ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

חוסר אחריות או יש שופטים בירושלים

בעקבות ההחלטה הדרמטית לפסילת מתווה הגז: בקואליציה תוקפים את בג"ץ בחריפות, באופוזיציה צוהלים

.
.



תגובות סוערות במערכת הפוליטית בעקבות פסילת מתווה הגז על ידי בג"צ הערב (א). בקואליציה תוקפים ובאופוזיציה מברכים ואומרים "יש שופטים בירושלים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב: "החלטת בג"ץ מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של מדינת ישראל. ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים. בוודאי שלאיש אין מה לחגוג על כך שהגז עלול להישאר במעמקי הים ושמאות מיליארדי שקלים לא יגיעו לאזרחי ישראל. נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה שנגרם לכלכלת ישראל בעקבות פסיקה תמוהה זו״.

חבר הקבינט, שר הקליטה וירושלים זאב אלקין תקף את החלטת בג"צ ואמר: "לצערי, פעם נוספת בג"ץ התערב בצורה בוטה בניהול המדינה בלי לשאת באחריות, כשכתוצאה מהתערבות זו תיפגע כלכלת מדינת ישראל ויחסרו מיליארדים רבים בתקציב המדינה שיכלו להיות מופנים לרווחה בריאות וצרכים חברתיים אחרים. כדאי שנזכור שמי שיהיו אחראים לכך הם השופטים היושבים במגדל השן של בית משפט העליון. שוב הוכח, כפי שאני וחלק מחברי טוענים כבר שנים, שאין מנוס מרפורמה מהותית של מערכת המשפט כדי להחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לשפיות".

ח"כ שלי יחימוביץ', ממתנגדי המתווה, הגיבה: "יש שופטים בירושלים. החלטת בג"צ היסטורית ודרמטית. פסקת היציבות שנתניהו בישל עבור חברות הגז הייתה מלכתחילה מעוותת ונטולת כל הגיון חוקתי, והיא הפכה את חברות הגז לטריטוריה נפרדת עם חוקים משלה ועם חסינות ועוצמה שלא קיימות בעולם הדמוקרטי החופשי. למרות מסע האיומים והלחצים הממומן היטב, שופטי בג"צ בחרו היום להגן על הפרדת הרשויות ועל שלטון החוק בישראל, לבלום את הדורסנות חסרת-המעצורים שהופעלה לטובת טייקוני הגז ולהציב תמרור 'עצור' בוהק כדי להגן על הפרדת הרשויות בישראל.

"מאז ההחלטה לפסול את בתי הכלא המופרטים למטרות רווח, לא קיבל בית המשפט החלטה כה משמעותית הנוגעת עמוקות למהותה של הדמוקרטיה הישראלית. זהו ניצחון אדיר עבור אלפי הפעילים והפעילות שסירבו לשתוק מול חוסר הצדק של מתווה הגז, ועבור המשק בישראל שניצל ממונופול אימתני וחסר מעצורים. ההחלטה מעידה על הכח שיש לציבור ולהמון על פני הטייקונים גם בימים אלה. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן הגיב: "מדינת ישראל חייבת לפעול כפי שהורה לה בית המשפט הגבוה חצדק. אנחנו. בכולנו תמוכים באופן בלתי מסוייג באימוץ הנורמות והקביעות של בגצ בעניין זה".

חה"כ פרופ' מנואל טרכטנברג המחנה הציוני הגיב על הכרעת בג"ץ: "פסיקת בג"ץ תגרום לכך שמתווה הגז יחזור לכנסת לדיון מהותי, על אף שהממשלה נמנעה עד כה מלעשות כן. ברור לכולם כי המתווה כבר לא רלוונטי, לא בפן של היציבות הרגולטורית, ולא בפן של המחיר הגבוה מאוד שנקבע בו – מוטב לקחת צעד אחורה, ושהממונה החדש פשוט ינהיג פיקוח מחירים".

יו״ר סיעת מרצ, אילן גילאון, בירך: ״יש שופטים בירושלים, וגם הם יודעים שצדק הוא שמירה על נכסי הטבע של המדינה ומניעת הפקעתם לידי בעלי ההון. פסיקה זו מוכיחה פעם נוספת כי האינטרס של נתניהו ושותפיו הוא הניגוד המוחלט לאינטרס של אזרחי ישראל וטובתם״.

ח"כ מוטי יוגב על ביטול מתווה הגז על ידי בג"ץ: "לא, לא D9. בית המשפט העליון הוא מוסד חשוב שצריך לחזקו. אך במתווה הגז, למדנו היום עוד שעור באקטיביזם שיפוטי ובפגיעת הרשות השופטת ברשות נבחרת. בשביל מה צריך בחירות כל כמה שנים? יש בית משפט עליון. במדינה יהודית ודמוקרטית חפצת חיים, שלטון העם ינצח, גם אם נידרש לתקן את פיסקת היציבות".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל: "מדובר על ניצחון גדול של כל אזרחי ישראל. יש שופטים בירושלים! בית המשפט הוכיח שיש מי שלא נבהל מנוכחותו של ראש הממשלה ולא מאיומיו. מקריאה ראשונית של פסיקת בג"צ עולה כי בית המשפט אימץ את קביעת ועדת הכלכלה שדרך המלך הראויה היא דרך החקיקה בכנסת. וכמו כן, קיבל את הקביעה שסוגית היציבות הרגולטורית שהממשלה הציעה מהווה פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית. בכוונתי לכנס את ועדת הכלכלה לאלתר על מנת לדון במשמעויות וההשלכות של פסיקת בג"צ".

יו"ר יחד אלי ישי על החלטת הבג"ץ: "הידד לבג"ץ שהשכיל לא להכשיר את מתווה הגז ולדחותו. המרוויח הגדול כאן הוא הציבור בישראל שזכאי לפיקוח אדוק על משאב המדינה השייך לכולם ולא לקומץ בעלי שליטה המרוויחים ממנו הון. הציבור ניצח!"

משותפויות לווייתן נמסר: "בית המשפט בהחלטתו קיבל את כל מתווה הגז למעט סעיף היציבות, לרבות אישור הפעלת סעיף 52, אישור הפרקים הנוגעים למחירים, ייצוא, מיסוי, הסדרים מבניים וסעיפים רבים נוספים – ועל כך אנו מברכים. עוד עולה מההחלטה כי גם השופטים מכירים בנחיצותה של יציבות רגולטורית ויצירת תנאים שיאפשרו את ההשקעות הדרושות לצורך חיפוש ופיתוח מאגרי גז. אנו נפעל יחד עם הממשלה, באופן מיידי, לייצר תנאי יציבות בלוח זמנים מהיר על מנת שנוכל לעמוד ביעדי המתווה ובראשם פיתוח לוויתן עד סוף שנת 2019".
מתווה הגז פסילה בגץ קואליציה יש שופטים בירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד