כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

נמצא פתרון: שחקני כדורגל לא ייאלצו לחלל שבת

ועדת רגב גיבשה המלצות ומתווה שימנע כפיה על שחקני כדורגל מסורתיים ודתיים לשחק ולחלל שבת

משחק כדורגל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משחק כדורגל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מתווה מוסכם להסדר בסוגיית המשחקים בשבת: ועדת רגב לבחינת משחקי הכדורגל בשבת בראשות מנכ"ל משרד הספורט עו"ד יוסי שרעבי תציג היום (ב) בפני היועץ המשפטי לממשלה סיכום ביניים של עבודתה. המתווה יוצג בפני בית המשפט עד סוף חודש מרץ.

המתווה נדון והוסכם על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים בענף הכדורגל וחברי הועדה ובהם נציג משרד המשפטים. עיקרי המלצות הביניים של ועדת רגב:

1. מתווה ראשון מסוגו שיעגן בהסכמה הבנות שיחייבו את ענף הכדורגל כולו.
2. פורמליזציה לסטטוס קוו
3. שחקן בליגות המקצועיות שיבקש להימנע מחילול שבת יקבל מענה שיאפשר לו להימנע מכך.
4. קבוצות בליגה הלאומית ובליגות התחתונות לא יאלצו לשחק בשבת מתוקף ההבנות שהושגו בין הצדדים הרלוונטיים והוצגו במהלך הדיונים.

שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב: "כפי שהתחייבתי, שחקן שלא רוצה לחלל שבת לא יאלץ לעשות זאת. משרד הספורט בראשותי הגיע למתווה שלראשונה יגן על השחקנים הדתיים בכל הליגות ויאפשר לקבוצות בליגה הלאומית ובליגות הנמוכות לא לחלל שבת ומאידך לא יהווה סכנה לענף הכדורגל. בפעם הראשונה בישראל הגענו להסכמות עם הקבוצות, הבעלים, השחקנים, ההתאחדות, המנהלת והמשפטנים כדי לקבע הסדר קשיח, שמקובל על כולם. זאת על מנת לתת מענה מקיף וארוך טווח שיענה על הצרכים של כלל הגורמים וימנע פריצה של הסטטוס קוו ופגיעה בזכויות השחקנים.

"עמדה לפנינו בעיה מורכבת עם השלכות בקנה מידה עולמי ולא היה פשוט לפצח אותה, אני רוצה להודות לכל הגורמים הרלוונטיים על עבודה רצינית ופריצת דרך, בשורה התחתונה היקף המשחקים בשבת יצטמצם למינימום ההכרחי".

מיפוי הסוגיה לליגות הנמוכות הצביע על כך שמגרשים נוספים יאפשרו לקבוצות גמישות במועד המשחקים כך שלא יאלצו לשחק בשבת. זאת מכיוון שליגות אלו אינן מחויבות להסכמים בינ"ל, לזכויות שידור או לאילוצים מסחריים ומשמעותיים אחרים. הרחבה דרמטית של המגרשים תאפשר לליגות הנמוכות לשחק במקביל ולמנוע משחק בשבת באם ירצו בכך.

משרד הספורט באמצעות הטוטו הציג לאחרונה תכנית מתקנים חדשה בעלות 3 מיליארד שקלים ובאמצעותה יוקמו וישופצו בישראל מאות מגרשים. משרד התרבות מעריך כי בתוך שנתיים לכל היותר, התקציב שהוקצה למגרשי הכדורגל יאפשר לכל הקבוצות בליגות הנמוכות לא לשחק בשבת.

הועדה הצליחה לגייס התחייבות של כלל קבוצות הכדורגל בליגת העל לאפשר לשחקנים דתיים שומרי שבת שלא לשחק בשבת ולהעמיד עבורם פתרון נקודתי לכל משחק כגון פטור או מלון סמוך למגרש. זאת תוך שמירה על שכרו של השחקן ומעמדו בקבוצה. הזכיינים הביעו הסכמה לכך שבחורף יחל השידור החל ממחצית שניה על מנת שהקבוצות יוכלו להתחיל את המשחק מוקדם יותר.

פורום המשפטנים של משרד הספורט, הכלכלה והמשפטים ממליצים על מתווה של שמירה על הסטטוס קוו והליך פורמליזציה למדיניות האי-אכיפה שתהיה מעכשיו מדיניות רשמית שתסיר את הסכנה המרחפת מעל עולם הכדורגל הישראלי.

*נזכיר כי מדיניות זו התערערה לאחר התלונה שהגיש השחקן ניר אלון בעקבותיה איימה ההתאחדות שלא לפתוח את הליגה על מנת לא לעמוד לדין. השרה מירי רגב ביקשה מהיועמ"ש דאז, יהודה ויינשטיין להמשיך במדיניות האי אכיפה ולאפשר לה להגיע למתווה מוסכם שיעניק פתרון לסוגיה המורכבת.

משרד הספורט הציג את המתווה לאיגוד השופטים, לשחקנים התובעים, לכלל האיגודים ולמשרד הכלכלה. היום משרד הספורט יופיע אצל היועמ"ש לאישור וסיכום המתווה לקראת ההצגה לבית המשפט. לאחר אישור המתווה על ידי היועץ המשפטי, יתבצע מימוש ההסכם בחתימה עם כלל הגורמים והקמת ועדת מעקב אחת לשנה שתבחן את ההסכם.
ספורט כדורגל ליגת העל משחקעם שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד