כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"זעקו לעזרה והכבאים לא הגיעו"

לדברי עדי ראיה, לוחמי האש הגיעו לשריפה בבני ברק באיחור ובכח קטן מדי • הכבאות: "האזרחים טועים"

בזירת האש הבוקר
בזירת האש הבוקר

טענות קשות על רשלנות ואיחור בהגשת עזרה מצד לוחמי האש, בשריפת בית הדירות אמש (ד) בבני ברק.

השריפה פרצה מעט לאחר השעה 23:15, בחדר מדרגות בבניין מגורים ברחוב פרדו 13 בבני ברק. צוות כיבוי ראשון שהגיע למקום החל בפעולות כיבוי, אולם מעדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה חשד לטיפול לקוי של הצוות.

ג. מתנדב בארגוני ההצלה סיפר ל'בחדרי חרדים': "ביקשתי מהכבאים שיוציאו סולם, היות ובקומה השנייה הייתה אישה עם בנה התינוק, הם עמדו בחלון ללא סורגים והתחננו לחילוץ. אבל לצערי לא היה מספיק צוות בשביל לחלץ אותם מיד, ובהמשך היא חולצה ופונתה במצב קשה לבית החולים יחד עם בנה בן השנה שאף הוא נפגע משאיפת עשן".



ראש עיריית בני ברק במקום השריפה


תהליך פינוי כלל הדיירים מהבניין, ארך כמעט שעה: "בחיים לא שמעתי כל כך הרבה צרחות למשך זמן ממושך" תיאר אחד מעדי הראייה. "נשים, גברים, תינוקות, צעקות וצרחות לעזרה, אך לא ממש היה מספיק אנשי כיבוי בשביל לעזור להם".

אחד השכנים, סיפר ל'בחדרי' כי בתחילה היה צוות ממש מצומצם. "כמה דקות לאחר פרוץ השריפה הגיעה כבאית עם סולם - אך הם לא השתמשו בו. במשך כמה דקות, בזמן שלכודים צורחים, הם חיפשו ברז מים" הוא מתאר.

"הכבאים התחילו להשפריץ מים מלמטה, כאשר אם היו מכניסים את הסולם לפעילות הם היו שולטים על האש מזמן. הדיירים היו אבודים, לא היה מי שיאמר להם מה לעשות ואיך לנהוג. עוברי אורח ושכנים צעקו מה לעשות במקום שאיש מהכיבוי יכריז בצורה מבוקרת".

לאחר זמן מה, הגיעה כבאית נוספת, גם היא לא התקרבה יותר מידי, אלא נעמדה במעלה הרחוב. "בעיניי, שאני לא כבאי, היה נראה שהם לא עשו את עבודתם כמו שצריך. בכירי העירייה שעמדו שם יחד איתי גם כן העירו את הטיפול של לוחמי האש".

בשירותי כבאות והצלה מחוז דן, מגיבים לטענות ואומרים ל'בחדרי חרדים' כי "כל הטענות חסרות כח בסיס". מ"מ דובר התחנה, טל אדומי, אומר "הצוותים טיפלו באירוע במקצועיות תוך מתן מענה מהיר ויעיל. מערך הכבאות הנו גוף מסודר ומקצועי הפועל על פי נהלי עבודה ותו"לים.

"מרגע קבלת ההודעה ועד הגעת שלושת הצוותים הראשונים עברו 3 דקות. במענה הראשוני היו 3 צוותים. כל הצוותים אשר חדרו למבנה היו עם מנ"פים (מערכות נשימה) ופעלו במקצועיות ובדבקות במטרה שהיא בראש ובראשונה הצלת חיים.

"האזרח, מקבל השרות, רואה בעין לא מקצועית את טיפול הלוחמים באירוע. בזמן לחץ הפרספקטיבה של זמן ושל יעילות העבודה מצד האזרח לא משקפת את המציאות. הוא לא רואה את פעולת הלוחמים בתוך העשן ורואה רק את הפעולות הרבות שנעשות גם מחוץ למבנה".

פסר/מ משה אבוטבול, מפקד תחנה אזורית בני ברק, הגיב ל'בחדרי חרדים': "הטענות מוטעות ומוותות. לוחמי האש הגיעו למקום תוך 3 דקות מקבלת הקריאה. כוח ראשון מנה 10 לוחמים וקצינים. בסה״כ באירוע היו כ-27 לוחמי אש וקצינים. דיירים פונו מהדירות שנפגעו מהעשן. יתר הדיירים הונחו להסתגר בבתים בשל העשן בחדר המדרגות, בשום שלב לא נשקפה סכנה לחייהם".

כל הכיוונים נבדקים
בסך הכל, פונו לבתי החולים שישה נפגעים מהשריפה, בהם בת 35 במצב קשה ובנה בן השנה אף הוא במצב קשה, שניהם הורדמו והונשמו לאחר ששאפו עשן רב. ארבעה נפגעים נוספים במצב קל, גבר כבן 50, אשה בהריון, נער ונערה כבני 15 לבתי החולים תל השומר ומעייני הישועה.

זמן מה לאחר שפרצה השריפה, כוחות המשטרה שהגיעו למקום, עיכבו לחקירה נער תושב האיזור, בחשד להצתה מכוונת אך הוא שוחרר.

כוחות משטרה גדולים, הכוללים אנשי מז"פ (זיהוי פלילי) ובלשים, סרקו את האיזור עד לשעות הלילה הקטנות, בנסיון לאתר באיזור השריפה כלי בו עשו על פי החשד שימוש בהצתה. חוקר שריפות מטעם מערך הכבאות שלל כי הגורם לשריפה הינו כשל חשמלי, כך קיים חשד כי הגורם לשריפה הוא הצתה. הממצאים הועברו למשטרה להמשך חקירה. טרם הוסק סופית כי מדובר בהצתה, וכלל הכיוונים נבדקים.

התפללו לרפואת ועלקא בת הינדה עופרה ובנה התינוק אהרן אריה בן ועלקא.
כיבוי הצתה משטרה הצלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד