כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

תאים סולאריים יוצבו מעל תחנות משטרה

מהלך חדש ומרענן עתיד לחסוך כסף רב, ולייצר חשמל זול ונקי לישראל

תאים סולאריים . צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
תאים סולאריים . צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במסגרת הפרויקט שקיבל את השם 'שמיים כחולים', יוצבו מערכות פוטו-וולטאיות על גגות של מספר תחנות משטרה, תחנות כיבוי אש ובתי סוהר. המהלך צפוי לחסוך כסף רב ולייצר חשמל נקי מאנרגיית השמש.

בידי המשרד לביטחון הפנים וגופיו קיימים שטחי גגות רבים ברחבי הארץ שמרביתם אינם מנוצלים וניצבים יום יום תחת השמש הישראלית החזקה. הרעיון לנצלם לייצור חשמל נולד לפני מספר שנים וכעת מגיע לשלב פרסום המכרז הקבלני.

לפי ההסדרה הקיימת, ייצור החשמל יעשה למטרת שימוש עצמי ובכך יחסכו התחנות ובתי הסוהר בהוצאות החשמל השנתיות ויישמו את עקרון ההתייעלות האנרגטית אשר הציב השר ארדן כאחד מיעדיו לשנת 2016.

הקמתם של המערכות בהיקף מתוכנן של 750 קילו-וואט סה"כ תתבצע על גגותיהם של כ-15 תחנות משטרה, בתי סוהר ותחנות כיבוי אש. בשלב זה מוגדר הפרויקט כפיילוט ולאחריו יבחן אופן הרחבת ההקמה לאתרים נוספים מבין מאות הנכסים שבידי המשרד.

בשנת 2016 צפויות להגיע הוצאות החשמל של המשרד לביטחון הפנים וגופיו לכ-110 מיליוני שקלים כאשר חלק משמעותי מנתח ההוצאה יוכל להיחסך בעתיד באמצעות מימוש פוטנציאל הגגות של מבני הגופים. לשם כך החל צוות ה-GIS של המשרד במיפוי לווייני של סך שטחי הגגות שברשות המשרד, תוך התייחסות לפרמטרים כגון הצללה, מסלול השמש לאורך חודשי השנה ועוד.

לאחר תקופת החזר ההשקעה של הקמת המערכות, מתכנן המשרד להשתמש בתקבולים השוטפים של החיסכון מהפקת החשמל הסולארי להקמת מערכות פוטו וולטאיות חדשות ופרויקטים נוספים להתייעלות אנרגטית, כל אלה לפי מנגנון של הון חוזר שינוהל בקרן ייעודית שתוקם לשם כך.
יש לציין שמלבד להתייעלות האנרגטית והחיסכון הכספי שמהווים את לב הפרויקט, יתרום הפרויקט לתדמיתו של המשרד על גופיו כירוקים וסביבתיים יותר וככאלה ששומרים לא רק על ביטחונו של האזרח, אלא מסייעים גם לשמירה על בריאותו.
תאים סולאריים תחנת משטרה חשמל זול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד