כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

בדרכו של עגנון: חרדית בת 16 זכתה בפרס

יסכה שאקי, סופרת חרדית צעירה, הצליחה לכתוב סיפור בסגנונו של הסופר הישראלי הדגול וזכתה בתחרות ארצית

בדרכו של עגנון: חרדית בת 16 זכתה בפרס
האוניברסיטה הפתוחה

אתמול (ראשון) התקיים בבית הנשיא מפגש לציון יובל להענקת פרס נובל לספרות לש״י עגנון. בין האורחים בלטה יסכה שאקי, בת 16, תלמידת כתה י' בתיכון החרדי לבנות 'בית שולמית'. יסכה זכתה בתחרות הכתיבה בעקבות עגנון לנוער עד גיל 18 - על סיפורה הקצר ״הגברת סולובייצ׳יק והדיבוק״.

את הסיפור היא כתבה לפני כשנתיים, בהיותה נערה כבת 14. "הייתי תלמידת כיתה ח' ב'בית יעקב'" – סיפרה יסכה. ״אני כותבת כבר מגיל צעיר סיפורים למבוגרים ולילדים, עוד מכיתה ג', אז הייתי כותבת לאחי הקטנים סיפורים״.

לפי מידע שהגיע ל'לובי נשי', פנתה אמה של יסכה לבית עגנון, בבקשה לאפשר באופן חריג ליסכה להגיש מועמדות, על אף היותה תלמידת כתה ח. היא הגישה את סיפורה בעילום שם, ורק במעמד ההכרזה התברר לה שזכתה במקום הראשון.

יסכה כתבה על נערה חרדית שהחלה מדברת בשפה עגנונית לאחר שנחשפה לספריו ועל תגובת משפחתה וסביבתה למהפך המעניין שחל בשפתה. ״אני רואה בעולם החרדי מקור השראה,״ מספרת יסכה, ״אני גאה במקום ממנו אני באה ובית הספר בשילוב הבית, מאפשרים לי בסיס ליצירה ותמיכה״.

בדברי הפתיחה אמר הנשיא: ״יש אירועים שבית הנשיא מכבד. ויש אירועים שמכבדים את בית הנשיא. זה בהחלט כזה". כשהעניק לה את הפרס, אמר: ״קראתי את סיפורך, והייתי בטוח כי אני קורא בכתביו ממש. כיצד יתכן שאיני זוכר את הציטוטים האלה מ'תמול שלשום'? חשבתי לעצמי עת קראתי את סיפורך המרגש. כשהבנתי שזהו הסיפור שבדית ממוחך בהשראת עגנון, הבנתי בדיוק מדוע זכית״.

שמואל יוסף עגנון (טשאטשקעס), המכונה ש"י עגנון, היה סופר דתי-עברי מפורסם במיוחד וזכה בפרסי נובל לספרות. הוא הגיע לישראל בשנת 1908 מאזור בגליציה שהיום הוא למעשה אוקראינה. היגר לגרמניה למשך 12 שנה וחזר לישראל עד סוף חייו. יצירותיו של עגנון התבססו בעיקרן על הספרות היהודית לסוגיה - תנ"ך, חז"ל, ספורי חסידים ועוד, והן מאופיינות בשפה ייחודית. הוא ידע חזרות בתשובה ובשאלה, אך בגיל 37 שב לשמירת מצוות עד סוף ימיו.
בית הנשיא יסכה שאקי ספרי שי עגנון פרס בבית הנשיא העולם החרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד