ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

פסיקת בג"צ על הגיורים - ברבנות הראשית מרגיעים: מדובר בהחלטה חסרת משמעות

בעוד הראשון לציון הרב יצחק יוסף תקף בחריפות החלטת בג"צ, החכי"ם החרדים תקפו אף הם - גורמים ברבנות הראשית מרגיעים "ההחלטה חסרת משמעות ולא תתן לאותם אלו שיעברו את התהליך אפשרות להינשא או לכל זכות דתית אחרת"

בית המשפט העליון. פלאש 90
בית המשפט העליון. פלאש 90

בעוד תגובת הראשל״צ הרב יצחק יוסף אשר משמש גם כנשיא בית הדין הרבני הגדול, על החלטת בג"צ בעניין גיור פרטי בישראל, היתה חריפה וחד משמעית, "החלטת בית המשפט העליון מהיום להכיר בגיורים פרטיים במדינת ישראל היא שערוריה. לא יעלה על הדעת שתעשיית הגיורים הפיראטיים שלא מפוקחים על ידי אף גורם ממשלתי יוכרו כרשמיים", גורמים ברבנות סוברים שלא כצעקתה ומדובר בהחלטה חסרת משמעות.

גם הרב הראשי דוד לאו הגיב להחלטת בג"צ: "בית המשפט העליון ושופטיו לא יקבעו מיהו יהודי אלא תורת ישראל, כך היה תמיד ונדאג בעז"ה שכך יהיה גם הלאה". אך גורמים אחרים ברבנות, התייחסו הערב בביטול להחלטה. הם ציינו כי ההחלטה חסרת משמעות ולא תתן לאותם אלו שיעברו את התהליך, אפשרות להינשא או כל זכות דתית אחרת.

"ההחלטה הינה החלטה אזרחית שתפגע בעיקר במשרד הפנים שמנסה להיאבק בהגירה למדינת ישראל מטעמים כלכליים, וכעת כל מהגר עבודה יוכל לקבל אזרחות בעברו ועבור בני משפחתו", הסבירו.

עוד הוסיפו ש"גם כיום החוק פועל על פי עקרונות לא דתיים ומאפשר לאנשים שאינם יהודים מאם, ואינם יהודים ע"פ היהדות לקבל זכאות לאזרחות". ולסיכום נאמר כי "בג"ץ העניק אומנם כרטיס כניסה למדינת ישראל, כרטיס שניתן ממילא ללא יהודים, אבל לא העניק את הכניסה חלילה לעם ישראל".

לעומת זאת דבריו החריפים של הראשון לציון, מלמדים על דאגה. בהודעה שיצאה מלשכתו צוין כי מדינת ישראל מפעילה מערך גיור ממלכתי תחת משרד ראש הממשלה אשר פועל תחת סטנדרטים ראויים ומסבירי פנים שנועדו לתת מענה לכלל הציבור במדינת ישראל , "הכרה שכזו מביאה הלכה למעשה לחיסול מערך הגיור הממלכתי של המדינה".

גפני, הערב בתל אביב, בהתייחסות ראשונה להחלטה (יח"צ)

השר לשירותי דת ח״כ דוד אזולאי מסר אף הוא תגובה, ובדבריו אפשר ומרמז לדברי אותם גורמים: "מי ששותק על החלטת בג״ץ להכיר בגיורים פיראטיים שלא יתפלא למצוא כאן במדינת ישראל מאות אלפי גויים שיקבלו אזרחות על פי חוק השבות כתוצאה מתעשייה מפוקפקת של גיורים מזוייפים. בג״ץ מנסה לקעקע את היסודות היהודיים של מדינת ישראל ופוגע במערך הגיור הממלכתי וברבנות הראשית". אזולאי אף הודיע כי בכוונתו לפעול באמצעות חקיקה, שגיורים במדינת ישראל יהיו אך ורק כאלו שנעשו על ידי מערך הגיור הממלכתי.

ראשי 'יהדות התורה', שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, יצאו בהודעה משותפת, גם היא חריפה: "בית המשפט העליון רושם על שמו בטאבו את הרס היהדות במדינה. הציבור בישראל מכל האוכלוסיות והמגזרים רואה במעלליהם הערמומיים של שופטי בית המשפט העליון חלק ממגמה הרסנית של חורבן הדת בישראל. אנו נדרוש תיקון הנושא בחקיקה כדי לשמר את העם היהודי לדורותיו ואת הסטטוס קוו הנהוג במשך כל השנים בתחום הרגיש כל כך של הגיורים".

ליצמן וגפני הוסיפו ואמרו כי "שתלטנות בית המשפט העליון בכל נושא שאיננו מעניינם, מוכיחה חוסר מידתיות וחריגה מכל סמכות הגיונית. לא נאפשר ששופטי בגץ הם אלו שיקבעו מי יהיה יהודי במדינת ישראל, נגד מסורת ישראל ומורשת הדת היהודית לאורך כל הדורות".

סגן השר פרוש מסר: ההחלטה המפלגת והמפוקפקת מהיום מותאמת לתפיסת בג"צ, שהצטיינה השבוע ביצירת מתחים וסכסוכים בקרב חלקים בעם. הפסיקה של היום תגרור רישום עצמאי של ספרי יוחסין, והשנאה בין אחים והפילוג בקרב קהילות בישראל - יהיו רשומים על שם בג"ץ.
גיורים פרטיים הרבנות הראשית הראשלצ יצחק יוסף הרב הראשי לאו החלטת בגצ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד