י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

החוק שינציח את כח מנהלי המוסדות האשכנזים

'מועצה לחינוך חרדי' כפי שהיא מוצעת כיום, תביא להנצחת האפליה, עיקור ועדות הערר וגם: הקמת מועצה ערבית וחילונית

ישורון תורג'מן
ישורון תורג'מן

סגן שר החינוך מאיר פרוש פועל מאז כניסתו לתפקיד להקמת "מועצה לחינוך חרדי". הרעיון הוא רעיון בהחלט חיובי שיש לו פוטנציאל ראוי.

לציבור הדתי לאומי יש את "מועצת חמ"ד" הפועלת למען האינטרסים של הציבור הד"לי. לכאורה הצעת החוק הזאת מתבססת על אותו עקרון, אלא שיש להבחין בכך שמועצת החמ"ד הינו גוף שקיים עשרות שנים ומנהל החמ"ד פועל עדיין בתוך המסגרת של החינוך הרשמי – הממלכתי דתי. כאן מדובר ביצירה חדשה וכאשר מעיינים באופן היישום של הרעיון בולטות מספר בעיות קשות.

א. על פי טיוטת הצעת החוק של פרוש תוקם מועצה בה יהיו חברים נציגי מועצות גדולי התורה, נציגי המוסדות כולל: מוסדות הפטור, החינוך העצמאי, מעיין החינוך התורני ועוד. במילים אחרות, הרכב המועצה הוא שיקוף של הכוח של הארגונים והמוסדות – כלומר, כל הארגונים והמוסדות יפקחו על עצמם. השליטה בחינוך החרדי תהיה של העסקנים ומנהלי המוסדות, ללא כל ייצוג של וועד ההורים למשל או נציגות הורים חרדים ארצית.

ב. מה שחמור במיוחד הוא שההצעה עשוייה להנציח שליטה אשכנזית-חרדית במועצה. שכן לפי ההצעה: "מינוי הנציגים יבוצע תוך שיקוף הזרמים השונים בחינוך החרדי בהתאם ליחסם המספרי במוסדות החינוך". מאחר ורוב המוסדות בשליטה אשכנזית, לא יהיה ייצוג מספק לספרדים. נראה שלחוזרים בתשובה מהזרם הספרדי - עשוי להיות ייצוג אפסי.

ג. לפי סעיף 5 בהצעת החוק השר ומנכ"ל משרדו יוועצו במועצה טרם מינוי חברי וועדת ערר וועדות שימוע. וכך, ועדות הערר שעד היום עשו עבודה מקצועית וסייעו רבות במניעת אפליה בקבלה למוסדות לימוד על רקע עדתי ועוד. אך עתה חברי המועצה בהם נציגי סמינרים יוכלו לקבוע מי יהיו חברי וועדת הערר. הייתם נותנים לחתול לשמור על הגבינה?

ד. אז עיקרנו את ועדות הערר, הענקנו שליטה אשכנזית ומה עוד? לפי ההצעה המועצה תקבע "נהלי רישום וקבלת תלמידים למוסדות החינוך החרדים". המשמעות, שליטה מלאה על קבלת תלמידים. מה יעלה בגורלם של תלמידים מזרחיים? תלמידים להורים שעובדים לפרנסתם או משרתים בצה"ל?

ה. ואחרון אחרון: ההצעה תכשיר את הקרקע לתביעה חילונית להקמת מועצה לחינוך חילוני, אם יאשרו לחרדים למה לא להכיר גם בזרם חילוני? המשמעות? בתי ספר שלא ילמדו כלל יהדות. אה- וגם הזרם הערבי, שגם ירצו מועצה משלהם. כי וואללה  הוא אכבר.

הכותב מסקר את תחום החינוך החרדי ברדיו 'קול ברמה'
משרד החינוך מועצה ממד חוק מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד