כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

אתם אשמים בקריסת חברת הנדלן של ענבל אור

מאי גולן כותבת על הכותרות הפומפוזיות של התקשורת, שהעלו לגדולה את ענבל אור - ואחראיות לא מעט על הנפילה הכואבת • טור שבועי

חלומות נדלן, צילום ארכיון
חלומות נדלן, צילום ארכיון

אי אפשר להתעלם מפרשת ענבל אור בימים האחרונים שצובעת את כל המסכים, את העיתונות ואת הרשת - בזן הזה של הפרסומים שהתקשורת רק מחכה לה. כוכב ראשי שמעורב בשחיתות וגניבות שבסופן, כמו בכל דרמה טובה, מגיעה הנפילה הכואבת והקשה. איזה כיף לה לתקשורת שיש לה סיפור כזה לדבר עליו ולמלא זמן מסך, אך האם הסיפור הזה היה מתקיים בכלל לולא היא יצרה אותו?

אני מסתכלת על כל האנשים שהשקיעו את מיטב כספם אצל ענבל אור והם לא נראים לי טיפשים או תמימים מדי, ובכל זאת צפיתי בלא מעט כתבים שמטיחים דווקא בהם אשמה כשהם אומרים: "הם היו צריכים לדעת ולבדוק בדיוק איפה הם שמים את הכסף שלהם..."

אותי אישית מצחיק שאומרת את זה אותה תקשורת שרק לא מזמן כינתה את אור כ" סינדרלה" ו - "יזמית ענק"...

אז איך קרה שמאות אנשים מימנו את טיפולי הציפורניים, קניית התכשיטים ובגדי הפאר של הגברת ענבל אור אתם שואלים? תנו לי רגע לפתוח בנאום האני מאשים שלי:

אני מאשימה את כל פרשת ענבל אור בכלי התקשורת השונים - עד כדי כך שלא רק גרמו למאות המשפחות (שנותרו היום ללא כסף וללא דירה) להאמין לפירמידה הכושלת הזו, אלא גרמו אפילו לאור עצמה להאמין שהיא יכולה לקפוץ מעל הפופיק בכמה מטרים הזויים.

אני מאשימה את כלי התקשורת שכל כך צמאים לעוד כתבת צבע, כל כך צמאים לבניית עוד כוכב ריק מתוכן שהם הם, אלו שמכרו את אותן דירות באוויר לכל הרוכשים המסונוורים. לולא הלגיטימציה האינסופית שנתנו לענבל אור, הסיקור הכמעט אובססיבי, ההזמנה לתוכניות אירוח שונות על בסיס מיתוג אור כפרשנית על כלכלית ונדלניסטית מומחית, אתם חושבים שאי אלו מהדבורים היו נמשכות למלכודת הדבש? אני בספק.

כשאני צופה באחד מהראיונות שהעניקה הגברת אור השבוע תוך כדי שהיא משחקת עם שיערה הלוך ושוב ומקבלת קלוזאפים מחרידים למדי על ידי הצלם הציני שעושה את עבודתו, אני מבינה שאור ממש מאמינה לעצמה, ונשאלת השאלה המתבקשת איך זה שהיא מאמינה - כשכולם מסביבה רואים את מגדל הקלפים שלה קורס...? הסיבה היא אחת: אותן מצלמות שעדיין רודפות אחריה והפעם כדי לראות את המותג שהם בנו מתרסק לנגד עיניהם.

ובינתיים, עוד מהדורה שקיבלה רייטינג, עוד כתבת מגזין ששותפה ברשת, הכל טוב ויפה אם לא היה מדובר בחייהם של אנשים כה רבים שניזוקו עקב המוצר המושלם שמכרתם להם והתגלה כפגום.

אני לא יכולה שלא להיזכר בקומיקאי דודו טופז ז"ל, שדווקא לו היה את הכסף בבנק אבל כבר לא היו לו את המצלמות אז הוא לא היה יכול להכיל את זה יותר, אבל כשזה הפוך ואין לך את הכסף בבנק אבל המצלמות עדיין רודפות אחריך כדוגמת ענבל אור, אז יוצא שאתה מאמין שאתה יכול להשיג הכל למרות שבין זה לבין המציאות הקשר הוא מקרי בהחלט.

אני ממש לא איזה כלכלנית מומחית ובטח שלא שופטת, אבל שאלה פשוטה אני חייבת לשאול: מי מכר את חלום הדירה לקונים האומללים, ענבל אור או התקשורת? התשובה בוודאי שלא פשוטה, כי מי שעבר את העבירות על החוק מן הסתם נמצא היום בבתי משפט ובחקירות פליליות - אבל מי ישפוט את מי שהביא אותה עד הלום?

אתם הציבור צריכים להיות אלה שישפטו באמת, כי להמשיך ולקבל מסרים מוטעים מהמסך הקטן הזה לתת מודע, מסרים כאלו שגורמים לנו להאמין אוטומטית למה שאנחנו רואים, זו אולי הסכנה החברתית הגדולה ביותר של ימינו שכן היא מנתקת אותנו מכל חוט מחשבה עצמאי ובלתי תלוי, ואם נמשיך בשיטה הממכרת הזו שאם זה על המסך אז זה חייב להיות אמיתי ונכון - אז אבוי לנו, ואין לנו להלין על אף אחד מלבד עצמנו.
ענבל אור מאי גולן יחס התקשורת קריסת נדלן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד