י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

וידאו נדיר: הרב שווי משבח את הגראי"ל שטיינמן

לרגל היארצייט העשירי של ראש ישיבת פילדלפיה, מגיש 'בחדרי חרדים' וידאו נדיר מנאומו בדינר של ישיבת אורחות תורה

הרב שווי והגראי"ל שטיינמן
הרב שווי והגראי"ל שטיינמן

בשבת הקרובה, ראש חודש ניסן, יחול יום היארצייט השביעי של הגאון רבי אליהו שווי, ראש ישיבת פילדלפיה ומנהיג היהדות החרדית בארצות הברית.

לרגל היארצייט אנו חושפים קטע וידאו מיוחד בו מדבר הרב שוויי על הגראי"ל שטיינמן, שעמו החזיק בקשר מיוחד. הוידאו הוא מדינר שנערך לישיבת 'ארחות תורה' בבית הנגיד ר' אברהם (אייבי) בידרמן בחודש אלול תש"ס, כשנתיים אחר ביקורו הראשון של הגראי"ל שטיינמן בבית הנגיד.

בדבריו מדבר הרב שוויי על החיזוק הגדול שהיה בארצות הברית בעקבות ביקורו של הרב שטיינמן שם, וקורא לגבירים לסייע לרב שטיינמן לשאת בעול ההנהגה ע"י תמיכה בישיבת 'ארחות תורה'.




"קשה לדבר אחר ששמענו דברי אלקים חיים מהראש ישיבה. נראה לי שדברי ראש הישיבה צריכים להיות חיזוק עבור כולנו. אצל מסיבה איתא שיש דין של פותחין בכבוד אכסניא... ומה שניתן לומר אודות הכבוד של האכסניא, כבר דיבר [בעל האכסניא] בעצמו ע"ז, אבל [מה שניתן לומר הוא שניכר עליו איך] ש"געוואלדיג געשטיגען" (נתעלה הרבה), מאז שהגיע הראש ישיבה, הוא פשוט ניכר כאדם אחר, עם השגות אחרות לגמרי.

"והאמת שכולם שהיו בנוכח, וכל א' שהי' לו איזה שייכות, כולנו נשתנו, כולנו נתרוממו. היתה לי איזשהי שאלה. הראש ישיבה נושא את העול של כלל ישראל. כשהי' מצב בכלל ישראל שהי' חסר הנהגה, הוא נטל על עצמו את העול ההנהגה.

"ראיתי פעם מהמשגיח ר' ירוחם זצ"ל שאמר שמשה רבינו אמר להרבש"ע "האנכי הריתי את העם הזה אם אנכי ילדתיהו אשר תאמר אלי שאהו בחיקך כאשר ישא האומן את היונק", וכבר עמדו חז"ל היכן אמר לו השי"ת כן, וגם ר' ירוחם בא לבאר היכן נאמר לו כן, ותירץ מפני שמשה רבינו ראה והכיר בעצמו שיש לו כוחות כאלו, שיכול לישא המשא של ששים רבוא, והבין שהפירוש בזה, למה יש לו כוחות כאלו, למה נתן לו הרבש"ע כוחות כאלו, הרי אין הקב"ה מעניק לאדם כוחות לריק, אז אם השי"ת נתן לו כוחות אלו, היינו שאומר לו "טראג!" (=תנשא!). בזה עצמו שנתן לו כוחות לישא עול של ששים רבוא, זהו שאומר לו השי"ת שישא את הכלל ישראל.

"זהו בכל מנהיגי ישראל. זה נופל עליהם. והם רואים שיש להם כוחות כאלו, והרשב"ע מעמיס עליהם את העול שהם צריכים לישא את הכלל ישראל. כולם יודעים את הכוחות – היינו הכוחות הגופניות – של הראש ישיבה, וגם מה שהוא צריך לישא. ועם זאת, מלפני ד' שנים הלך לפתוח ישיבה, ישיבה חדשה. ב"ה הוא כבר אומר שיעורים ויש לו ישיבה, אבל הוא הרגיש את העול, שהוא צריך לעשות עוד ישיבה. לפתוח ישיבה חדשה, ולשאת את עולה, הוא נושאה ברוחניות, הוא נושאה בגשמיות, כזה עול גדול".
הרב שווי הרב שטיינמן אורחות תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד