ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מאחורי הקלעים של ועידת 'דגל התורה'

לייבל'ה חגג בחפץ חיים, ויצא עם מהדורה רכילותית מכובדת: הפדיחה עם הנכד והח"כ, המגפון של המחנך, התדרוך העיתונאי של דרעי, תעלומת גפני והעקיצה של גלסנר בספיישל מיוחד

מאחורי הקלעים של ועידת 'דגל התורה'
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

"היית שם? ברגעי ההוד הגדולים?" חקר האגודיסט את לייבל'ה בשעות הערב של חמישי, ולייבל'ה הנהן על אוטומט לחיוב.

האגודיסט לא הרפה: "ממש ראית את כל המהלך? איזה בזיון התורה, מבהיל".

לייבל'ה, ליטאי מובהק ולוחמני שכמותו, כבר בישל שתי תשובות בראשו, אלא שניקר בו הספק. "תגיד", שאל, "אתה בטח מתכוון למה שהיה בועידה הגדולה, כן?"

"אלא מה?"

"למעמד הגדול בסוף? מה קרה שנהיית 'מחבל'? שכחת שליצמן השתמש וזרק אותם כבר?" תקף לייבל'ה.

"מחבל אחותך", התגונן האגודיסט, "מי הזכיר את המעמד הגדול? אני מדבר על מעמד גדול אחר, עת נכד של גדול, שמפאת כבודו לא אזכיר את שמו המלא רק אומר שהוא מתחיל ונגמר באות דל"ת, וניתן לכתוב אותו ישר והפוך, לא הורשה להיכנס לבניין המרכזי על ידי מאבטח זועף".

ששת חושיו של לייבל'ה נדרכו והאגודיסט המשיך ללהג: "כבר בסיבוב הראשון של ד.ש. במתחם הוא היה משוכנע שלא יאה לאדם במעמדו להסתובב עם שרשרת ותג סביב צווארו, וכך נותר לבושתו מחוץ לבניין..."

"זה הכל?" נרגע לייבל'ה, "אין פה שום דבר מכוון חלילה, הרי גם גפני שהורעב בפאנל התקשורת בבוקר יום רביעי, וחיפש לו נשנוש מהיר, נעצר על ידי מאבטח בכניסה לחדר האוכל מחוסר תג".

"אינו דומה", התלמדן האגודיסט, "את גפני בלם בגופו מאבטח ישיבישער, שאת מה שאבא שלו אוחז מגפני יודע כל משתתף שלישי בועידה, ולפחות כל אלה שנשארו ערים בחניון עד השעות הקטנות".

לייבל'ה הסתבך.

הפינה העסקנית של הועידה השלישית
ומכיוון שלייבל'ה חזר כולו אפוף שרעפי קודש, הוחלט לאלתר וגם מחוסר חומרים להקדיש את רובו ככולו של המדור השבועי לועידה הליטאית המסקרנת. כולל אוסף סיפורים פיקנטיים, פינת תקשורת ייחודית ועוד כהנה וכהנה.

ונפתח בעסקנים תחילה, ואי אפשר בלי העסקן המרכזי של 'דגל התורה' המחנך ואיש משמרת הקודש ר' מוטקה בלוי, שבשלישי בערב כבר חזר לתפקד כמימים ימימה ולחלק במגפון הוראות לציבור הרחב להתקהל בזיץ שעוד ידובר אודותיו. למרבה המזל, המארגנים דאגו עוד בצהרי אותו יום לתקן את השגיאה במיקום החדר, והוא רחום יכפר.

ומכאן לשאר עסקנים, וראשונה חברי הכנסת. מכיוון שעל גפני שמעתם מספיק, ואם לא - מובטח לכם שעוד תשמעו, לייבל'ה מעדיף להתמקד במנוע השקט של הסיעה, ח"כ אורי מקלב. לייבל'ה בטוח לחלוטין שהוא צפה בו זמנית במקלב משתתף בשני פאנלים שונים וגם מתדרך עיתונאי על הדרך. נופש או מלון, אצל אורי כל יום הוא יום נוסף שניתן לקדם בו דברים. לייבל'ה אומר שאפו גדול וגם תיעד אותו בנאום הסיום, דקות אחדות לפני כניסתם של מרנן.

ומשם למזכ"ל הנמרץ, זה שהכין את הבמה ואז השאיר אותה לאחרים, מזכ"ל הסיעה, "גורם בכיר ב'דגל'", ובקרוב גם יו"ר המפקד - יעקב אשר, שתועד על ידי לייבל'ה מוביל שיירת מלווים נכבדה, שבמרכזה דוד שפירא, נכדו חביבו של הגראי"ל, ומסביבו שפירא אחר, מנחם המסור והמוניציפאלי, שרגא הופמן ששיפר עמדות מאז התעסק בעניינים פרובינציאלים כמו 'איחוד הצלה', דובר הועידה ומנהל המוסדות שפרש מהווטסאפ יעקב רוזנשטיין, וזליג, בעצם, הנה חידה לגולשי לייבל'ה - איפה זליג?

ואותו אשר, התיישב לראיון במשרד המיוחד של 'קול ברמה' וחטף ממוישה גלסנר את השאלה ההו כה מטרידה הבאה "אם חלילה היית נכנס לכנסת - מי היה מארגן את הועידה?" את תשובת המזכ"ל לייבל'ה לא זוכר, אבל הוא משוכנע שמקום 8 ברשימה לייזר סורוצקין היה מתנדב לשאת בעול בין שאר כובעיו ותפקידיו השונים.

ואם בכאלה שנעלמו עסקינן, הנה אחד שהגיע ביום הראשון, שוטט אנה ואנה וקיבץ מנין למנחה, ומאז התאדה. לייבל'ה ניסה לתעד בוידאו את זעקות ה'צענטער', אלא שאז מצא ראש העיר מודיעין עילית והצ'ילבה של גפני, יענקלה גוטרמן, בן שיח לפטפטת קלה וההזדמנות אבדה. מכל מקום פטור בלא כלום אי אפשר.


ואם הסתכלתם על גוטרמן והיה חסר לכם משהו בנוף, אל דאגה, הדובר המסור יחיאל סבר קורקע באותה שעה במסגרת עבודתו המרכזית ככתב היחיד ששולט בכל סולם התארים המורכב של 'יתד נאמן', ויחד עם צוות מוגבר של נציגי העיתון אייש שולחן מיוחד בפינת אולם הדיונים. לייבל'ה זיהה לידו גם את העורך הותיק ישראל פרידמן, העורך היותר צעיר אפי רצקר וזה שבאמצע אריה זיסמן. ישראל רוזנר הכוכב החדש והמוצלח של 'יתד' הצטנע כרגיל.

ובינתיים, עד שיסדרו גם ל'בחדרי חרדים' שולחן מיוחד בועידה, נצפה כתב אתר הבית עקיבא ווייס שאינו מחמיץ אף אירוע איכותי, כשהוא מתעד בשקיקה את נאומו חוצב הלהבות של יו"ר ועדת הכספים.

ולפני שנגלוש לפינת התקשורת, מילה טובה מגיעה גם לחבר הילדות של לייבל'ה, אלי ארנד, מי שזכאי בצדק לתואר קמב"ץ הועידה, לעסקן הצעיר והיעיל יהודה איזנברג. לאלה ששכחו שהם בפגרה ועבדו עד כלות הכוחות - שלומי פולק של גפני ודודי זלץ של מקלב, וגם לירח, כי ככה.

הפינה התקשורתית של הועידה השלישית
וכעת לסיקור התקשורתי הנרחב שליווה את הועידה, וכדרכו של חרדי מתלהב, פותח לייבל'ה בתקשורת הכללית, שארבעה מנציגיה הבולטים הגיעו לועידה: כתב גל"צ שמשתחרר בעוד חודשים אחדים ויוצא לשוק התקשורת הפתוח אוריה אלקיים הגיע ביום הראשון עם איש 'הארץ' יאיר אטינגר. השניים זכו לתדרוך 'רפורמי' מיוחד מפיו של גפני, אבל אטינגר לא שכח להחליף כמה מילים עם האורח, שר הפנים אריה דרעי, רגע לפני שהאחרון פתח בנאומו הדרמטי.

זה לעומת זה עשה אלוקים: בערוץ 2 וב-NRG מבינים היטב שועידה דגלאית היא בעיקר ועידה רבנית. כתבי המגזר יאיר שרקי הנמרץ שחזר מהשתטחות בחו"ל (ראו מדור קודם) ומענדי גרוזמן הפילוסוף הגיעו למעמד הגדול ביום האחרון, ולא שכחו לצייץ במשותף את המסקנה הפשוטה מאירועי היום.



ואם בהבלחות מחו"ל עסקינן, הפוליטי של קול חי איתי גדסי נחת מברלין ברביעי היישר לועידה המרוממת. לייבל'ה העז לתהות קלות על מעשיו של גדסי במתחם, והוסבר לו כי האחרון עבר פנצ'ר דרמטי במתחם מירוצים בגרמניה, מה שגרם לו להרהורי תשובה ולרצון לינוק מעט השקפה צרופה בבית מדרשה של דגל. ואכן, אחרי מנה קצרה חזר איתי לביתו ולציוציו.

ובעוד אבי מימרן מארח את כלל נציגי 'דגל' - החל מיו"ר הסיעה בירושלים לייזר ראוכברגר וכלה בנציגים עלומי שם מנצרת עילית ועפולה תחתית - בפאנל מיוחד ששידר רדיו 'קול חי' מהמקום, עסק הקולגה משה גלסנר בחקירת שתי וערב וצליבת הנציגים שנפלו לידיו ובין לבין השתעשע במילי דבדיחותא כששאל בשידור חי ב'קול ברמה' את דובר הועידה רוזנשטיין דלעיל כמה ואיך התייעץ עם הדובר הקודם. מצד שני קשה להאשים את גלסנר, כשבמתחם הסתובב לו כל העת הגיס לבית טורצקי. (אפרופו אותו משדר בקול ברמה, לייבל'ה עדיין ממתין לתשובה ברורה מאברהם רובינשטיין האם הוא יותר 'מזכיר מועצת' או יותר סגן ראש עיר, לשאלת המנחה).

ואותו גלסנר, מצא במתחם את טורצקי של הפרינט - הנציג היחיד של 'משפחה' במעמד שמעון יאיר ברייטקופף. ככלל, בשבועונים הסתפקו בייצוג מינימלי, כך בקהילה שפרשנו הותיק יעקב ריבלין הבליח לשעה קלה, טרם הספיק להתאושש מכנס לשכת עורכי הדין באילת, וכמו גם מרכז העניינים, שלפחות כיבד את המאורע ועורכו הראשי, האיש, הסיגרים ומרץ הנעורים הבלתי נגמר יצחק נחשוני הגיע לאירוע הנשגב.

עוד באנשי התקשורת שנחקקו במוחו של לייבל'ה: עורך אתר הבית מני גירא שוורץ, בצלאל קאהן מקול חי, שלמה קוק מ'כל ישראל', הסופר שסיפר על עצמו חיים ולדר, הדובר לשעבר ואיש מוסדות הבאבא כיום גואל ועקנין, מומחה הנדל"ן וכתב המודיע בשעות הפנאי יעקב רייניץ, ישראל כהן וזליג, כי אי אפשר בלי זליג, וכי כל פעם שלייבל'ה כותב 'ישראל כהן' הוא נזכר משום מה גם בזליג.

ולמרות שלייבל'ה בטוח שאיבדתם חשבון, הוא מתנצל בפני כל אלה ששכח, השמיט בכוונה או סתם לא חשב שהם שווים אזכור, מבטיח לפצות אותם בועידה הבאה אם ישרדו בתפקיד המחייב, ומציע להם להתפקד ביומנו של לייבל'ה בהקדם.

ולסיום, אי אפשר בלי חידה: כמה פעמים הוזכר גפני במהלך המדור הנוכחי של לייבל'ה, כולל ברמזים, בתארים או באיפכא מסתברא? והאם לייבל'ה הצליח לשבור את שיא האזכורים בתקשורת שקבע גפני עצמו באותה ועידה - וכל זה כאמור ללא השגחתו הצמודה של הדובר האישי לבית טוקר?

ואולי כתשובת המשקל, בביטאון המפלגה 'יתד נאמן' של יום שישי, בתמונת הריקודים הנלהבים שנמרחה על עמוד השער, נעלם לחלוטין יו"ר ועדת הכספים. לייבל'ה שפשף את עיניו שוב ושוב, ומצא לבסוף את הכובע של מוישה. כעת תורכם...

מן הגורן ומן היקב
ואי אפשר בלי קצת רכילות שוטפת, למשל זייברט שהשבוע תועד לראשונה על ידי לייבל'ה ליד שולחן נטול כיבוד (טוב, כמעט) כשנפגש עם יזם ההייטק עמיחי יוזן מחברת קידום פלוס ושמע ממנו על תכניתו לבניית חממות הייטק בעיר.

או למשל כוכבי הזמר המזרחי חיים ישראל ואיציק אשל שהגיעו בצהרי שישי לתפילה במערת הרשב"י במירון, ביקרו בהיכל 'הכנסת אורחים רשב"י' והתכבדו בצלחת צ'ולנט לכבוד שבת, ולסיום אף הדליקו נר בפתח מערת הרשב"י.

צילום: דוברות הכנסת אורחים רשב"י

ואת איש הפרסום יגאל רווח מ'אפיקים' מצא לייבל'ה בחתונת בתו של דורון קדוש, מנהל השיווק של 'יום ליום', עם הסיגריה הנצחית בין אצבעותיו.

ועוד אחד שחיתן השבוע, ביבלה של ספרי אור החיים, זכה לדיון מעמיק של היועצים החרדים לראשי ערים חילונים - אברמי קרויזר ומוטי ביכלר.

ואחרון חביב: במשרדו של הטייקון החלבי עזרא אירני בניו יורק, נרשם ריקוד יוצא דופן של ראשי המוסדות הגרש"ב סורוצקין והגר"א חדד, שהשלימו ביניהם לאחר חיכוך מתמשך בתיווכו של המיליארדר.

פינת המ"מים
ויש גם את המ"מים הקבועים, הראשון מ'ברכת האילנות' בהשראת ועידת דגל התורה.

ועוד אחד בעקבות מלחמות השבת בירושלים ותמונה היסטורית שכולנו מכירים.
לייבל'ה ועידת דגל התורה משה גפני אורי מקלב יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד