י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הימים הגורליים של מיזוג גולן-סלקום: מה יקרה עכשיו?

האם הממונה על ההגבלים העסקיים תבטל סופית את העסקה, איך ישפיעו האיומים של מיכאל גולן, ואיך יגיב שר התקשורת בנימין נתניהו?

  • י"ח אדר ב' התשע"ו
.
.



ביום חמישי שעבר הודיעה רשות ההגבלים העסקיים לסלקום ולגולן טלקום כי היא מוצאת סיבות טובות לא לאשר את המיזוג ביניהן. הרשות שמובילה מיכל הלפרין הודיעה לצדדים כי תשקול לאשר את המהלך בכפוף לתנאים מגבילים. בדרך-כלל כאשר הרשות מודיעה על כך, סביר להניח שכבר גיבשה את דעתה נגד המיזוג, אך למרות זאת - כדי לקיים הליך תקין - היא מזמינה את החברות להשמיע את דעתן.

החברה הראשונה שתגיע כבר היום (ב') לשיחות ברשות היא סלקום שמנהל ניר שטרן. נציגים של גולן שמנהל מיכאל גולן יגיעו ככל הנראה ביום חמישי. הרשות סימנה את ה-7 באפריל כתאריך יעד לפרסום ההחלטה, אך התאריך יכול עוד להשתנות בימים ספורים - אבל לא הרבה מעבר לכך - וזאת בהתאם לבקשות הצדדים. בכל מקרה, הרשות לא מעוניינת להמשיך את הדיונים בשל אי-הוודאות שבו נמצא שוק הסלולר. נדגיש כי סלקום וגולן היו מעדיפות שהרשות תעניק להם זמן נוסף כדי להציע הצעות חלופיות.

הצדדים הודיעו על המיזוג ביניהם כבר בנובמבר אשתקד. המשמעות היא שהשוק נמצא באי-ודאות גדולה. סביר להניח כי החלטה לכאן או לשם הייתה משפיעה גם על המשא-ומתן שמנהל חזי בצלאל עם פרטנר ופלאפון בדבר כניסתו לשוק הסלולרי. כרגע נראה כי שתי החברות נוטות שלא להזדרז במשא-ומתן עימו, ולכן הוא מרגיש שישנה כאן מדיניות מכוונת שפועלת נגדו. במצב כזה, אם השוק יידע מה ההחלטה הסופית של הרשות בדבר מיזוג סלקום-גולן, תיווצר בהירות בשוק שתשפיע גם על המשא-ומתן של בצלאל.

מהשיחות שקיימה הרשות עד עכשיו עם עורכי הדין והנציגים של סלקום וגולן עולה כי הרשות לא השתכנעה שהמיזוג לא יפגע בתחרות וזאת מכמה סיבות: ראשית, הרשות סבורה כי האיומים שמשמיע מיכאל גולן על כאוס ותוהו ובוהו בשוק הסלולר כתוצאה מאי-אישור המיזוג, אינם במקומם. הרשות לא קנתה את טענותיו מפני שטיעונים על חדלות פירעון ואיומים על קריסה וכו' מושמעים חדשות לבקרים ולכן אינם רלוונטיים לדיון.

התפקיד של הוט מובייל

אחד הטיעונים המעניינים ששמעו עורכי הדין היה הטיעון בדבר מקומה של הוט מובייל במפת התחרות. ברשות ההגבלים סבורים כי הוט מובייל יותר משהיא שחקן סלולר עצמאי, משמשת יותר ככלי עבור קבוצת הוט ל"ויסות" רמת התחרות בשוק הטלוויזיה. הרשות מאמינה שבטווח הקצר ההכרזות שמגיעות מהכיוון של הוט על כך שבכוונתה להמשיך ולהחריף את התחרות בסלולר לא מחזיקות מים, מפני שברגע שהשוק יתייצב, והחברה תגיע לנתח שוק מסוים, האינטרס שלה יהיה להעלות מחירים ולהתיישר עם יתר השחקנים, ולכן המחירים יעלו, ולכן אי-אפשר לבנות עליה כגורם מחולל תחרות כפי שגולן מילאה את התפקיד. לאור מצבה הפיננסי של הוט, ולאור העובדה שהתחרות בשוק הטלוויזיה היא זו שמאיימת עליה בעיקר, הטיעון נשמע הגיוני.

טיעון שני, לא פחות מעניין, שנשמע בשיחות הוא שלא מן הנמנע כי חזי בצלאל, הבעלים של אקספון, שרכש כבר תדרים לדור הרביעי והכריז על כוונתו להיכנס לשוק, עשוי להתמודד על לקוחות גולן במקרה של פירוק. זה משרת את האינטרס התחרותי של השוק, כי ההעדפה של הרשות היא שגולן תימכר לגורמים שמחוץ לשוק הסלולר מאשר שתימכר לשחקן קיים כמו סלקום.

נסביר כי אין שום ודאות שבצלאל אכן יתמודד על לקוחות גולן במקרה של פירוק, אבל זו אפשרות תיאורטית שעלתה. על כל פנים, עבור בצלאל מה שחשוב כרגע זה להשלים חוזה לשיתוף רשתות, חוזה שבלעדיו הוא אינו יכול להתמודד על לקוחות גולן.

עוד שמעו הנציגים כי הנתונים שהוצגו מאירופה בנוגע למגמת ההתכנסות לא שכנעו את הרשות. כלומר, העובדה שיש באירופה מגמה של מיזוגים מ-5 ל-4 מפעילים ואף מ-4 ל-3, לא בהכרח הוכיחה שהמחירים לא עלו ושהתחרות לא נפגעה. הרשות מצאה שישנם מקרים שאושרו מיזוגים תחת תנאים כגון מתן זכות למפעילים וירטואליים להיכנס לשוק בתנאים מקלים, או לרכוש נתח מהחברה הממוזגת, אך החברות לא עמדו בהם.

שיתוף-פעולה עם משרד התקשורת

עוד נטען כי במקרה של אי-אישור המיזוג, אין כל ודאות שגולן תתפרק, וזה איום של גולן שכרגע לא ברור האם הוא לא משתמש בו לצורך האינטרס שלו לאשר את העסקה. לכן לא מן הנמנע כי במצב של התנגדות למיזוג, החברה תחליט שהיא חוזרת להסכם של איחוד רשתות עם סלקום או עם כל מפעיל אחר. במלים אחרות, הרשות לא קונה את האיומים של גולן, בבחינת מלים לחוד - ומעשים לחוד.

בהקשר של קיומם של מפעילים וירטואליים, הרשות הציגה עמדה שהם לא מהווים גורם שמייצר תחרות באופן אפקטיבי, בגלל התלות שלהם במפעילים עליהם הם רוכבים.

דבר מעניין נוסף הוא שככל הנראה רשות ההגבלים שמעה את חוות-דעתו של פרופסור אייל וינטר, שנשכר על-ידי לשכת ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו לגיבוש עמדה בנושא המיזוג. מפרטים שנודעו ל"גלובס", גם וינטר התנגד לעסקה, ולכן נראה כי שני משרדי הממשלה שאמורים לאשר אותה פועלים בעניין בשיתוף-פעולה.

כפי שפורסם ב"גלובס", הנטייה היא להחליט על העסקה במשותף כך שמשרד התקשורת יתיישר ביחד עם רשות ההגבלים העסקיים. לא מן הנמנע כי לאחר שתתקבל עמדת רשות ההגבלים העסקיים הסופית, יודיע גם ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו על התנגדותו.

מגולן טלקום נמסר בתגובה כי "נודע לנו רק כעת על ההודעה מטעם הממונה על ההגבלים ועל נטיית ההחלטה העתידה להתקבל. נלמד לעומק את פרטי ההחלטה תוך כיבוד הליך השימוע. יחד עם זאת, אנו מבקשים להדגיש כי להחלטה שלילית נגד אישור העסקה תהיה השפעה שלילית כנגד המהפכה הסלולרית ותחזיר לאחור את ישראל ותגרום לעליית מחירים. החלטה נגד אישור העסקה תחסל סופית את פירות המהפכה הסלולרית.

"החלטה נגד אישור העסקה היא גם החלטה נגד סטנדרטיים אירופאים ונגד סטנדרטיים של ה-OECD שבו כל מיזוג בשוק הסלולר מ-5 ל-4 שחקנים אושר ללא התנגדות וללא תנאים ולא הוביל להעלאת מחירים או פגיעה בתחרות. החלטה נגד אישור העסקה תאותת באופן חד וברור למשקיעים זרים כי ישראל אינה מכבדת את כללי ההתנהגות והסטנדרטים המקובלים ב-OECD.

"במקרה של החלטה שלילית כנגד אישור העסקה, ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון והממונה על ההגבלים מיכל הלפרין חורצים את דינו של שוק הסלולר בישראל לתוהו ובוהו ואי-סדר שיפגעו בכלל הצרכנים ויגרמו לנזקים בלתי הפיכים לכלכלה בישראל. אנו קוראים להם לשקול בחיוב לאשר את העסקה".
מיכל הלפרין סלקום רשות ההגבלים העסקיים גולן טלקום מיכאל גולן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד