י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האיזון שבין אהבה עצמית לחשיבה חיובית

כל רגש, גם חמלה ואהבה עצמית - הוא רגש חיובי, אבל אם תקצינו בו הוא יקח אתכם למחוזות לא רצויים

האיזון שבין אהבה עצמית לחשיבה חיובית

בשבוע שעבר דיברתי על חמלה עצמית. הסברתי שרק כאשר אדם יבין את עצמו ויידע לקבל את כל מנעד הרגשות שקיימים בו ולהבין את עצמו. דיברתי על כך שאומץ אינו רק להגיד שהכל בסדר ולא קרה כלום. אלא להתייחס לרגשות שלך, להכיל אותם, לפנק את עצמך במקרה הצורך. כי מותר לך להרגיש אחרת. מותר לך להרגיש לא טוב. מותר לך להיות מאוכזב או כועס. או לא לרצות לעשות משהו שלא נעים לך או לאדם אחר.

הכתבה היום מוקדשת לחלק שבא אחרי החמלה והאהבה העצמית. .

לפעמים אחרי שאנחנו נותנים לעצמנו להרגיש את הרגשות שלנו אנחנו צריכים גם לדעת איך לעצור אותן ולהפוך את המחשבות לחיוביות ולמעשים שישפרו את המצב. אם אדם ייתן לעצמו להתייחס לרגשות שלו אך לא יעצור אותם - הוא יכול לגרום לעצמו לשקוע ברחמים עצמיים במקום לטפל בטעון טיפול ולהמשיך להתקדם הלאה. לפעמים במקום להשתמש בחמלה העצמית כמנוף לעשייה מבורכת משתמשים בו כאת לחפירת בור והרס עצמי.

אדם שמכריח את עצמו להרגיש רק דברים טובים כל הזמן ולהיות שמח כל הזמן וגם כשקשה לו - מתכחש לעובדה הזו וממשיך הלאה, סופו לקרוס. לכל אדם באשר הוא יש צורך אלמנטרי להרגיש גם רגשות טובים וגם רגשות פחות נעימים. אני חייב להדגיש כי מדובר בצורך אנושי בסיסי ביותר!

ברגע שאדם מרגיש גם רגשות טובים וגם רגשות פחות טובים הוא שומר על איזון של הנפש. נפש האדם בנויה להרגיש את כל הרגשות האפשריים. יש לנו את היכולת לצמצם רגשות לא נעימים ולהחליט לאיזה מן הרגשות אנחנו צריכים להתייחס יותר. אבל אין לנו את האפשרות למחוק לגמרי רגש מסוג כזה או אחר.

קחו לדוגמא אדם שגילה שלבנו יש קשיים בלימודים. קשיים שמצריכים התערבות חיצונית. אמנם הכל פתיר אך בסופו של דבר זה סיטואציה לא נעימה. לא קל להורה לדעת שעוברים על בנו דברים לא קלים. לא קל ולא נעים לדעת שעל בנך להתמודד עם סביבה ועם קשיים כאלה או אחרים. ברגעים אלו מותר וחשוב לו לאדם להרגיש רגשות כמו קושי, לחץ, חוסר רצון להתמודד. אך במקביל מיד לאחר שנתן לעצמו להרגיש את הרגשות הללו חשוב מאוד שירגיש גם שמחה על כך שהמצב פתיר. שמחה על כך שעלו על הבעיה, שמחה על כך שיש בידו את היכולת לעזור לילדו.

כדי לשמור על איזון הנפש יש צורך חשוב שבאותה עת שאתה נותן לעצמך חמלה עצמית תדע לאזן את זה עם רגשות חיוביים. ז"א שמיד אחרי שאתה נותן לעצמך להרגיש כמה קשה לי ולא נעים לי ואני לא אוהב את הסיטואציה שבה אני נמצא - אני גם חושב על הצד החיובי שבדברים. על האנשים הטובים שסובבים אותי. על המתנות הקטנות שמלוות אותי במהלך חיי.

בכתבות קודמות שכתבתי מופיעות כמה דרכים כיצד לייצר חשיבה חיובית. אני אתן כאן שני תרגילים מאוד מועילים וקלים לעשייה:

1. החליטו על משהו אחד קטן ופשוט שיכול להועיל לכם במצב הנוכחי. משהו שיעשה לכם טוב על הלב והתמידו בו בלבד. השתדלו לא להתפרס על יותר מידי דברים ורעיונות. או לקחת רעיון גדול מידי לעשייה. חשוב להראות לעצמכם שאתם מצליחים ויכולים למרות הכל. אין טעם לקחת משהו שהוא מעבר לכוחות שלכם ולתת לעצמכם להרגיש כישלון שוב.
2. שבו עם דף ועט. חשוב שזה יהיה ויזואלי ולא רק מחשבות שרצות בראש. וכתבו עשר דברים טובים שיש לכם כאן ועכשיו. ועשר דברים טובים שיש בכם כאנשים. הקריאו את זה לעצמכם בקול מול המראה ותראו איך הרגשתכם משתפרת פלאים.

ברגע שתחזיר לעצמך את האיזון בין הרגשות השלילים לרגשות החיובים תיתן לעצמך את הכוח לחיות, לחייך ולהמשיך בעשייה טובה.

זכרו תמיד. כל רגש וכל הרגשה הם לגיטימיים וצריך לתת להם את המקום שלהם. צריך להתייחס אליהם. אך אף רגש שמתייחסים אליו יותר או מידי. או מתייחסים רק אליו לא תורם לאיזון נפש האדם. ברוב המקרים זה גורם לדיכאון ולתהליכים לא טובים.

התייחסו אל עצמכם באהבה. רק כך תוכלו להפיץ אהבה ושמחה לסובבים אתכם.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך.
לתגובות הארות והערות [email protected]:
מרדכי רוט בריאות הנפש קשיים בלימודים התערבות אהבה עצמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד