כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

אנחת רווחה: נשות הכותל לא יוכלו בינתיים להכניס ספרי תורה לכותל

בג"ץ דחה את בקשת נשות הכותל לחייב בצו ביניים את רב הכותל, לאפשר להן להכניס ספרי תורה לעזרת הנשים • השופט דנציגר: "יש לאפשר מיצוי התהליך הנוגע ליישום מתווה הכותל"

אנחת רווחה: נשות הכותל לא יוכלו בינתיים להכניס ספרי תורה לכותל
כותל

נצחון זמני: בית המשפט העליון דחה היום (א), את עתירת נשות הכותל למתן צו ביניים שיחייב את המדינה לאפשר להן הכניס ספרי תורה לעזרת הנשים.

השופט יורם דצינגר קיבל עמדת רה"מ וקבע כי לא ינתן צו המחייב את רב הכותל להכניס כבר כעת ספר תורה לעזרת הנשים בכותל לצורכיהן. המדינה תגיש עמדתה תוך 90 יום. כך שלממשלה ניתנו עוד 90 יום כדי לעבוד על המתווה עם הרפורמים והקונסרבטיבים ולהגיע להסדר.

מתגובת המדינה עולה כי בימים אלו שוקדת מדינת ישראל על יישום המתווה שהוצע על ידי הצוות המייעץ לסוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי.

לפיכך קבע השופט כי "יש לאפשר את מיצוי התהליך הנוגע ליישום המתווה המוצע, שעה שהעתירה דנן תיוותר תלויה ועומדת בבית משפט זה".

עוד הוסיף, "סבורני כי אין להיעתר לבקשת העותרות למתן צו ביניים, המאפשר להן להתפלל ברחבה הצפונית תוך קריאה בספרי תורה, הגם שמדובר בספרים פרטיים ובמועדים נקודתיים".

כזכור, ביום 29.11.15 הגיש מרכז צדק לנשים עתירה לבג"ץ בשם ארבע עותרות, וכן תביעה אזרחית לבית משפט השלום בירושלים. בעתירה דרשו העותרים כי הרב שמואל רבינוביץ', הממונה על הכותל המערבי, יפסיק את מדיניות האפליה שהוא מנהיג ברחבת הכותל ויתן לנשים להתפלל עם ספרי התורה שעומדים ברחבת הכותל ומיועדים לשימוש הציבור כולו. כמו כן הן עתרו לביטול נוהל "הכנסת ספרי תורה לכותל המערבי" האוסר על הכנסת ספרי תורה פרטיים לרחבת הכותל.

בתשובה לבית המשפט שהגישה פרקליטות המדינה בשם שלושה מהמשיבים - הרב שמואל רבינוביץ', המשרד לשירותי דת ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, הוסבר כי אין מקום להכריע בעתירה כעת, וכי "יש לאפשר לממשלת ישראל להשלים את המהלך המקודם על-ידה בעניין סוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי". עו"ד יובל רויטמן, הממונה על ענייני הבג"צים בפרקליטות, הציע לבית המשפט לדחות את ההכרעה ב-90 יום.

בתגובה גם נכתב שראש הממשלה בנימין נתניהו מינה לפני כשלוש שנים צוות מייעץ לסוגייה - על רקע ההתפתחויות בשנים האחרונות, ולפני חודש הובאו בפניו ההמלצות. לפיהן, תקום רחבת תפילה נוספת בחלקו הדרומי של הכותל (מה שהוכתר כ'כותל הרפורמי') ובו תתנהל תפילה על פי תפיסה 'פלורליסטית ושוויונית', כלשון התשובה.

הפרקליטות ביקשת מבג"ץ להמתין עד למימוש המתווה שיתן מענה לנשות הכותל, ולהורות בינתיים להותיר את המצב על כנו - כך שהן תתפללנה בעזרת הנשים שברחבת התפילה הצפונית, אך ללא קריאה בספר תורה ובהתאם למצב הנוכחי.

ב-16/03/2016 בהחלטה סמלית אך משמעותית מאד - בג"צ נענה לבקשת חלק מנשות הכותל, שהגישו עתירה נפרדת מההצעה לכותל הרפורמי, ובה ביקשו להכניס ספרי תורה לעזרת הנשים, ולא להסתפק בהצעה המדוברת לכותל הרפורמי, והמתנה של 90 יום להכרעה בעניין, כפי שביקשה המדינה.

אך כאמור, בג"ץ קיבל עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבע כי לא ינתן צו המחייב את רב הכותל להכניס כבר עתה ספר תורה לעזרת הנשים בכותל.
בגץ צו ביניים רפורמים נשות הכותל ספר תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד