י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בתוך יומיים אושרו חוקים לטובת יולדת עצמאית ויולדת בבית

חוק לשינוי בחישוב דמי לידה של עצמאית עבר היום ללא מתנגדים • בשנת ההריון עלול להיפגע גובה השכר של העצמאית ויש לחשב לפי פרמטרים אחרים • אתמול אושרה הכרה במתן מענק לידה לנשים שיולדות בבית • אסור להפלות אישה שבחרה ללדת בבית

בתוך יומיים אושרו חוקים לטובת יולדת עצמאית ויולדת בבית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית, בתמיכת 35 ח"כים וללא מתנגדים, את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 176 והוראת שעה), התשע"ו-2016 של חברות הכנסת טלי פלסקוב ועליזה לביא.

מוצע לקבוע כי חישוב גובה דמי הלידה לעובדת עצמאית יקבע על פי ההכנסה ששימשה יסוד לחישוב דמי הביטוח ברבע שנה שקדם ליום הקובע, או ברבע שנה בשנה שקדמה לשנה שבה חל היום הקובע, לפי הגבוה מביניהם. כמו כן, מוצע לקבוע כהוראת שעה חובת דיווח של המוסד לביטוח לאומי לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות מדי שנתיים, על חישוב הכנסותיהן של עובדות עצמאיות לעניין דמי הלידה שהן זכאיות להם, לפי החישוב המוצע בהצעת החוק.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "נשים עצמאיות בעלות עסק, נאלצות לעיתים להוריד בהיקף פעילותן העסקית בשנת המס בה הן נושאות תשעה חודשי הריון, וכפועל יוצא - יורדת הכנסתן השנתית. כל אישה עובדת זכאית לשלושה חודשי תשלום דמי לידה שחישובם מבוסס על הכנסתה החודשית בטרם הלידה. אצל אישה שכירה, אין שינוי בגובה השכר בחודשי ההיריון ועל כן דמי הלידה שלה משקפים נאמנה את שכרה. לעומת זאת, יולדת שהיא עצמאית בעלת עסק משלה, מקבלת דמי לידה המחושבים על בסיס ההכנסה בשנת המס בה הייתה הרה, ובמקרים של סיבוכי הריון שהינם למצער מנת חלקן של לא מעט נשים הרות, הבסיס לחישוב דמי הלידה אינו משקף את גובה ההכנסות הריאלי של העצמאית בטרם ההריון. מטרת תיקון זה לגרום לביסוס חישוב גובה דמי הלידה לעצמאית, על ההכנסה בשנת המס שקדמה להריון או על ההכנסה בשנת ההריון לפי הגבוהה מביניהן".

אתמול, ראשון, אושר חוק שמאפשר מתן דמי לידה לנשים שבוחרות ללדת בבית. ״המדינה צריכה לאפשר חופש בחירה לנשים ולא להפלות לרעה את מי שבוחרת ללדת בבית״, אמרה ח"כ תמר זנדברג, מיוזמות החוק. לדבריה, ״המענק נועד לאפשר תשלום הוצאות ראשוניות עבור הילוד, והמקום שבו האם בוחרת ללדת אינו רלבנטי לעניין. מחקרים מראים כי ההצדקה הרפואית אינה תקפה כאשר מדובר בהריון בסיכון נמוך המלווה על ידי מיילדת, ואסור למנוע מאשה לבחור באפשרות האישית הטובה ביותר בשבילה באמצעות סנקציה כלכלית". לדברי שקד, "בחירתה של אישה איפה וכיצד ללדת את ילדיה חייבת להישאר ברשותה. הריון ולידה הם תהליכים מורכבים, אישיים ופרטיים ועל המדינה לכבד כל החלטה שתתקבל".
נשים עצמאיות חופשת לידה לעצמאית עליזה לביא לידה בבית מענק לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד