י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בשעה זו: סיכום על פינוי הישיבה מרצון במהלך בין הזמנים

ממידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי בשעה זו נסגרים הפרטים האחרונים לקראת פשרה מוסכמת בין הישיבה לעירייה, לפיה הכוחות יעזבו את מתחם הישיבה לאלתר • במהלך המהומות נעצרו שבעה צעירים - חלקם חמושים בסכין

ההפגנות בבית וגן הבוקר, באדיבות המצלם
ההפגנות בבית וגן הבוקר, באדיבות המצלם

פועלים מטעם הערייה נכנסו הבוקר (ג') לבניין ישיבת 'פני שמואל' (נויבירט) בבית וגן על מנת להרוס את הקומה שנבנתה ללא אישור, תחת אבטחת משטרה וכוחות יס"מ. מאות בחורים מפגינים בשעה זו במקום.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשעות האחרונות עמלים נציגי הציבור החרדים מול המשטרה כדי להשיג הסכמה, לפיה ההרס ייעצר נכון להיום. והישיבה תפונה בהסכמה במהלך חופשת הפסח. המהלך, שעליו יכריזו הצדדים מיד, צפוי להרגיע את המהומות בשכונת בית וגן ולהשיב את הסדר על כנו.

על פי המשטרה, במהלך ביצוע צו הריסה של חלק ממבנה בשכונת בית וגן, נעצרו שבעה חשודים, מהם שלושה קטינים, בגין הפרת הסדר ותקיפת שוטרים. למרבה ההפתעה - על שניים מהעצורים נתפסו סכינים. החשודים הועברו לחקירה.



בעקבות איום ההריסה, נפגשו בכנסת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וח"כ אורי מקלב עם מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, וביקשו שהפינוי יעשה בהסכמה מול ראשי הישיבה ולא בכוח. לדברי גורמים המעורבים בנושא המפכ"ל אמר כי יבדוק את הנושא, וכי המשטרה עצמה ביקשה לדחות את הפינוי, ונדחתה על ידי העירייה.

גם לדברי מפקד המשטרה במרחב מוריה בירושלים, הוא הסכים לדחות את הפינוי לימי בין הזמנים לקראת חג הפסח, אך מנכ"ל העיריה סירב לדחות את הפינוי וההריסה.

כאמור, מאז שעות הבוקר מפגינים צעירי הישיבות בשכונה כנגד הכוונה לפנות את מבנה הישיבה. במהלך הבוקר אף הוצאו ספרי התורה מהמבנה, לקול שירת מחאה אדירה כנגד העירייה וראשיה.

כזכור, במהלך הלילה יצאו מאות מבני הישיבות הלומדים בבית וגן, למחאה סוערת ומאבק בכוונת המשטרה להרוס את בנין הישיבה, לאחר שהסכם הפשרה עם העיריה בוטל בשעות אחר הצהריים. מהמשטרה מדווחים כי שני צעירים עוכבו הבוקר במהלך ההפגנות.

אמש, לאחר חצות הלילה כשהחלו המהומות ברחוב הפסגה ברחבת הישיבה, הגיעו רבני הישיבה וביקשו מהבוחרים לעזוב את המקום ולהיכנס למבנה הישיבה. רבני הישיבה נכנסו לישיבה יחד עם מנהל המרחב וחברי מועצת העיר ירושלים.

כפי שדווח אמש, הסכם הפשרה שנחשף ב'בחדרי חרדים' לפני כשבועיים נעשה בתיווך חברי המועצה החרדים, ועל פיו הישיבה תהרוס באופן עצמאי את הקומה התחתונה וחלק מהקומה העליונה - והעיריה לא תבצע את ההריסה על יתר הקומה בה שוכנים בית המדרש וכמו גם חדרי השיעורים.

אמש, אחרי הצהריים החלו פועלי הישיבה בהרס הקומה התחתונה, אך נציג העיריה שהגיע למקום הודיע כי מנהל המחלקה המשפטית מר חיים נרגסי מסר כי אין בכוונתו לוותר על ביצוע צו ההריסה במלואו - על אף הסכם הפשרה. זאת בניגוד להבטחות הנציגים חברי המועצה.

לאחר שבועיים מאז פרוץ המשבר, ורק עם ההפגנות ברחובה של עיר במהלך הלילה והבוקר, הואילו בעירייה לשחרר תגובה למשבר מול ישיבת 'פני שמואל' (נויבירט), וכוונת העירייה לפנותה.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי - "מדובר בצו הריסה מביהמ"ש לעניינים מקומיים ובית המשפט המחוזי ב-5 החלטות שונות, אשר כולן קבעו כי דין צו ההריסה חוקי ושעליו להתבצע כנדרש בחוק. מדובר במקרה חריג ומיוחד, בו מוסד אשר קיבל תוספת בניה בהיתר לבקשתו בשטח של כ-300 מ"ר, אך לצערינו חלף היתר זה בנה ללא היתר וללא כל אישור חוקי בשטח כולל של למעלה מ1,000 מ"ר.

"צו ההריסה מבית המשפט מתייחס רק להריסת הקומה העליונה בשטח של כ-350 מ"ר ועבירת בניה נוספת שנבנתה תוך כדי ההליכים משפטיים שנוהלו לגבי בניית הקומה על הגג".

בעירייה אומרים עוד כי - "יש להצטער על כך שכל הבנייה בוצעה בהפרת צווי ביהמ"ש, תוך החרמת כלים והפרת הסכמות והתחייבויות פעם אחר פעם. יתר על כן, מדובר בביצוע בניה לא חוקית בהיקף עצום ומחומרים קלים שלא ניתן לקבל היתר בגינן והם מהווים פגיעה חמורה, בבטיחות הציבור, חוק התכנון והבניה, ופגיעה בחזות העיר ותכנונה. לאור כל האמור אין מנוס מלהתייחס למקרה זה כאל עבירה המהווה התרסה נגד שלטון החוק ותכנון העיר ירושלים.

"על אף כל זאת ולפנים משורת הדין, נוהלו מגעים אינטנסיביים למול נציגי הישיבה כדי להגיע לפתרון מוסכם ולהבנה לגבי העתיד, אך כל הסיכומים, ההתחייבויות וההבנות, הופרו באופן בוטה וללא אחריות מינימלית מצד ההנהלה. יודגש שוב, כל התחייבויות המפורשות של נציגי הישיבה למשטרת ישראל, לבית המשפט ולעירייה, לבצע הריסה עצמית של קומת הגג עוד לפני חג פורים- דבר לא בוצע, תוך זלזול בדרישות החוק המינימאליות, המחייבות כל מוסד ציבורי בעיר".

לסיום מוסיפים בעירייה - "למען הסר ספק, ובניגוד לדיווחים השקריים, אין מדובר בהריסה של בית כנסת, בית מדרש או ישיבה, חלילה, אלא מדובר בהריסה של קומה אחת לא חוקית על גג המבנה שבנויה מחומרים קלים ומסוכנים לבטיחות הציבור, מתוך 7 קומות של ישיבה הפועלת במקום. עיריית ירושלים תמשיך להקפיד על דרישות החוק, המינהל התקין ותמלא אחר הוראות בית המשפט, מתוך אחריות ודאגה לבטיחות הציבור".

הידיעה עודכנה בשעה 12:10







ישיבת נויבירט הרס ישיבה עיריית ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד