י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בעקבות ההסגרה: אנשי הרב ברלנד מציגים מכתב של גדולי ישראל, ללא שמו

לפני כחודש פורסם מכתב התומך ברב ברלנד, עליו חתום הגר"ח קנייבסקי - ובמשפחתו של הרב הכחישו • היום מתפרסם מכתב נוסף, בו לא מוזכר שמו של הרב

הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד

על רקע הדיווחים בכלי תקשורת בדרום אפריקה הטוענים כי הסכם שהושג בין המשטרה המקומית לעורכי דינו של מנהיג קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד, השוהה ביוהנסבורג, מציגים אנשי הרב מכתב של גדולי ישראל המיועד לקהילה היהודית ביוהנסבורג.

לדבריהם בחודש האחרון כל גדולי ישראל חתמו על דעת תורה שאסור להסגיר את הרב ברלנד, אך במכתב לא מוזכר ולו במילה עניין ההסגרה לישראל, אלא איזכור כללי כי "אסור למסור ישראל ביד עובדי כוכבים", כך גם לא מוזכר שמו של הרב ברלנד. יצויין, כי במכתב קודם שם אוזכר שמו, מבית הגר"ח קנייבסקי הוכחש כי חתם עליו.

מתברר כי אנשי 'שובו בנים' החתימו את הרבנים על מכתב כללי, לאחר שבפעם הקודמת שפורסם מכתב עם שמו של הרב, נטען כי הוא מזויף. המכתב קורא "לעמוד לימין אלו שהוצרכו לגלות לשם" - ניסוח כללי שאפשר לפרשנו ככזה שמתייחס לרב ברלנד, שנמלט אל המדינה לאחר שבהולנד הוחלט להסגירו לישראל - על אף שבמכתב גם נאמר על אלו ה"נמצאים שם בלית ברירה מתוך עוני ודחקות" וככל הידוע, לרב ברלנד אין בעייה של מימון בשהותו במקום. רק לפני שבוע הורמה בהוראתו הפקת ענק של אלפי מתפללים בחברון בהוצאות של עשרות אלפי שקלים.

בין החתומים על המכתב הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי, חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני, ראב"ד העדה החרדית הגאון רבי משה שטרנבוך, הגאון רבי מאיר מזוז, הגאון רבי מרדכי גרוס, הגאון רבי יהודה סילמן, חבר בד"ץ העדה החרדית הגאון רבי יהודה פישר, חבר המועצת הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי ראובן אלבז, הגאון רבי חיים וואזנר ר"י חכמי לובלין, הגאון רבי מאיר סירוטה, והאדמו"רים מנדבורנה, מודזיץ, מכנובקא, וזוטשקא.

בין החתימות גם מופיע שמו של ראב"ד תל אביב יפו, שכן מתייחס לעניין ההסגרה. הגאון רבי ניסים בן שמעון, הוסיף בכתב ידו "ע"פ פס"ד שכתבנו בעבר אסור למסור גם אם זה לבית משפט ישראלי יהודי, לכן ישמעו ויראו ולא יזידון עוד להלשין ולמסור". כך גם הגאון רבי מאיר מזוז מציין, כי "אסור למוסרו".

כזכור, בסוף חודש שבט האחרון פורסמו חלק מהחתימות המופיעות במכתב הנוכחי, ולצדן הופיעה גם חתימת הגר"ח קנייבסקי - אך בני ביתו של הגר"ח הכחישו מכל וכל וציינו ל'בחדרי חרדים' כי מדובר בזיוף, וכי בנו של הרב ברלנד אמנם הגיע להתברך אצל הרב אך החתימה אינה מקורית.

גורמים ב'שובו בנים' אומרים ל'בחדרי חרדים' כי "הרב קנייבסקי חתם גם בפעם השניה, והכל דימיונות שם בדרום אפריקה של אנשים שלוחמים נגד הרב. הוא לא יוסגר לישראל" הם מבטיחים.


המכתב שמציגים חסידי הרב ברלנד
.
הרב אליעזר ברלנד מכתב גדולי ישראל הסגרה יוהנסבורג דרום אפריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד