כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

המאבק על הדרכים בבני ברק: מי ינצח הרכב הפרטי או נוסעי האוטובוסים?

מאבק בין בעלי הרכב הפרטי לנוסעי התחבורה הציבורית על הדרכים העמוסות של בני ברק

רכב פרטי או תח"צ?. צילום: מרים אלסטר, פלאש90
רכב פרטי או תח"צ?. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

מאבק מרתק בבני ברק על סדר העדיפויות: האם להעדיף את הרכב הפרטי או את התחבורה הציבורית?

בעיר בני ברק קיימים כידוע, עומסי תנועה קשים, המשליכים גם על התחבורה הציבורית בעיר.

תושבים רבים מתלוננים בשל הקושי של האוטובוסים להכנס ולצאת מהעיר בשעות העומס, מה שחוזר על עצמו מדי ערב בעונת החתונות, בימי שישי ומוצ"ש. לאחרונה, העומסים קיימים גם במהלך היום ולא רק בעונת החתונות או אירועים חריגים אחרים.

כמתברר, מזה מספר שנים מנסה לקדם משרד התחבורה בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים נתיבים מיוחדים לתחבורה הציבורית, שיקלו על גודשי התנועה בעיר ויתנו עדיפות לנוסעים בתחבורה הציבורית לצאת במהירות מהעיר וללא עיכובים מיותרים, זאת בעיקר לאור החניות האסורות לאורך צירי היציאה מהעיר. אכן זה בא על חשבון הרכב הפרטי אך זאת בשל הצורך להעדיף את הנוסעי בתחבורה הציבורית.

אך עירית בני ברק, מגנה דווקא על בעלי הרכבים הפרטיים ומונעת ממשרד התחבורה לקדם את נתיבי התחבורה הציבורית. העירייה מציעה להסיע את נוסעי התחבורה הציבורית באמצעות שאטלים לנקודה מסוימת שבה יחליפו אוטובוסים. משרד התחבורה לעומת זאת טוען כי מהלך כזה יזכה להתנגדות נחרצת של משתמשי התחבורה הציבורית.

במסגרת הדיונים השונים, הועלתה הצעה לפתוח את רחוב בן דוד ליציאה נוספת מהעיר בני ברק, אולם משרד התחבורה התנה את פתיחת הכביש באחת מ-2 החלופות: או יציאה לאוטובוסים בלבד, או שבתמורה ליציאה זו לרכב הפרטי יוקדש נתיב לתחבורה ציבורית בלבד ברחוב כהנמן הפקוק.

מי שהביע את דעתו בענין ותומך בעירית בני ברק הוא ח"כ אייכלר. כפי שפורסם מבקש הרב אייכלר ממשרד התחבורה לפתוח את רחוב בן דוד לכל כלי הרכב.

נוסעי התחבורה הציבורית לא יזכו איפוא להעדפה וימשיכו לשהות שעות ארוכות בפקקים האינסופיים של בני ברק. וזאת משום שכרגע לא נראה פתרון ישים אחר באופק.

משתמש התחבורה הציבורית אומר ל'בחדרי חרדים' כי המצב הקיים לא יכול להימשך: "נשמע לך הגיוני שנסיעה באוטובוס עם 50 נוסעים, יתנייד בתוך העיר במשך כשעה מתחילת המסלול ועד ליציאה מהעיר? משתמשי הרכב הפרטי, יכולים לבחור כל כביש או יציאה מהעיר, משתמשי התחבורה הציבורית אין להם ברירות, ונאלצים בכל נסיעה לירושלים לדוגמא, להאריך את זמן הנסיעה בשעתיים.

"מקבלי ההחלטות כולם, הם בעלי רכבים פרטיים, אלה לא נרתמים לטובת רוב התושבים. צר לי ששליחי הציבור החרדי דואגים לאליטה, ומשרד התחבורה החילוני לעמך".

מעיריית בני ברק נמסר:

א. כידוע, אחד הגורמים המרכזיים לבעיות התחבורתיות בעיר היא התחבורה הציבורית. מדובר ב-164 קווי תחבורה בינעירונית מבני-ברק ואליה וב-6,200 נסיעות, מידי יום ביומו, שאין לו אח ורע, כמעט, באף עיר אחת בארץ, ובוודאי לא בעיר המשתרעת על שטח מצומצם.

ב. עיריית בני ברק, כמובן מברכת על הידוק קשרי התחבורה הציבורית כדי לתת מענה לבאים אל העיר והנוסעים ממנה, וזה גם מוכיח על היות העיר בני-ברק עיר מרכזית למגזר החרדי, אך המצב הוא שמשרד התחבורה מאשר כל העת קווים חדשים, בלא כל תיאום עם העירייה על מסלול הקווים ותחנותיהם, וזאת בהתאם לחוק המאפשר למשרד התחבורה לפעול כך, בלא כל אישור ותיאום עם העירייה.

ג. מדיניותו של הרב חנוך זייברט, ראש העיר, והיא הובאה גם בדיון בכנסת באמצעות הרב חנוך זיידמן, מנהל האגף לתשתיות ולפיתוח של העירייה, שהפיתרון היחידי והממשי למצב זה הוא הוצאת קווי התחבורה הציבורית מהעיר ופתיחת תחנה מרכזית מחוץ לעיר, וכשהנסיעות אליה תהיינה באמצעות שאטלים. לעומת זאת, משרד התחבורה דוגל בשיטה של מתן מסלולים לתחבורה ציבורית ברחובות הראשיים, אך העירייה אינה יכולה להסכים שכל התחבורה הפרטית תופנה לרחובות הצדדיים, ובכך תיווצר בהם אנדרלמוסיה תנועתית ובטיחותית בלתי נשלטת.

ד. פתרון להקלה ברחוב הרב כהנמן, לכיוון "קוקה קולה", שהוצע ע"י העירייה היא פתיחת רחוב אברהם בן-דוד לתחבורה ציבורית, בהתאם לאפשרויות, ולצורך זה נפגש הרב חנוך זיידמן, מנהל האגף לתשתיות ולפיתוח, כנציגו של הרב חנוך זייברט, ראש העיר, עם מר עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, שהסכים לרעיון זה, והעירייה ממתינה להוצאתו לפועל.

ה. קיים סיכום פגישה עם משרד התחבורה בנושא רחוב אברהם בן דוד ואנו מקווים שאכן המשרד יאפשר בהקדם את ביצוע פתיחת הרחוב.

מלשכתו של יו"ר הועדה לפניות הציבור ח"כ הרב ישראל אייכלר נמסר, כי לא עלתה שום הצעה לפתוח את רח' אברהם בן דוד ליציאת כלי רכב פרטיים בלבד מן העיר, ההיפך הוא הנכון.

"ח"כ הרב אייכלר נלחם תמיד למען משתמשי התחבורה הציבורית בכל הארץ", הוא אומר, "יעידו על כך עשרות ומאות הפניות שמטופלות על ידו בנושאי התחבורה הציבורית ותמיד לטובת ולרווחת הנוסעים בתחבורה הציבורית.

"ככלל, ח"כ הרב אייכלר אינו נכנס לוויכוח של העירייה מול משרד התחבורה, אלא תמיד רואה את טובת כלל התושבים. המצב כיום הוא שאלפי אנשים עומדים בפקקים אדירים בכל העיר כדי לצאת מרח' כהנמן. הדבר הראשון שצריך לבצע ומיד, לפתוח גם את רח' אברהם בן דוד ליציאת כל כלי הרכב מהעיר. זאת בנוסף ליציאה מרח' כהנמן. פתיחה זאת תפחית את נפח התנועה ברח' כהנמן לטובת כלל תושבי העיר ובעיקר למשתמשי התחבורה הציבורית.

"יש לציין כי המשטרה, גם היא בדעה אחת שיש לפתוח את רח' בן דוד, כמובן לפי התכנון הקיים מזה שנים ואף אושר ע"י משרד התחבורה שמעכבו כעת. גם שר התחבורה ומנכ"ל המשרד הורו לפתוח את הציר מיד. לא יתכן שבגלל מחלוקת בין פקידי משרד התחבורה לעירייה בנושא המתצי"ם, יתפסו את תושבי בני ברק כבני ערובה בצוואר הבקבוק של היציאה מהעיר".
תחבורה ציבורית רכב פרטי עיריית בני ברק ישראל אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד