י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הרב בוארון לטריפוליטאים: הזהרו עם ה'בסיסה'

הרב ציון בוארון במכתב ליוצאי לוב וג'רבה, בשל המנהג לאכול 'בסיסה' בליל ראש חודש ניסן

הגאון רבי צוון בוארון. צילום: יעקב כהן
הגאון רבי צוון בוארון. צילום: יעקב כהן

הרב בארון ליוצאי לוב: "הכינו את המאכל המיוחד שלכם לפני השבת".

המנהג בעדות לוב וג'רבה לאכול מאכל "בסיסה" בשבת הקרובה ראש חודש ניסן, וישנו חשש לכך שיש כאלה שישכחו להכין את המאכל קודם כניסת השבת ויבואו לידי חילול השבת. סשל כך פרסם הגאון רבי ציון בוארון פסק הלכה לאלו ששכחו להכינו טרם השבת.

הגר"צ בוארון פותח במכתבו: "מנהג יהודי לוב וג'רבה לאכול בסיסה בליל ראש חודש ניסן, (את בלילת הבסיסה מכינים מקמח חיטה קלויה הנילושה בשמן) כאשר חל ראש חודש בשבת, את הבסיסה יש להכין ולבלול ביום שישי לפני כניסת השבת".

והרב ממשיך: "אך אם שכחו ולא הספיקו - ניתן להתיר לעשות את הבלילה בדרך הנקראת בלשון הגמרא "על יד על יד", כלומר בכמויות קטנות.

"ועל כן יבלול בשמן מעט קמח בכוס חד פעמית ויצוק לקערה, ויבלול עוד קצת ויצוק לקערה, כן יעשה מספר פעמים לפי הצורך.

"אך בשום אופן אין היתר לבלול את הבסיסה בקערה או בצלחת! הגר"צ בוארון מסיים את מכתבו, ולמזהיר ולנזהר (בכבוד שבת) שלומים ייתן ה' כמי נהר אמן כן יהי רצון".

במנהגי בית לוב מובא כי "בעלת הבית מכינה מבעוד מועד קמח מחיטה, שעורה ודוחן שנטחנו יחד, יש הנוהגים שלפני שטוחנים את קמח הבסיסה, מחממים את הגרעינים באש ואוכלים מזה כל בני הבית, ורק אחר כך טוחנים את הקמח. את הקמח מערבבים בסוכר, לאחר ארוחת הערב מגישים לשולחן קערה ובה הקמח עם בקבוק שמן, בעל הבית שופך את השמן בקמח, וכל אחד מבני הבית שם את אצבעו תחת קילוח השמן, ויש הנוהגים שרק ילדים קטנים שמים את האצבע בקילוח השמן".
מנהג הבסיסה הרב בוארון מכתב מנהג קמח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד