י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סקר 'בחדרי חרדים': הצעירים והדתיים מסכימים עם דברי סמוטריץ'

עמדתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' כי אינו רוצה שאשתו תהיה בחדר לידה עם יולדת ערביה, זוכה להסכמה עממית רחבה - אחוז גבוה במיוחד של המסורתיים והדתיים בישראל מסכימים עמו, כמו גם אחוז גבוה בקרב הצעירים • כנסו לנתונים המלאים

צילום:  Sliman Khader/Flas90
צילום: Sliman Khader/Flas90

אמירתו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שגרמה לסערה, על העדפתו כי בחדר בו תשהה אשתו בבית החולים לאחר הלידה, לא ישהו נשים ערביות, לא נופלת בחלל ריק. מסקר שערך 'דיאלוג' עבור "בחדרי חרדים" עולה, כי 75 אחוזים מהדתיים (והחרדים) בישראל מסכימים עם דבריו. שכבת אוכלוסיה נוספת, בה הנתונים חד משמעיים, ויותר ממחצית (52%) מהאוכלוסיה מסכימה עם דבריו במידה רבה, זו האוכלוסיה המשתכרת פחות מהממוצע בישראל.

מתברר כי לשאלה האם מדובר בעמדה גזענית, או עניין של נוחות לגיטימית, למרות המתקפה על סמוטריץ' והתנערות חבריו אפילו מ'הבית היהודי' מאמירתו - יש תמיכה נרחבת לדברים בקרב הציבור.

"בחדרי חרדים" באמצעות דיאלוג - יעוץ ארגוני מחקר והדרכה, הציג ל-500 נשאלים בישראל את השאלה הבאה: השבוע התבטא ח"כ בצלאל סמוטריץ' ברשת טוויטר ואמר "אשתי ממש לא גזענית אבל אחרי לידה היא רוצה לנוח ולא את החפלות ההמוניות המקובלות אצל משפחות היולדות הערביות. ולכן טבעי שאשתי לא תרצה לשכב ליד מישהי שהרגע ילדה תינוק שאולי ירצה לרצוח את התינוק שלה עוד עשרים שנה. הכי טבעי והכי נורמלי בעולם". באיזו מידה אתה מסכים עם אמרה זו?

22 אחוזים מסכימים עם סמוטריץ' "במידה רבה מאוד", 20 אחוזים "במידה רבה", לעומת - 26 אחוזים ש"לא כל כך" מסכימים, ו-33 אחוזים ש"כלל לא" מסכימים.

פילוח הנתונים מרתק, שכן הוא מגלה את פערי התפיסות בישראל בקרב הציבור, בעניין זה, וככל הנראה אף בכלל - ליחס לערבים בישראל. כך לדוגמא, בשכבת הגילאים שבין 35 ל-44, סמוטריץ' זוכה לתמיכה של 52 אחוזים בסך הכל, וזה כולל נשים, גברים, דתיים, מסורתיים וחילונים.

לעומת זאת בשכבת הגילאים שמעל 55, סמוטריץ מקבל 'לא' די ברור. 49 אחוזים משכבת גיל זו, מתנגדים לחלוטין לדבריו. מבין האקדמאים בשלל הגילאים, 39 אחוז מתנגדים. ואף בקרב אלו המגדירים עצמם חילונים, ישנה התנגדות מובהקת, יותר מ-52 אחוזים. אם נמשיך את החלוקה הדתית, הרי ש-47 אחוזים מהמסורתיים, תומכים ומסכימים עם עמדת סמוטריץ', ויותר מ-35 אחוזים רק "לא כל כך מסכימים". בהיבט הגיאוגרפי, ירושלים והסביבה מובילות בתמיכה, 54 אחוזים, לעומת חיפה, רק 32 אחוזים. תתפלאו, אפילו בתל-אביב, זוכה סמוטריץ' להסכמה לעמדתו, של 45 אחוזים.

סמוטריץ' עצמו מודע כפי הנראה לאחוזי התמיכה שהוא מקבל בקרב העם, כי למרות הביקורת עליו הוא אינו חוזר בו. בסוף השבוע הגיב ואמר בראיון ל'ערוץ 7': "אדם בריא אוהב את אוהביו ושונא את שונאיו. אדם שאוהב את שונאיו - או שהוא חולה או שהוא טומן את ראשו בחול", כך אמר בהתייחסותו לתגובה החריפה של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט.

בראיון נשאל כיצד עוברת עליו הסערה הנוכחית, והוא סיפר כי אמנם לא תמיד נעים לחטוף אש ולהיות במוקד, "אבל אני מאמין במה שאני אומר ובמה שאני עושה. כשיש אמונה לא מתבלבלים ולא נכנסים ללחץ ואני ממשיך לעמוד מאחורי הדברים שלתפיסתי הם אמת שמשקפת את התחושה הצודקת של הרוב המוחלט בעם ישראל, גם אם יש כאן מי שמתעקש להכתיב לנו פוליטקלי-קורקט של מה מותר ומה אסור לנו לחשוב".
סאגת החאפלות יולדות ערביות הפרדה בחדרי לידה סערת סמוטריץ יהודיות ערביות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד