י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בחור ישיבה נעצר, הואשם והוכתם: לאחר שנתיים - התיק נסגר

שערורייה קשה - צעיר חרדי הואשם במעשים חמורים. רק שנתיים אחרי הפרקליטות נכנעה, הכירה בחפותו וסגרה את התיק • האב הכאוב ל'בחדרי חרדים': "אם לא הייתי שוכר עו"ד בעשרות אלפי שקלים, הוא היה בכלא, ובמוסד לעבריינים"

הגנה מן הצדק, צילום ארכיון
הגנה מן הצדק, צילום ארכיון

"נזק לדורות למשפחה" - ומי יתן את הדין? פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': נ. בחור ישיבה חרדי הואשם במעשים קשים, נעצר ליותר מעשרים יום, הוגש כנגדו כתב אישום חמור. שנתיים אחרי, כשכל חיי המשפחה הפכו לתוהו - התיק נסגר.

הפרטים הבאים והראיונות עם עורך הדין והאב (שכל הפרטים האישיים שמורים במערכת וטושטשו, כדי חלילה לא לגרום לחינם נזק נוסף), יותירו אתכם בהלם ואלם.

המקרה החל כאשר לפני כשנתיים נעצר צעיר חרדי, תושב ירושלים, לאחר שנחשד כי תקף ילדה כבת שש. לאחר זמן מה, הוגש נגדו כתב אישום חמור בבית משפט המחוזי לנוער בירושלים בגין שתי עבירות.

הצעיר נעצר עת היה בן 17, תלמיד ישיבה חסידית באיזור ירושלים. הוא שהה במשך 21 יום במעצר, ותשעה חודשים נוספים במעצר בית. בהמשך, הוגש נגדו כתב אישום חמור על שני מקרים, שתוקן בהמשך לאישום אחד.

לאחר ניהול תהליכים שונים בתיק, וכן הליכים של גילוי חומרי חקירה, הצליח עורך הדין נדב גדליהו לגלות דברים חדשים ששינו את מצב התיק. הילדה שנפגעה לכאורה, הגיעה מבית הרוס לחלוטין. אביה החורג הוא אדם שנחקר ונחשד בעבר בהתעללות בילדיו ותקיפת גרושתו. בנוסף, הסתבר שגם האם הביולוגית של הילדה נחקרה לפני כשנתיים בחשד לכך שהכתה את הילדה ואף חנקה אותה.

עוד עלה מהחומר שנחשף על ידי עורך הדין, כי נפלו פגמים חמורים בעבודת המשטרה - בשחזור שנעשה עם הילדה המתלוננת, למשטרה לא היה מפתח למחסן בו לכאורה נעשה המעשה ושם למעשה נעצר השחזור, בכך נוצר פגם חמור בתיק. כל אלו הובילו את הפרקליטות - במיוחד לאחר גילוי המידע לגבי האב החורג, להבנה שהנאשם הוא לאו דווקא זה שעשה את המעשה, ובשל כך הפרקליטות החליטה לחזור בה מכתב האישום, והוא בוטל.

לפני שבוע, עו"ד יפעת גפן, סגנית בכירה בפרקליטות מחוז ירושלים הודיעה לבית המשפט כי הם חוזרים בהם מכתב האישום, וביקשה מבית המשפט להורות על ביטול כתב האישום. השופט יורם נועם מבית משפט המחוזי לנוער בירושלים נעתר לבקשה.

"להרוס חיים של נער צעיר"
עורך הדין נדב גדליהו, פרקליטו של הצעיר, אומר ל'בחדרי חרדים' כי המדובר בתיק פשע חמור, שהחל בהליך מעצר ארוך ולא פשוט. לאחר מכן שוחרר הנאשם למעצר בית ממושך. "אנו טענו לחפותו של הנאשם לכל אורך הדרך, ושקדנו על התיק יום וליל.

"בהליכי גילוי חומרי חקירה מול המשטרה והפרקליטות, כולל הליכים שהגיעו עד לבית המשפט העליון, הצלחנו להוכיח שאביה החורג של המתלוננת הוא אדם אלים, שהתעלל בילדיו ואף גרושתו התלוננה כי נהג לתקוף אותה אותה". לדברי עורך הדין, "בכך נוצר הספק הסביר המיוחל באשמתו של הנאשם, שכן מי יתקע יד שדווקא את מהעשים לא ביצע אביה החורג?"

מעבר לכך, היו מחדלים עצומים בעבודת המשטרה בתיק זה, לפי עו"ד נדב גדליהו, "כולל הגעה לשחזור עד למחסן בו נטען שנעשו המעשים החמורים. אולם חוקרי המשטרה שכחו ואחר כל לא מצאו את מפתח המחסן, וכך השחזור לא בוצע במלואו. כך או כך, אנו שמחים שהצלחנו - בעבודה משפטית וחקירתית קשה, וללא מורא ופחד מול הפרקליטות, בית המשפט והמשטרה - להוכיח את חפותו של הנאשם".

אביו של הבחור, שכיום בן 19, אומר שברגע שבפרקליטות התחילו לחשוף את הראיות שיש להם, התברר שהכל עורבא פרח. "כשמאשימים אדם צמחוני שגנב בשר, כל אחד מבין שזה שטויות", אומר האב, "שירות המבחן לנוער בירושלים ביקשו עוד לפני הגשת כתב האישום לשלוח את בני היקר למוסד לעבריינים צעירים בדרום, ונלחמנו על כך שיישאר בבית. הוא לא עבריין, יש לו עבר נקי".

"ברור לי" מדגיש האב, "אם לא היו לי את האמצעים הכלכליים לתמוך בבן שלי, הן משפטית והן פסיכולוגית, בעשרות אלפי שקלים, הוא היה יושב היום בכלא". לדבריו, הורה תמיד צריך לתמוך בילד שלו, לא משנה מה עשה. "אנחנו מביאים ילדים לעולם לא רק אם הם מושלמים, אחרת הם היו מגיעים עם ספר הוראות כמו בספר בישול".

עוד אומר האב ל'בחדרי' כי עברו על המשפחה שנתיים קשות מאוד, והוא מבקש להעביר מסר להורים שעוברים חוויה דומה; "חשוב מאוד, לא לשקף את הקושי האישי של ההורים עם הילדים. נכון שלהורים קשה מאוד אך הם עדיין צריכים להיות ההורים התומכים".

"רגשות של משפחה - זה לא לתפקד לא בבית ולא בעבודה, זה ללכת ברחוב ולהתחיל לבכות זה לעשות קידוש ולבכות, זה נזק לדורות של המסגרת המשפחתית זה נזק לאחים האחרים של הילד, זה ילד שנמצא במעצר ולא יודע מה מותר לו או אסור לו לאכול אז הוא לא אוכל כלום לשבוע כי אין - בית המעצר מסרב להכניס לו אוכל כשר, כי הוא לא ביקש ביום הראשון, והוא לא ידע שהוא צריך לבקש, זה ילד בריא שפחד לצאת לרחוב כי אולי יעצרו אותו, זה לא לתפקד בעבודה כי אולי אני לא עושה את המקסימום בשביל הילד שלך".

אחת הנקודות הקשות, הוא להגיע לתא המעצר, ולנסות להכניס בגדים לעציר. "אין נוהל מסודר, וגם אם יש, במשטרה לא מספרים את זה לבני המשפחה. כשמגיעים למקום, יש שם פינה שצריך להמתין שם במקום חשוף לשמש ולגשם, ממתינים זמן רב ובלתי צפוי מראש יחד עם משפחות נוספות שיקיריהם בפנים, עד שהשוטרים נעתרים ומאפשרים את הכנסת הדברים".

איך הגיב הנאשם שזוכה? "מאז שנעצר, הבן שלי לא חזר לישיבה, גם לאחר שהסתיים מעצר הבית, למרות שהוא קיבל תמיכה מלאה מצוות הישיבה והתלמידים. ביום שבוטל כתב האישום, הוא חזר במרץ רב לישיבה שם קיבלו אותו במאור פנים".

- מה תחושתך מהתנהלות התיק המשפטי והפרקליטות?

"בישראל, בעיני המשטרה והפרקליטות אתה קודם כל בגדר חייב ואשם, עד שתוכיח שאין לך אחות. אין פה באמת, את המושג של זכאי עד להוכחת חפות. פה נטל ההוכחה הוא עליך. מעבר לזה, כשיודעים במשטרה ובפרקליטות שאין מושג של אחריות אישית על מקרה כזה או אחר, וגם אם נחליט עכשיו לתבוע אותם - הליך שיכול להמשך שנים, לא תהיה 'חבות אישית' של אף אחד מהתובעים או השוטרים שהיו מעורבים בתיק, אז מבחינתם יש תיק, גם אם נהרסו חייו של נער, למה לא?"

היות ומדובר בתיק שהתנהל בדלתיים סגורות ובאיסור פרסום גורף כולל שמו של הנאשם בתיק, בפרקליטות סירבו להתייחס לראיות בתיק.

בפרקליטות מסרו ל'בחדרי חרדים' כי "לאחר בחינה מחודשת של התיק, סברה הפרקליטות כי יש לבטל בשלב זה את כתב האישום נגד הנאשם משיקולים ראייתיים".
מעשים חמורים הפרקליטות זיכוי מאוחר צעיר חרדי התיק נסגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד