כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מבחן השוויון: יחס התקשורת והפוליטיקאים לבוז'י מול דרעי

מבחן השוויון הישראלי: שתי פרשות פליליות פרצו כאחת, מה היחס של פוליטיקאים וכלי תקשורת בישראל, כשמדובר בשר חרדי מש"ס - אריה דרעי, לעומת יו"ר אופזיציה חילוני המייצג את מחנה השמאל. "נראה מה תהיה הכותרת של ידיעות על הרצוג"

מבחן השוויון: יחס התקשורת והפוליטיקאים לבוז'י מול דרעי

הטלטלה הפוליטית-פלילית בישראל: יום אחרי יום חשף הכתב הפוליטי של חדשות 2, עמית סגל, כי שני אישים בולטים במערכת הפוליטית נמצאים תחת בדיקה, בחשד למעשים שונים פליליים שפרטיהם המדויקים נחשפו חלקית במקרה הנוכחי של בוז'י הרצוג, ולא התפרסמו כלל עדיין, במקרה של שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי.

בקרב בכירים בש"ס, שבימים אלו מעדיפים כולם שלא להתבטא רשמית ובשמותיהם, נשמעות טענות קשות על אופי הסיקור, "בוא נראה מה תהיה מחר הכותרת הראשית של ידיעות. בערוץ 2 כבר ראינו הערב, איך חשיפת החקירה על הרצוג, היתה הרבה פחות דרמטית מהכותרות שנטחנו אמש במהדורה שוב ושוב, נגד דרעי", אומר ל'בחדרי' מקורב לדרעי.

לכאורה, מדובר בשני מקרים זהים, מה גם שבעברם של השניים יש רקע 'בעייתי'. בעוד דרעי הורשע וריצה את עונשו, בוז'י בחר בזכות השתיקה בפרשת העמותות. האם בעקבות כך, לא היה ראוי שהיחס והסיקור שיקבלו שניהם זהה?

אתמול, עוד בטרם הותר שמו של דרעי לפרסום (לבקשתו) מיהר ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) לרמז לעוקביו בטוויטר, מיהו החשוד, ובהמשך תקף אותו בחריפות ודרש להדיח אותו מיידית. "דרעי לא היה צריך לחזור לכהן כשר לאחר שהורשע בשחיתות. הליך ה'בדיקה' במקום חקירה פלילית הוא אפליה בפני החוק. הנושא נידון בבג"צ בעקבות עתירתי".

רוזנטל הוסיף ואמר היום: "טרם התבררו החשדות המיוחסים לשר דרעי, כבר יש שני עניינים עליהם ניתן להצביע. ראשית, דרעי לא היה צריך לחזור לכהן כשר בישראל לאחר שהורשע בשחיתות בעבר. אמרתי זאת גם טרם פירסומה של הפרשה האחרונה: אדם מושחת, שתחב ידיו לקופה הציבורית ופגע באמון האזרחים לא ראוי שימשיך לשרת את הציבור לעולם. הנחתי הצעת חוק המבקשת לעגן זאת עם כניסתי לכנסת".

רוזנטל המשיך בקו הנוקשה והכסחני כלפי דרעי, "שנית, בפרשה המדוברת, שוב מקבל נבחר הציבור יחס מועדף בחסות היועץ המשפטי לממשלה. מדוע נפתחה נגד השר דרעי "בדיקה מקדימה" ולא חקירה פלילית? כאשר חשדות חמורים מתגלים בעניינו של אדם מן הישוב נפתחת נגדו חקירה, ההליך המקדים הקרוי 'בדיקה' שמור למורמים מעם, מייצר אפליה חמורה בפני החוק וכובל את ידי המשטרה כך שלא תוכל לבדוק בכל האמצעים את החשדות נגד נבחר הציבור. בנושא עקרוני זה הגשתי עתירה לבג"צ. שופטי העליון קיבלו את עמדתי העקרונית בנושא והורו ליועמ"ש לקבוע קריטריונים ברורים להליך. בימים אלו נמשך המאבק בבית המשפט העליון".

אך כשאחר הצהריים, היום, נחשף שמו של הרצוג כחשוד בפרשה השנייה, התמהמה רוזנטל. ורק אחרי כמה עקיצות מאישים שונים בטוויטר, הוא פירסם פוסט חדש, רך הרבה יותר מזה של אתמול, הממוקד נגד דרעי.

"בעקבות ההודעה על פתיחת בדיקות בעניינם של ראש האופוזיציה, ח״כ יצחק הרצוג ושל שר הפנים אריה דרעי אני מבקש להבהיר את עמדתי הנחרצת: העקרון המנחה בכל המקרים חייב להיות - דין אחד לכולם. לבכירי הפוליטיקאים כמו לאדם מן הישוב.

"כל חשד צריך להיחקר עד תום וכל נבחר ציבור צריך לשתף פעולה מלאה עם רשויות החוק. אין בדיקה למיוחסים בלבד. כל פרשה צריכה להיחקר באופן מלא, הן במקרה של דרעי והן במקרה של הרצוג. אני מאחל לשניהם ולנו שלא ימצא דבר בחשדות. במידה ומוגש כתב אישום כנגד איש ציבור עליו להתפטר לאלתר".

בעוד הכותרות באתרים הגדולים אמש, סערו במשך שעות כשבכל אחד מהם המילה 'שחיתות' הוצמדה בכותרת לשמו של דרעי ולחשדות, הסיקור כלפי הרצוג הערב, רך בהרבה. "המשטרה בודקת", "במפלגת העבודה עומדים לצידו של הרצוג".

בהארץ הגדילו לעשות ביד הרכה כלפי הרצוג. הידיעה (שכבר איננה בכותרת הראשית על אף שמדובר ביו"ר האופזיציה), "המשטרה תפסה חשבוניות ומסרונים שעלולים לסבך את יצחק הרצוג". מן ההגינות יש לציין כי הארץ, שאמש הכתב גידי וייץ, חשף את דבר החקירה השניה, כותרתם היתה אמנם, "המשטרה בודקת חשדות לפלילים", אך הם ציינו כי מדובר ב'נגד שני פוליטיקאים'.
אריה דרעי בוז'י הרצוג חקירה בדיקה מעשים פליליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד