י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

החשש: שיקולים כלכליים יסכנו חיי אדם בל"ג בעומר במירון

חודשיים להילולא הגדולה: דיון מקיף בוועדה לפניות הציבור של הכנסת בנושא ההיערכות לל"ג בעומר במירון • מנכ"ל משרד הדתות: "חסרים 2.5 מיליון שקל. לא בטוח שנספיק לבצע שינויים בטיחותיים נדרשים" • הישג: ילדים יסעו במחירי נוער

ההדלקה המרכזית. צילום: אביר סולטן, פלאש 90
ההדלקה המרכזית. צילום: אביר סולטן, פלאש 90

בדיון שנערך היום (ב) בוועדה לפניות הציבור של הכנסת בראשות ח"כ ישראל אייכלר לקראת אירועי ל"ג בעומר במירון, אמר יו"ר הוועדה: "הילולת ל"ג בעומר בשנה שעברה הייתה מוצלחת, אך ייתכן שציבור גדול חשש מהקריסה שהיתה בשנים קודמות ונמנע מלהגיע. עלינו להיערך בצורה מיטבית לאירוע כדי לשמור על רמת השינוע של הנוסעים והעולים. השנה האירוע חל באמצע השבוע ומתחלק ליומיים. צריך להיערך לקליטת כמות משתתפים גדולה יותר, יש להשקיע בחניונים ובתאורה, וצירי פינוי למקרי חירום. לא ייתכן כי שיקולים כלכליים יביאו לכשלי בטיחות באירוע. יש החלטת ממשלה להקמת צוות בין-משרדי למימון אתר קבר הרשב"י וצריך לתקצב ולבצע זאת באופן מיידי".

בדיון נפרסו תכניות הילולת הרשב"י על ידי נציגי המרכז למקומות הקדושים, המשטרה, כבאות והצלה, מד"א ואיחוד הצלה. הם הציגו לוועדה את הלקחים שהופקו בשנה שעברה, במטרה למנוע פגיעה בנפש של באי האירוע ולאפשר שמחה שלימה וזרימה שוטפת של התנועה.

במהלך הדיון נרשם הישג משמעותי, כאשר הוחלט כי ילדים יסעו למירון בכרטיסי נוער. מנהל רשות ארצית לתחבורה ציבורית הודיע בועדה, כי השנה ייסעו הילדים למירון בל"ג בעומר, בהנחה הקבועה לכרטיסי הנוער.

עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת ציין כי "הפקת האירוע דורשת 14 מיליון ₪, וחסרים שניים וחצי מליון ₪. אנו מבקשים ממשרד התחבורה לסייע עם הסכום החסר. אנו עומדים לקראת ביצוע פרוייקט התחדשות לאתר, בשיתוף עם קק"ל, אך אינני בטוח כי נספיק לבצע את כלל השינויים הבטיחותיים הדרושים עד למועד האירוע".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס אמר כי על משרדי הממשלה לממן פיתוח של האתר. "משרד התחבורה צריך להיות אחראי על טיפול בחניונים. יש לוודא כי בעלי הדוכנים לא יפריעו ויסכנו את ההולכים". מוזס דרש הצבת ספסלים וברזיות וסלילת דרך קישור בדרכי החירום בורמה א' וב'. כדי שיהיו פנויים וערוכים בעת סכנה. כן הזהיר מפני בעיות בטיחות בעת ההדלקה ונכונות אמבולנסים וכיבוי. "כל שנה מדברים על פיקוח נפש, ואין מציבים תאורה בכבישים סביב מירון כמו כביש 89 ו-866 והיו כבר תאונות שם בגלל החשיכה".

נצ"מ אילן מור, נציג אגף התנועה הדגיש כי בשנת 2015 חלה עליה של כ-15% במספר המשתתפים באירוע. "ההצלחה נבעה מתכנון טוב והפקת לקחים. אנו רואים חשיבות גם בחוויית השירות. לכן בשיתוף עם מנהלת התחבורה הציבורית נפעל גם השנה להקלה על התנועה, להורדת הצפיפות ולהרחבת האזורים להורדת והעלאת נוסעים. ההר אינו יכול להכיל את כמות הרכבים הפרטיים שמגיעים לאזור. לכן בכוונתנו למנוע הגעה של רכבים פרטיים למירון, ולהעמיד לרשות הבאים הסעות נוחות אל האירוע וממנו. קיימנו ישיבה עם נציגי חברות האוטובוסים הפרטיים והם מכירים את הסדרי התנועה שיחולו. בנוסף, אנו מתכוונים להגדיל את כמות הניידות של 'עזר מציון' לטובת הסעת אנשים עם מוגבלויות". נצ"מ יוסף חמו, קצין אג"ם צפון הוסיף כי אנו שמים דגש על ריווח ההגעה, הצירים והתנועה למניעת צפיפות וכן בשיתוף פעולה עם המשרד לשירותי דת להצבת ספסלים, שירותים ושתיה עבור הבאים.

הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים אמר כי אי אפשר להיות רגועים, לפני שנעשה את כל הניתן לאבטחת האירוע. "אל לנו לנוח על זרי דפנה מהצלחות השנה שעברה. דרישות הפיתוח מפגעי הבטיחות הן גבוהות מאוד ולא נוכל לעמוד בהן. יוצבו שירותים רבים במקום, לרווחת הציבור. במידה ויתקבלו האישורים הנדרשים על ידי מהנדסי בטיחות, יוצבו ספסלים במעלה ההר לטובת ההולכים. הוא דרש לקיים את בקשת המשטרה ושירותי הכיבוי לסלול דרכי מילוט, בנחל מירון ובין שתי דרכי בורמה".

נציג נתיבי ישראל סיפר כי התקציב הדרוש לנו להכנת האירוע הוא 8.7 מיליון ₪, לעומת כ-3 מיליון בשנת 2014. הפער נובע בשל דרישות הבטיחות להקמת תאורה, סלילת כבישים ועוד. הוא הזהיר כי "אם לא נקבל את התקציב בזמן לא נספיק לבצע את העבודות".

הועדה החליטה לדרוש מן השר לאיכות הסביבה ורשות הטבע והגנים, למלא אחר המלצות הבטיחות של המשטרה והכבאות ולאפשר סלילת דרכי מילוט מסביב לאתר קבר הרשב"י בשטחים שברשותם, כי יש בהם משום פיקוח נפש. כמו כן החליטה הועדה לאמץ את דרישת המרכז הארצי למקומות קדושים להקים מאות תאי שירותים וספסלים, שיפוזרו מהחניונים ובכל הדרכים העולים לציון ולחלק מים לשתיה, כולל בתוך האתר הקדוש.
המלצות בטיחות לג בעומר רשבי הכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד