י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הפחד מחלחל: צפו בלוחמים חוששים

ערביה הגיעה ונופפה בסכין לעבר הלוחמים במחסום תל רומיידה, אולם החיילים פחדו להגיב לה • וידאו

צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90

על רקע התקרית בחברון והמתקפה נגד צה"ל והרמטכ"ל גדי איזנקוט, הגיעה היום (א) מחבלת למחסום בתל רומיידה והניפה סכין לעבר החיילים ללא כל חשש. החיילים שחששו להסתבך כמו חברם, לא ביצעו אפילו ירי באוויר.

בהמשך, המחבלת נעצרה.


צילום באדיבות חדשות 0404

החייל שירה במחבל הובא ביום שישי לבית המשפט, שם הוארך מעצרו בחמישה ימים. פרקליטו עו"ד אילן כ"ץ, סגן הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אמר הבוקר לגבי גזית ברדיו ללא הפסקה: "אני בשלב הזה לא מגן על רוצח ולא על חייל גיבור. אני מגן על חייל שפעל כמיטב הבנתו בשטח, לאחר שהוא זיהה אמצעי וכוונה. הוא חשוד ברצח ולהערכתי החשד הזה יתפוגג בימים הקרובים".

"ייתכן שכל מה שיצליחו להוכיח זה טעות בשיקול דעת, אולי כן ואולי לא. הפקודות הן ברורות. כדי להצדיק פתיחה באש צריכים להיות אמצעי וכוונה. ברגע שאתה מזהה אמצעי או חושד באופן סביר שיש אמצעי, למשל רוצה לקחת את הסכין או להפעיל חגורת נפץ, ואתה מסיק שישנה כוונת פגיעה, מותר לך לפתוח באש. זו הדילמה של חייל בשטח. צל"ש או טר"ש", הסביר עורך הדין.

"החייל והיחידה שלו נמצאים בגזרת חברון כחודש", סיפר עורך הדין, "עם הגיעם לגזרה הם קיבלו התרעה חמה על חוליית חמאס שמתכוונת להוציא אל הפועל פיגוע 'איכותי', כלומר ירי, מטען חבלה וכן הלאה. לפני האירוע החייל לא ישן, הוא היה חובש-כונן. לפתע הוזעק למקום לטפל בחייל פצוע, כתוצאה מדקירות המחבלים. כשהגיע למקום הבחין לפתע במחבל שהוא זז. הוא לא ידע שחבריו ירו במחבל בין 5 ל-7 כדורים, הוא לא היה במקום (בזמן הירי). המחבל היה לבוש מעיל ארוך ושחור כשבחוץ 30 מעלות חום. בסרט אחר מישהו צועק 'תיזהרו יש לו חגורת נפץ'. יכול להיות שיש פה מצב של טעות בתום לב, אבל צריכים לתת לגורמי החקירה למצות אותה".

עו"ד כ"ץ התלונן על "הפרעה מצד גורמים בכירים שמשחררים לחלל האוויר כל מיני אמירות לא אחראיות". "הרמטכ"ל ושר הביטחון התבטאו בחומרה רבה על מעשיו, וראש הממשלה התפתל וזגזג כדרכו", פירש גזית. "אני מבטיח לך שגם שר הביטחון יעשה את זה ואחר כך גם הרמטכ"ל", ענה עו"ד כ"ץ, "הם אמרו את זה מבלי להיות בשטח ולקבל את פרטי החקירה".

על אזיקת החייל הוסיף עו"ד כ"ץ: "האזיקים במדינת ישראל זו 'פריבילגיה' של המשטרה כאשר גם אנשים שלא נשקפת מהם שום סכנה לא לעצמם ולא לסביבה, זו אחת מהדרכים להשפיל ולהראות את עליונות המשטרה, גם המשטרה הצבאית, לאזוק ללא הפעלת שיקול דעת, ולאחר מכן לא הוגש אפילו כתב אישום".

בחקירה לאחר הירי עלה כי מיד לאחר האירוע שאל מפקד הפלוגה את החשוד "למה ירית?" המפקד סיפר לחוקרים שהחשוד ענה "כי מגיע לו למות". בשלב הזה המ"פ הרחיק את החשוד מהזירה ודיווח למפקדיו על האירוע החריג. על פי החקירה מדובר בהתרחשות שארכה כעשר דקות ומיד לאחר מכן מג"ד 92 העביר את הדיווח למצ"ח.

אחד החיילים שהיה עד לפיגוע בו נפצע חייל צה"ל באורח בינוני, סיפר בתחקיר המבצעי כי כמה רגעים לפני ביצוע הירי אמר לו החייל החשוד: "מחבל שדוקר חבר שלנו צריך למות". החייל שמסר את העדות אמר לחוקרים כי הוא ניסה להרגיע אותו ולהסביר לו שהפצוע הוא באורח קל אולם אז החייל ביצע את הירי.

בני משפחת החייל דורשים מצה"ל שפתולוג מטעמם ישתתף בנתיחה של המחבל שצפויה להתקיים לצורך השלמת החקירה. בצה"ל הבהירו שלא יאפשרו לפתולוג לקחת חלק בנתיחה אלא רק להשקיף עליה מהצד. הנתיחה המשפטית תהיה חלק מהמשפט המתנהל נגד החייל שעל פי החשד ירה במחבל כאשר הוא שכב על הקרקע. גופתו של המחבל מוחזקת על ידי צה"ל מאז הפיגוע ואילו גופתו של המחבל השני הוחזרה לפלסטינים.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון התייחס לתקרית והמתקפה נגד נגד צה"ל והרמטכ"ל גדי איזנקוט, וכתב בפייסבוק ובטוויטר כי "בימים האחרונים מנהלים שרים וחברי כנסת חסרי אחריות, מסע שיסוי והסתה חסר תקדים בחומרתו נגד צה"ל, הרמטכ"ל וכלפי מפקדים בכירים. במקום אחריות לאומית הם מפגינים הפקרות שאין כדוגמתה, מטעמים פוליטיים וציניים, גם במחיר של פגיעה בצה"ל, בחייליו ובמפקדיו, כמו גם פגיעה בחוסן הלאומי של מדינת ישראל".
מחבלת תל רומיידה פחד חיילים צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד