כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הנספחים נחשפים: 'דגל' התחייבה ל-50% חסידים בחינוך העצמאי

בשבוע שעבר הגיש סגן שר החינוך תביעה ל'דגל' בנושא חלוקת הסמכויות בחינוך העצמאי • 'בחדרי חרדים' חושף את התביעה המלאה עם הנספחים - המסמכים ההיסטוריים של ההשתלטות המשותפת, הפרוטוקולים ומכתבי גדולי ישראל בנושא

פרוש. צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי, פלאש 90
פרוש. צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

במהלך השבוע שעבר הופתעו ב'דגל התורה', כשקיבלו מכתב תביעה מסגן שר החינוך, ח"כ מאיר פרוש, המגולל את טענותיו בנושא החינוך העצמאי ואי עמידתה של 'דגל' בהסכמים שהושגו בזמנו, כאשר שתי הסיעות השתלטו יחדיו על החינוך העצמאי.

הפרשן יעקב ריבלין, שחשף את הסיפור ב'בקהילה', ציין כי פרוש מתבסס בכתב התביעה על כך שלכל אורך הדרך סוכם על שיתוף פעולה מלא ושוויון בין מנחם פרוש ז"ל, שייצג את שלומי אמונים, ובין שלמה לורנץ, שייצג את דגל התורה, בתהליך המשותף של הפיכת האגודה העותומנית דאז לעמותה בשליטה משותפת.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו גם הנספחים המלאים לתביעה זו, שחלקם רואים אור לראשונה ומכילים תיעוד על התהליך שעבר החינוך העצמאי, והם מובאים כאן בפרסום ראשון ובלעדי.

בנספח הראשון מובא מכתבם של שלמה לורנץ ומנחם פרוש לגדולי ישראל, בו הם מסבירים על ההליך שהחלו להעברת האגודה לעמותה, כשגדולי ישראל מצרפים את חתימותיהם.

בנספח השני והרחב יותר, מצורף פרוטוקול הישיבה שנערכה בביתו של הרב פרוש, בהשתתפות פרוש ולורנץ וללא יצחק מאיר, שהוזמן ולא הופיע. בתחילתו מופיעה ומאושררת ההחלטה להפיכת האגודה לעמותה, ובהמשך מאושררת גם החלטה להכפיף את הפעילות לגדולי ישראל.

החלק המשמעותי יותר מגיע בשלב זה של הפרוטוקול, אז מציע לורנץ לצרף 14 חברים חדשים, בשלב זה מצורפים שמות של עשרה חברים, 7 מתוכם מוצעים על ידי לורנץ כנציגים ליטאים (הגר"ד כהן, הגר"ב רימר, הגר"י סילמן, הגר"ח מישקובסקי, הגר"א דביר, הגר"י לורנץ ומרדכי קרליץ) ושלושה שמות על ידי פרוש כנציגים חסידיים (הגר"מ הייזלר, הגר"צ כץ והגר"ז הורביץ) כשמוצהר במפורש כי בהמשך יצורפו 4 חברים חדשים "מתוך החוגים החסידיים שיש להם עניין בחינוך העצמאי ובפעילותו".

יצויין כי שורה זו נתונה לפרשנויות שונות, באשר לזהותם של הנציגים החסידיים הנוספים ומי שמחליט מהיכן הם יגיעו. יהיה ב'דגל התורה' מי שיטען כי 'דגל' עצמה יכולה לבחור את הנציגים הללו, או כי הם יכולים לבוא מחוגי בעלזא או גור, למשל.

בהמשך מובאים גם שמות של נציגי חו"ל, כאשר לורנץ מציע לצרף 4 נציגים ליטאים (שמעון גליק, רובי שראן, אברהם וולפסון ויוסף קלצקי) ואילו פרוש מעלה 2 שמות (משה סופר וישראל משה פרידמן) ומסוכם גם כאן, כי יצורפו בהמשך שני נציגים חסידיים נוספים.

בנספח נוסף, מצורף מכתב עליו חתומים בין השאר הגראי"ל שטיינמן, הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הרבי מערלוי זצ"ל, הרבי מסדיגורא זצ"ל ועוד מגדולי ישראל, המופנה לחברי מועצות גדולי התורה ומזמין אותם לכינוס המפורסם במלון נובוטל בכ"ח תמוז תשס"ט, בו הפכה האגודה לעמותה, ונקבע כי חברי מועצות גדולי התורה יהיו חברי העמותה.

בנוסף, מצורף גם פרוטוקול מאותה ישיבה היסטורית יחד עם ההחלטות ורשימת גדולי ישראל שהשתתפו וחתמו על הפיכת האגודה העותומנית לעמותה.

כתב התביעה
בכתב התביעה, מגולל פרוש את כל הרקע ההיסטורי לתהליך, ומפרט: "צריך לציין שלמרות הפילוג בשנת תשמ"ט, הרי בכל אשר קשור לחינוך העצמאי השתדלו שני הפלגים לפעול במשותף, ולימים אף מונה מהציבור הליטאי הרב צבי בוימל כסמנכ"ל להרב מאיר לוריא ששימש כמנכ"ל והשתייך לציבור החסידי. בשנת תש"ס נעשו שינויים במסגרת הניהול בפועל של החינוך העצמאי, בהתאם להחלטת הרבנים שמונו ע"י ראשי מועצות גדולי התורה, מונו שני מורשי חתימה עיקריים אשר חתימתם יחד, תחייב את החינוך העצמאי, כאשר האחד מהמגזר הליטאי הוא הרב צבי בוימל והשני הוא מהמגזר החסידי, הרב מרדכי לב".

"בשנת תשס"ח, כאשר באו למסקנה, שההסדר שנעשה בתש"ס לא הצליח ולאור המתחים השונים שהיו בחנה"ע בין השנים תש"ס-תשס"ח, נתקבלה הכוונה ממרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א, אשר הורה ביום פטירתו של מנכ"ל החינוך העצמאי הרב מאיר לוריא ז"ל- בביתו לכמה מהנוכחים באותה עת, כמו: הגר"י לוינשטיין ז"ל, הגר"י אפרתי, הרב מרדכי קרליץ, הרב דוד שפירא והרב משה גפני כדלהלן: "יש להגיע לידי הסדר עם אגו"י בענין החינוך העצמאי", והוסיף "מבחינתי אגו"י, אין זה דווקא- עם גור, אפשר לעשות את ההסדר גם עם אנשי פרוש".(סיעת שלומי אמונים באגודת ישראל) בסיס ההסדר שסוכם בין הנציגים מהצד החסידי לבין הנציגים מהצד הליטאי, לאחר הוראה זו, היה, כדלהלן: היו"ר- כל עוד מכהן בתפקידו- הרב אברהם יוסף לייזרזון,- הצד החסידי. מנכ"ל החינוה"ע, -הצד הליטאי. משנה למנכ"ל -תבחר אגו"י מטעמה איש שיומלץ ע"י הצד של קבוצת הרב פרוש, וכן משנה למנכ"ל נוסף מהצד הליטאי, כמו"כ, זכות החתימה מטעם אגו"י בחינוך העצמאי, תהיה בידי האיש שימונה ע"י הצד של קבוצת הרב פרוש. כפי שעולה מהפרוטוקול דלעיל המצורף כנספח ב', הרי שהחלוקה בכל מצב הייתה מחצית למגזר החסידי ומחצית למגזר הליטאי".

בשלב זה , פרוש מפרט את המצב בפועל: "בשנת תשע"א כאשר הוחל בדיונים להתכנסויות של כל הגורמים הרלוונטים לניהול העמותה, הועלתה בקשה מהנציג במו"מ, מטעם המגזר הליטאי, להחליף שלושה מהמגזר הליטאי שמופיעים בנספח ב', בנציגים אחרים, ולהוסיף עוד נציג מהמגזר הליטאי, סה"כ 8 למגזר הליטאי, דהיינו הורחבה רשימת החברים בעמותה ב-2 ל-16 חברים, וכמו"כ הועלתה בקשה מהנציג החסידי במו"מ להוסיף עוד שני נציגים חסידיים בנוסף לשלושה שכבר הוחלט לגביהם וכפי שמופיע בפרוטוקול – נספח ב'. וכאשר בהתאם למוסכם, כנ"ל, (לפי החלוקה של 8 ו-8) נותרו עדיין עוד 3 מקומות לנציגים חסידיים, -בנוסף ל-5 נציגים החסידיים המופיעים בנספח ח'- שיתווספו בעתיד. וגם בנספח זה, הייצוג מחו"ל, נשאר שוב שיוויוני.

"בהתאם להסכמות שהתקבלו בין הצדדים ובהוראת גדולי ישראל הרי שלאור העובדה שחסידות גור לא המליצה באותם שלבים החל משנת תשס"ח על מועמדים מטעמה לחברות בעמותה ו/או בוועד העמותה ו/או בפאנלים הנבחרים והמכריעים בעמותה, הרי שלקראת שנת תשע"ד נבחרו בסופו של יום רק 9 חברים לועד העמותה שמטרתה לנהל את החינוך העצמאי, כאשר 5 מתוכם הם מהמגזר הליטאי ואילו 4 מתוכם הם מהמגזר החסידי, כאשר נשמר מקום נוסף אחד לנציג מהמגזר החסידי, יובהר ויודגש כי הייתה הסכמה ברורה כי העובדה שחסידות גור טרם העמידה נציג מטעמה, לא תאפשר למגזר הליטאי שהינו רוב פורמאלי להחליט ולקבל החלטות שישנו את הסטטוס קוו, ולהפר את החלוקה השווה בין המגזרים, כפי שנקבע כנ"ל, יתירה מכך, באחת מישיבות ועד העמותה שהתכנסה אחת לחודש במהלך תשע"ד, ועד אמצע חורף תשע"ה, מונה מצד המגזר החסידי הרב מאיר הייזלר אשר הוסמך לחתום כחתימה מחייבת בשם העמותה בנוסף לחתימה מחייבת נוספת מהרב מרדכי קרליץ או הרב אריה דביר מצד המגזר הליטאי.דהיינו זכות חתימה מחייבת לאיש המגזר החסידי שהוצע על ידי הרב פרוש".

"עוד הוסכם גם בשלב הזה, ובכל שלב קודם, עד "לתשרי תשע"ו"- ועד בכלל, לגבי ארבעת התפקידים הבכירים בעמותה שהינם יו"ר העמותה, מנכ"ל, משנים לסמנכ"ל, שהם יחולקו כדלקמן:

א. יו"ר-הרב אברהם יוסף לייזרזון, נציג המגזר החסידי.
ב. מנכ"ל - נציג המגזר הליטאי.
ג. משנה למנכ"ל הרב אברהם שוורץ, נציג המגזר החסידי.
ד. משנה למנכ"ל מהמגזר הליטאי, וכן הלאה.

"יש לציין, כי שמו של הרב אברהם שוורץ בתפקיד המשנה למנכ"ל מצד המגזר החסידי, הוצע ע"י הצד החסידי, כמעט מראשית תקופת ההסדר שנעשה בין 2 הצדדים בשנת תשס"ח, ובשלב מסוים- כסלו תשע"ה אף העיר הצד החסידי בפני כמה אישים מהצד הליטאי, על הנסיונות שלהם לפסול את ההצעה והמועמדות של הרב שוורץ, כל זה, הרבה זמן לפני חודש חשון תשע"ו. באותה עת התנערו אנשי המגזר הליטאי, כולל הרב מרדכי קרליץ, מהנסיון להתנגד למינויו של הרב שוורץ.

"עוד הוסכם כי לאור העובדה שמעמדו של היו"ר הינו פחות בערכו מזו של המנכ"ל, ואינו ביצועי, הרי שהמנכ"ל מהמגזר הליטאי ישתף את המשנה למנכ"ל מהמגזר החסידי בכל ההחלטות כולל גם בניהול השוטף של החינוך העצמאי,. יצויין שלאורך כל תקופת ההמתנה וקרוב ל-7 שנים, דרש הנציג במו"מ מטעם המגזר החסידי מהנציג במו"מ מטעם המגזר הליטאי קיומו של ההסכם, ובשלבים מסוימים בתקופות מוקדמות יותר, באותם 7 שנים- הוצג גם מסמך על התפקידים וחלוקת העבודה, בפני גורמים שונים, שהיו בסוד הדיונים על הכוונה והפעלה מחודשת של החינוך העצמאי, ובין השאר, גם התיק שבו ישמש המשנה למנכ"ל מצד המגזר החסידי, ראה נספח ט'.

"ואכן בהתאם למוסכם, הרי שבחודש תשרי תשע"ו, מונה הרב סורוצקין למנכ"ל החינוך העצמאי, ומונה הרב שוורץ למשנה למנכ"ל החינוך העצמאי, כאשר הרב בוימל מהמגזר הליטאי, נשאר בתפקידו כמשנה למנכ"ל... דא עקא שמיד לאחר מינויו של הרב סורוצקין כמנכ"ל, הוא מתעלם מקיומו של הרב שוורץ, המשנה למנכ"ל ומהציבור אותו הרב שוורץ מייצג.

פניות חברי הוועד ונושאי התפקיד מטעם המגזר החסידי לא מועילים והרב סורוצקין ממשיך ופוגע בתפקידו של הרב שוורץ, ועקב כך הוא לא זוכה להיות מעורב בכל פעולה הקשורה בניהול החינוך העצמאי. כך גם בנוגע לשאר ההתחייבויות הקשורות בחלוקת העבודה/תפקידים/סמכויות, לא נעשו הדברים כמוסכם, עד לימים אלו".

פרוש מסכם את כתב התביעה: "מצב זה של ניהול מרכז החינוך העצמאי שנושא באחראיות של הפעלת כ- 250 בתי"ס על ידי אדם אחד, מגזר אחד, בשלטון עצמאי, אינו יכול להמשך, הן ניהולית, וגם לא מקצועית. מצב זה הינו הפרה בוטה של כל ההסכמות, וכל המתווה עליו נבנתה העמותה כהמשך לאגודה, כאשר הכל היה בהכוונת מועצות גדולי התורה.

"ומידי דברי בו, זכור לכל, כמה מאמצים הושקעו ע"י הצד הליטאי, בעת הדיונים בביהמ"ש, להוכיח, שהמתווה הנוכחי המוצע בחינוך העצמאי, הוא על דעת 2 מועצות גדולי התורה, דבר שהמגזר הליטאי לא היה יכול להשיג לולא מעורבותו ופעילותו של הרב פרוש ז"ל. מדובר הלכה למעשה בנסיון של השתלטות המגזר הליטאי, על העמותה ודבר זה לא יכול להתקבל על הדעת.

"במצב דברים זה, הרי שלא היה מנוס, אלא מהגשת תביעה זו שעניינה אכיפת קיום ההסכמות בצורה חד משמעית וברורה. התובע הינו עד להתרחשויות החל מהסיכומים בין הרב מנחם פרוש לבין הרב מרדכי קרליץ והרב שלמה לורנץ, השלב בו חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הטילו על הרב מנחם פרוש לפעול בכל הקשור לארגון עמותת מרכז החינוך העצמאי, יחד עם נציגי הציבור הליטאי. הנתבע הינו הרב מרדכי קרליץ, שהיה מנהל המו"מ מטעם הצד הליטאי והיה מעורב בכל הסיכומים וההסכמות והם נעשו איתו".

והיכן תתקיים התביעה בשלב ראשון? "לאור האמור מתבקש הרב מרדכי קרליץ להתייצב בפני וועד העמותה של החינוך העצמאי ולאשר בפניהם כי הסיכומים אודות מנגנון החלוקה בחינוך העצמאי הינם כמפורט לעיל בחלקים שוווים בין המגזר החסידי למגזר הליטאי ובתנאים המפורטים לעיל".





























חינוך עצמאי מאיר פרוש דגל התורה תביעה שלמה לורנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד