו-45% מהנשאלים שגרים באזור המרכז (למעט תל אביב) העידו דבר דומה.

רצוי לנסוע יחד
זמן הנסיעה שבו מבלה עובד על הכביש בדרכו לעבודה משפיע גם על פריון העבודה שלו (רמת הפרודוקטיביות של העובדים במשק). לשאלה "באיזה אופן השפיע זמן הנסיעה על עבודתך", ענו הנשאלים כך: 57% נאלצים לצאת מוקדם יותר, 33% ענו כי הם מגיעים עייפים יותר, 29% נאלצים להישאר מאוחר יותר ו-25% מחסירים שעות מיום העבודה. על השאלה "האם זמן הנסיעה גורם לך לרצות לחפש עבודה קרובה יותר", השיבו 43% מהנשאלים בחיוב. 29% נוספים השיבו שהם שוקלים לעשות זאת.

"הזמן שאדם מבזבז כל יום בדרכים עולה כסף, מזהם את הסביבה, יוצר מדינה פקוקה, ועתה, מסתבר - גם פוגע בתפוקת העובד", טוענת עינב בוימפלד, מנהלת מחלקת המחקר והתוכן באתר AllJobs. "הפרדוקס העולה ממחקר זה מתחדד לנוכח השאלה 'האם תהיה מוכן לעזוב את רכבך הפרטי', 52% מהנשאלים אמרו כי הם לא יוותרו על רכבם למרות המצב הבעייתי בכבישים. כלומר בהיעדר פתרון מספק מצד הרשויות או מהמעסיקים, רובם המוחץ לא רואים כיצד הם יכולים לוותר על הרכב ויעדיפו את העמידה בפקקים למרות הכול".

ואכן, כשנשאלו כיצד יכול המעסיק להקל על העובדים בכל הקשור להגעה לעבודה, ענו 60% מהם כי היו שמחים לגמישות בשעות העבודה. 36% ביקשו להסדיר להם חניה, 26% היו בעד תמריץ לעובדים שמגיעים ברכב משותף (carpool), 25% רצו להציב שאטלים מחניונים מרכזיים ו-11% הציעו להציב מקלחות עבור אלו שמגיעים באופניים.

"רוב הנשאלים בסקר (42%) אמרו כי מדיניות תחבורתית מתקדמת בארגון שלהם חשובה להם מאוד. בנוסף, נראה כי זמן הנסיעה מהווה פקטור חשוב בבחירת מקום העבודה, ולראיה - 44% מהנשאלים ענו כי זמן הנסיעה גרם להם לרצות לחפש עבודה במקום קרוב יותר", מדגישה בוימפלד. "הנתונים משקפים תמונת מצב שכדאי למעסיקים לקחת בחשבון. במצב בו הפתרונות התחבורתיים אינם מספקים, מעסיקים רבים עלולים להפסיד הרבה עובדים טובים ומוכשרים בגלל סיבה לוגיסטית פתירה".

לדבריה, "פתרון אפשרי, למי שמסוגל לכך כלכלית, הוא לנסות ולארגן הסעות לעובדים. במידה שהמעסיקים יסייעו לעובדיהם להגיע בצורה נוחה יותר לעבודה, כמו למשל באמצעות שאטלים מתחנת הרכבת או אוטובוס, או אפילו הסעות מהבית ובחזרה, יותר עובדים טובים, גם ממקומות רחוקים יותר, יגיעו לחברה".
כלי רכב סקר עייפים בעבודה מוותרים על הרכב הרגלי הנסיעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד