כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

גם בפורים: אם שותים - לא נוהגים

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתריעים לקראת ימי הפורים: המצווה החשובה ביותר היא 'ונשמרתם לנפשותיכם'

תאונה. צילום ארכיון: אסף ברזינגר - תיעוד מבצעי מד"א
תאונה. צילום ארכיון: אסף ברזינגר - תיעוד מבצעי מד"א

"אמר רבא: מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" (מגילה ז ע"ב).

יש כמה פירושים שונים למצוות 'לבסומי'. רוב הראשונים פירשו אותה מצוות כפשוטה, להשתכר ביין, ויש שמפרשים אחרת וטוענים שרבא דקדק בלשונו ולא אמר "חייב איניש להשתכר" אלא דקדק לומר "חייב איניש לבסומי", וזוהי הוכחה שאין עלינו להשתכר ממש אלא לשתות יין יותר מהרגלנו בשאר הימים.

לקראת חג הפורים מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רו"ח מרדכי בהירי דואני מזכיר לנו כי "לצד מנהגי החג אל לנו לשכוח את כללי הזהירות בכל הקשור להתנהגות בכביש. אם שותים, אפילו טיפה אחת, לא נוהגים! יש לוודא שרק מי שלא שתה ישב ליד ההגה כדי שכולם יחזרו הביתה בשלום ושכולנו נעבור את חודש אדר בשמחה".

נהיגה בהשפעת אלכוהול היא גורם רב סיכון בתאונות דרכים. שתיית אלכוהול משפיעה על הקשב של הנהג, על תנועת העיניים שלו, על התפיסה החזותית שלו, על זמן התגובה שלו ועל יכולתו לכוון את הרכב. הסיכוי של נהג שיכור להיות מעורב בתאונה קטלנית גבוה פי 17 משל נהג הנוהג שלא בהשפעת אלכוהול.

בטיחות בדרכים אינה נוגעת לנוהגים ברכב בלבד אלא גם להולכי הרגל. אם דיברנו על נהיגה בהשפעת אלכוהול, בפורים (ובכלל) צריכים לשים לב גם להליכה בשכרות. כדאי תמיד ללכת עם מישהו פיכח כדי שיעזור לשים לב לרמזורים, לחציית כביש נכונה במעברי חצייה בלבד ולהליכה בטוחה על המדרכה.

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי מתוך ממוצע נפגעי תאונות הדרכים ביישובים חרדיים* בשנים 2010–2015, כ-42% היו הולכי רגל. זהו אחוז גבוה מאוד לצערנו, בעוד באוכלוסייה הכללית ממוצע אחוז הולכי הרגל הנפגעים עומד על 19% לערך.

ניצן מור, מנהל בטיחות אזורי ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מסביר נתון זה: "מדובר באוכלוסייה שבה מספר הילדים למשפחה גדול משמעותית לעומת האוכלוסייה הכללית. כמו כן בהרבה משפחות המעמד הכלכלי אינו מאפשר רכישת רכב ואחזקתו. על משתנים אלו יש להוסיף היעדר מודעות לסכנות בכביש ואמונה כי 'שלוחי מצווה אינן ניזוקין' (פסחים ח ע"א), המייצרת לעתים תחושת מוגנות מוטעית".

נתון נוסף מראה אחוז גבוה ביותר של שיעור הנפגעים בתאונות דרכים בקרב פעוטות וילדים ביישובים חרדיים, כך שאחוז הנפגעים בתאונות דרכים בגילאי 0–4 ביישובים החרדיים עומד על 7% אל מול 3% באוכלוסייה העירונית הכללית, ושיעור עצום של 20% של נפגעים בציבור החרדי בגילאי 5–14 לעומת 8% באוכלוסייה הכללית.

אשר לנתונים אלו ניצן מור מספר כי "לצערנו, נוכחנו לדעת כי בחלק מהמקומות הורים אינם ערים להשלכות החמורות של חציית כביש בגילאים צעירים ללא מבוגר. אחריות הורית גם קשורה לבחירת מקומות משחק בטוחים, שימוש במושבי בטיחות והורדת הילדים סמוך ככל האפשר למדרכה. זכרו את שלימדונו במסכת אבות (ד, כה) "הלומד ילד למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר חדש" – הרשמים הנקלטים במוחו ובנפשו של ילד הם עזי ונותרים לשנים ארוכות. לכן כה חשוב הלימוד והדוגמה האישית של ההורים בשנות הילדות והנערות". מור מוסיף כי המלצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי "ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד", קשורה לתפיסת המרחב של הילד ולשיפוט קוגניטיבי.

מור מציין כי "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מקיימת פעילות הסברה למגזר החרדי בתכנים המותאמים למגזר, בין היתר בפרסום בכלי התקשורת החרדיים. נוסף על כך הרשות מפיקה ערכות למידה, הדרכה והסברה לאוכלוסייה החרדית, וכן מפעילה פרויקטים רבים כדי להגביר את המודעות לזהירות בדרכים בציבור החרדי".

חג הפורים הוא חג שמח, בואו נעבור אותו בשלום ונשמור עליו כזה.

* ביישובים שבהם האוכלוסייה מוגדרת חרדית במובהק: אלעד, ביתר עילית, מודיעין עילית, בני ברק, כפר חב"ד ועמנואל.
פורים שתיה יין אלכוהול נהיגה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד