י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הסיפור המלא: השלום המתגבש בין שר הפנים לרבה של ירושלים

לפני שנים ארוכות בישל דרעי פשרה הלכתית בין הגר"ע יוסף והגרי"ש אלישיב, שהשיבה אותו לחיים הפוליטיים על חשבון ישי, וטרפה את הקלפים עבור הגרש"מ עמאר • כעת הוא מנסה לתקן את ההיסטוריה • ומי יכול למנוע את השלום המתגבש?

הסיפור המלא: השלום המתגבש בין שר הפנים לרבה של ירושלים

לפני ארבע שנים, כשאריה דרעי היה עדיין בתקופת הצינון טרם חזרתו לש"ס, בימים בהם הדלת בבית הרב, נשמרה בידי אלי ישי, הרב משה ויהודית - סגורה בעדו, נקלעה התנועה הקדושה למבוכה גדולה.

הרב הראשי אז, הרב עמאר - זאת לטענת מבקריו החריפים - הסכים לגיורים במתכונת שלא חייבה תנאי ברור של שמירה על חיי תורה והלכה בפועל.

הביקורת על כך היתה גדולה, העדה החרדית ויתד נאמן תקפו בחריפות ופולמוס שלם התחולל בעולם ההלכה, הדיינות, וגם בחלק קטן מכלי התקשורת שהבינו עד כמה הסיפור נפיץ ומשמעותי.

הרב עמאר גייס כסיוע לעמדתו ההלכתית, פסק הלכה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ממנו ניתן היה להבין כי הוא בסך הכל נסמך ונשען על דעת גדולים, וזו גם דעתו ההלכתית של בעל ה'יביע אומר' - מי שהנהיג את כל עולם היהדות הספרדי.

דיינים שעלו למעונו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שמעו את דעתו הנחרצת לאיסור מוחלט של גיורים מסוג זה. מרן הרב אלישיב סבר, כי גיור אשר אין בו מחויבות לשמירת תורה ומצוות, איננו גיור.

כל זמן שהדיון עסק סביב הנושא ההלכתי, הוא עמד בעינו. זה בשלו וזה בשלו. אלא שב'העדה' החליטו כי מדובר בעיקרי הדת, מסוג הדברים שיש לצאת עליהם למחאה פומבית ובכיכר השבת.

באורח די נדיר, הצליחו יוזמי המחאה מצד העדה להביא הישג ענק למאבקם הציבורי. כמה מהם נכנסו לביתו של הרב אלישיב זצ"ל, ושמעו ממנו אמירה מפתיעה - אצא מביתי לכיכר השבת ואשתתף גם במחאה הזו. כלומר, על פי דעת תורתו של ענק ההלכה ומנהיג היהדות האשכנזית, פסק ההלכה של הרב עמאר היה כה חריג, שיש למחות כנגדו פומבית.

בשלב זה, אנשי הבית של מרן הרב עובדיה זצ"ל, הבינו כי את הסיפור הזה יש לפתור ומהר.

היה ברור שמי שיצליח להביא פתרון למבוכה הגדולה שהתקרבה בצעדי ענק - הרב אלישיב שהתנגד פעמים רבות להפגנות בנושאים אחרים, חורג ממנהגו ויוצא למחאה נגד פסק הלכה הנסמך על הרב עובדיה - יזכה בנקודת זכות משמעותית.

לאלי ישי, אז יו"ר ש"ס, היתה ברית אמיצה עם אנשי הרב עמאר. (הברית הזו עלתה לו לימים בכסאו כיו"ר, לאחר שהוצאה דיבתו בפני הגר"ע, על כך שתמך בדיל שעלול היה להביא לכהונת הרב סתיו. עד היום ישי מכחיש זאת, אך את הנעשה כידוע אין להשיב).

לרב עמאר היה כמובן חשוב להמשיך ולהישען על פסקו של הגר"ע, ולאלי ישי היה חשוב להמשיך לשמור על כבודו ומעמדו.

כאן נכנס אריה דרעי לסיפור. במהלך דרמטי, שלימים הוא זה שהביא לכך שדרעי חזר להתקבל בבית הגר"ע ובהמשך להנהיג את ש"ס, (תחילה בטרויקה ולאחר מכן בבלעדיות אבסולוטית), דרעי תפר ויזם התפשרות וניסוח שיביאו להנחת דעתו ההלכתית של הגרי"ש אלישיב.

בסיוע אנשי הרב יצחק יוסף, שזיהו הזדמנות לקרר את היחסים - החמים מאוד עד אז, בין הרב עמאר לגר"ע, גוייסו כמה רבנים חשובים שיצאו ובאו בביתם של מרנן הרב עובדיה והרב אלישיב - והביאו לפתרון, מעל ראשו של ישי, ונגד עמדת הרב עמאר.

מתקנים את ההיסטוריה
מדוע אני מגולל את כל הסיפור ההיסטורי הזה כעת?

משום שהשלכותיו מלוות אותנו עד היום, והם אלו שהביאו את דרעי להגיע ביום שישי האחרון, תחת חסות השפעת היין פותח הלבבות ומחדד המוח, לביקור במעון רבה של ירושלים.

לפני מספר שבועות חיתן אלי ישי את בתו. כל אלו שהוזמנו לאירועים קודמים, הוזמנו גם לחתונה זו. לפחות רובם ככולם. הנוכחות בהיבט אישי הציבור והרבנים החרדים, אם שאלתם, היתה דלה יחסית. ואל דאגה, זה לא קרה סתם כך. מעבר לירידתו של ישי מגדולה, היה מי שדאג שאי אלו אישים לא יתייצבו בחתונה. המטרה: לבודד את ישי ולהשאירו לא-רלוונטי.

אך בכל זאת, ישי הציג שני הישגים. האחד, נוכחות מכובדת של פוליטיקאים חילונים כבוז'י הרצוג, השר כחלון ועוד כמה, ובנוסף, נוכחות מרכזית של הרב עמאר לצד הרב מזוז - בחתונה, ולאחר מכן גם בשבע ברכות.

לרב עמאר, למרות כל מה שאירע בשלוש השנים האחרונות, יש עדיין אהדה גדולה בציבור הספרדי. אומרים שבעיקר בזה המסורתי-דתי, אבל אין ספק שלכל מקום בו הוא מגיע, והוא מגיע - הוא זוכה לכבוד מקביל לזה של הראשל"צ הנוכחי הרב יצחק יוסף.

דרעי שבונה צעד אחר צעד את שלטונו הבלעדי, שומע את הקולות מכיוונו של ישי שמקפיד לומר אחת לשבוע כי הוא מתכוון לרוץ פעם נוספת. הוא לא חושש לכאורה מכוחו האלקטורלי, כמו מהנזק שהוא עדיין עלול לגרום לש"ס, גם בבחירות הבאות. נזק זה יגדל משמעותית בוודאי, במידה והרב עמאר יתייצב לצידו בצורה מספיק ברורה וגלויה, כפי שהוא נוהג בכל התקופה האחרונה.

מאז החתונה, האסטרטגיה השתנתה. הרצון הוא לסיים את האיבה בין ש"ס של דרעי לרב עמאר. בשל כך, נעשתה פנייה לכמה מחברי 'מועצת החכמים' של רבני ש"ס, בבקשה מהם לנסות לגשר ולפשר, לצנן את המתח ולקרב בין ש"ס לרב עמאר. ככל הידוע הרבנים לא פעלו או לא צלחו במשימתם, וכך דרעי, שכישורי מנהיגות לא חסרו לו מעולם - התייצב בעצמו, בבית בגבעת המבתר.

קודם לכן היה חייב דרעי לבצע מהלך חשוב. והוא, עידכון של הראשלצ הרב יצחק יוסף הנמצא גם הוא במתיחות גדולה עם מחותנו הרב עמאר, על החלטתו להפשיר את המתח. וכדי שלהפשרה הזו לא תתקבל פרשנות מוטעית, צורף 'האיש' של הרב יצחק, דודו עמר, לביקור המפתיע.

אם נשפוט על פי דברי הרב עמאר-הבן, הבוקר - הסאגה לא הסתיימה והצעד היחיד בדמות ביקור בפורים, לא סוגר איבה, כעס ופגיעה של שנים ארוכות, אם כי נראה שגם מצידו של הרב עמאר יש בהחלט רצון לחזור למיינסטרים של הציבור הספרדי. אפשר להניח שגם הציבור מעוניין בכך. מי שעשויים למנוע צעדים של ממש, הם אנשי הרב יצחק יוסף. ימים יגידו אם אכן יצליחו.

מבחן ראשון יהיה בחתונת נכדתו של הגרש"מ עמאר ביום ראשון הקרוב. האם נראה את נציגי ש"ס מגיעים בשיירה? האם רבני ה'מועצת' יגיעו לרקוד עם הסב כמקדם?
הרב עמאר הרב עובדיה הרב אלישיב אריה דרעי אלי ישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד