י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מטפלות המשפחתונים השיגו ימי חופשה לפסח

בתום מאבק ממושך, השיגו המטפלות ימי חופשה בהם תוכלנה לנקות ולהכין את בתיהן לחג הפסח

גן ילדים. צילום אילוסטרציה, נתי שוחט פלאש 90
גן ילדים. צילום אילוסטרציה, נתי שוחט פלאש 90

בשורה למטפלות משרד הכלכלה: משרד הכלכלה אישר השבוע לעובדות ליטול ימי חופשה לצורך הכשרת ביתן לפסח. במשך השנים זכו המטפלות לארבעה ימי חופשה רצופים בי'-י"ג בניסן, אך בשנה שעברה בוטל היתר זה, וקיצצו למטפלות את זמן ביעור הבית מחמץ ליומיים בלבד עובדה שחייבה את המטפלות להפעיל את המשפחתון מביתן במקביל להכשרת הבית לחג.

השנה, בעקבות דרישת איגוד המשפחתונים המאוגדות בכוח לעובדים ובסיועו של ח"כ גפני (יהדות התורה) תוכלנה העובדות ליטול עד ארבעה ימי חופשה לפני החג.

"למטפלות מעמד מעוות מול משרד הכלכלה" מסבירה הגב' נעה נוצני רכזת ענף הגיל הרך בכוח לעובדים, "המשרד מתעקש להגדירן כעצמאיות, אך איזו עצמאית לא יכולה לבחור את ימי החופשה שלה? משרד הכלכלה כופה על המטפלות דרישות נוקשות, כמו הגבלה לשלושה ימי חופש בלבד בשנה ואיסור ליטול ימי חופשה רצופים -תנאים שלא מתקיימים עבור שום עצמאי במשק. בזכות ההתעקשות של ועד העובדות משרד הכלכלה הכיר בנסיבות המיוחדות של ערב פסח".

ואולם, על הישג האיגוד מעיבות מספר מגבלות: המטפלות יאלצו להשלים בסוף השנה את היומיים "הנוספים" שהחזירו להן. כמו כן, יש צורך בהסכמת הורי ילדי המשפחתון על לקיחת יומיים חופש (על יום אחד אין צורך בהסכמה, רק בהודעה מראש). בעוד במשך שלושה עשורים הן קיבלו ימים אלו כחלק מלוח החופשות ללא צורך אישור. זאת בשל העובדה הפשוטה שבלתי ניתן להכשיר הבית לפסח בו יש חמישה פעוטות מטופלים שאוכלים חמץ.

"אנחנו שמחות על כך שמשרד הכלכלה חזר בו, אחרי שהזדעקנו בנושא. אך לא ברור למה משרד הכלכלה החליט כך פתאום להרע תנאי העסקתנו, ולא לכבד את מצוות הדת שלנו? לא ברור למה אנחנו צריכות להיאבק על דברים כל כך אלמנטריים? זכויות שניתנו לנו באופן טבעי ואנושי". אומרת מירה כהן, מטפלת מבני ברק וחברת הנהגת האיגוד.

כאמור, בשנה שעברה לראשונה מאז הקמת מערך המשפחתונים ניתנו למטפלות שני ימי חופש בלבד לביעור ביתן מחמץ. בעקבות פניית מטפלות בבני ברק, אישר אז ראש עיריית בני ברק, יום חופש נוסף מיוחד, אך בלחץ משרד הכלכלה אולץ לחזור בו ימים בודדים לפני פסח, עובדה שיצרה בלבול רב בקרב המטפלות וההורים. חלק מן המטפלות אולץ שאולצו על ידי משרד הכלכלה לשוב ולפתוח את המשפחתון בבתיהן לאחר שכבר סיימו לבער הבית מחמץ.

"בשנה הבאה עלול הבלבול לחזור משום שמשרד הכלכלה מסרב לגבש מדיניות מסודרת ביחס לחגים. זאת בעוד מטפלות מעונות היום מקבלות לפחות 10 ימי חופש יותר מאתנו בשנה". מסבירה מירה כהן. "זוהי כמובן רק בעיה אחת הנובעת ממעמד הכלאיים של המטפלות- לא עצמאיות ולא שכירות בעיה שתיפטר רק כאשר נוכר סוף סוף כשכירות". היא מוסיפה. צעד חשוב במאבק להכרה בהן כשכירות, רשם איגוד המשפחתונים לפני כשבועיים, כאשר חוק מס הכנסה שלילי החדש הכיר בהן כשכירות לטובת מענק עבודה.
משפחתונים מס הכנסה חופש ניקוי לפסח מטפלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד