י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הגר"י יוסף: לוקח כדורים? חייב לספר בשידוכים

במהלך שיעורו אמש ביזדים, נאם הראשון לציון הרב יצחק יוסף על הלכות שידוכים, ופירט מה מותר ומה חובה לספר בבירורים לפני חתונה

הגר"י יוסף. צילום: פלאש 90
הגר"י יוסף. צילום: פלאש 90

במהלך שיעורו השבועי בלוויין אמש (מוצ"ש), התייחס הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף לנושא השידוכים - מה מותר לספר בבירורים, שהוא לא בגדר לשון הרע.

"יש לפעמים דברים שמותר ואולי מצווה לספר לשון הרע. כמו בשידוכים, אדם שחשוב לו שידוך לבתו, מברר אצל בחור מהישיבה. הולך לישיבה, ושואל על פלוני איך הוא?".

הגר"י יוסף אמר כי אותו בחור ששואלים אותו צריך להתייעץ עם המשגיח, ולא על כל שאלה צריך לענות, "למשל אותו בחור שמבררים עליו לא קם לתפילות, אבל אחרי החתונה בטח יקבל על עצמו להשתנות, אז למה לקלקל לו את השידוך, או כל מיני חסרונות קטנים, לא צריך להגיד את זה סתם, זה יקלקל, אלא יתייעץ עם המשגיח.

"גם המשגיחים, צריכים להיזהר ולדעת איך לומר את האמת - אם למשל לוקח כדורים, חייבים לספר את זה שלא יפיל את הבחורה חס ושלום, זה נושאים שמגיעים אלי לבית הדין, מי שיכסה את זה בשידוך "עוונו ישא", אם לוקח כדורים - שיספר".

הראשל"צ סיפר כי הגיעה אליו שאלה בבית הדין - "לאחרונה אשה מבית יעקב התחתנה, והתברר שהתחתנה עם בחור שלוקח כדורים ולא ידעה על כך, אחרי החתונה החליט הבחור שלא לוקח כדורים והתחיל להשתגע. התברר לה שהוא לוקח כדורים, והיא ברחה מביתו וכבר הייתה בהריון ורצתה להפיל, פחדה שהתינוק יהיה משוגע. שאלו אותי האם מותר לה להפיל? ואני התרתי לה להפיל, לפני ארבעים יום".



"עוד שאלה ששאלו אותי, אדם שעשו לו השתלה של כליה שהיה צעיר, ובשידוכים לא רוצים אותו, שאל האם לספר? פסקתי לו פגישה ראשונה אל תספר, פגישה שניה אתה חייב לספר, אי אפשר להסתיר את זה. וזה וודאי לא לשון הרע, זה נקרא להציל אנשים".

הרב יצחק יוסף אף התייחס לנושאים נוספים - "שאל אותי אדם האם להוציא ציציות של תכלת? עניתי לו תראה מה עשה מרן? לבש תכלת? לא לבש. יש מדרש שאומר שהתכלת נגנז עד שיגיע משיח צדקנו". הוא סיפר על אביו הגר"ע זצ"ל, ואמר כי - "מרן היה גדול הדור לא רק בתורה אלא גם בשירה".
הרב יצחק יוסף כדורים שידוכים לשון הרע שיעור בלווין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד