כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

רבה של ירושלים: "איננו יודעים מה ראה החייל. אסור לדון אותו"

'בחדרי חרדים' פנה לרבה האשכנזי של ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, בשאלה הלכתית לגבי החייל שירה במחבל המנוטרל, כפי שנצפה בסרטון • הרב הבהיר כי אם מחבל מנוטרל בוודאות אין לפגוע בו, אך הזהיר: "החייל הוא חבר ואין לדון אותו"

הרב שטרן. צילום: קובי הר צבי
הרב שטרן. צילום: קובי הר צבי

בעקבות פרשת הירי של חייל מ'גבעתי' במחבל שנוטרל, שחוללה בימים האחרונים סערה רבתי, והגיעה עד לישיבת הממשלה היום, פנה 'בחדרי חרדים' לרבה האשכנזי של ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, והציג בפניו את המקרה הסבוך, כדי לשמוע את דעת ההלכה.

"מה דעת כבוד הרב, להלכה, האם חייל שמגיע לזירת פיגוע ומזהה מחבל 'מנוטרל' כשהוא מבצע תזוזה, כשהמחבל עטוף במעיל ויתכן שהוא נושא על גופו מטען חבלה.

"האם מותר להורגו או שאסור לעבור על חוקי המדינה בכגון דא?" הקשינו.

הרב עונה בזהירות הנדרשת, כי "כבר הקדימונו חז"ל 'אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו'. ראשית, חשוב לזכור חברך זה חייל, וחייל הוא חבר שלנו ושל צבא ההגנה לישראל, ואיננו יודעים את המצב שראה בעיניו וחש באותם רגעים", מכריע הרב לגבי החייל באופן ספציפי.

אולם הרב ממהר להדגיש ולהבהיר: "ומאידך חשוב לציין כי אם המחבל היה בוודאות מנוטרל אז ע"פ ההלכה והחוק אסור לפגוע בו".

מוקדם יותר הצהריים, הגיב שר הביטחון משה יעלון לאירועים האחרונים ותקף בחריפות את הבית היהודי. "בימים האחרונים מנהלים שרים וחברי כנסת חסרי אחריות, מסע שיסוי והסתה חסר תקדים בחומרתו נגד צה"ל, הרמטכ"ל וכלפי מפקדים בכירים. במקום אחריות לאומית הם מפגינים הפקרות שאין כדוגמתה, מטעמים פוליטיים וציניים, גם במחיר של פגיעה בצה"ל, בחייליו ובמפקדיו, כמו גם פגיעה בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. במסע ההתלהמות הזה לא צה"ל עומד בראש מעינייהם, וגם לא חוסנו, אלא שיקולים פופוליסטיים וטוקבקיסטיים.

"הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט מוביל את חיילי ומפקדי צה"ל למלחמה נחושה וחסרת פשרות בטרור הפלסטיני, וכלפי הטרור בכלל. אני מעניק לו ולחיילי צה"ל גיבוי מלא בפעולתם היומיומית המורכבת. כשצריך לחקור אנו עושים זאת, וכל מעורבות פוליטית צינית בנושאי תחקיר מבצעי, חקירה או הוראות פתיחה באש, היא הרסנית לצה"ל ופוגעת, בראש ובראשונה, בחיילים ובמפקדים.

"מי שמסית נגד הרמטכ"ל, שלא יתפלא למצוא כרזות נאצה נגדו. מי שמלהיט את האווירה, ומעודד במרומז הפרת חוק רק כדי לרצות מיעוט קיצוני ואלים - עוד יוביל אותנו לאנרכיה. הכוחות השפויים במדינת ישראל, מימין ומשמאל, חייבים להתאחד נגד הרוח הרעה הזו ולבלום אותה", סיים יעלון את דבריו החריפים.

הרב שטרן חייל גבעתי ירי מחבל הרוג טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד