י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מחאה בנגב: נתניהו ספג קריאות בוז

ועידת הנגב בירוחם: שר הפנים קידם את ראש הממשלה, שהתקשה לשאת את נאומו בשל קבוצת בני נוער שקראו לעברו קריאות גנאי

צילום: אדי ישראל
צילום: אדי ישראל

תקרית במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנגב ה-7, אותה מוביל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ואשר מתקיימת היום (ג) בירוחם. במהלך הנאום הפריעו מספר בני נוער לנאומו של נתניהו וקראו קריאות בגנותו וכנגד התוכניות להקמת חמשת ישובים בנגב במקום חיזוק הישובים הקיימים.

ראש הממשלה הגיב ואמר: "אני מתרשם עמוקות מהספונטניות של ההפגנה. אין ממשלה שעושה יותר עבור הדרום מהממשלה שלנו. העובדות חזקות יותר מהדברים שנאמרים כאן. אנחנו משקיעים מיליארדים בנגב ונמשיך לעשות זאת. דרעי, שותפי לדבר הגדול הזה שאנחנו עושים כאן ובגליל. בן גוריון אמר - בנגב ייבחן העם ואני אומר, את הנגב אנו בונים על ידי העם וממשלתו, בסדר הזה. קודם כל על ידי העם, התושבים, היזמים והקבלנים ואנשי העסקים. מה שבונה – הוא לפני כל דבר אחר, הסקטור הפרטי".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין אמר: "לכולנו מטרה משותפת אחת- העצמה של תהליכי פיתוח הנגב דרך חיזוק צירי שיתוף הפעולה, ופיתוח ההון האנושי. כל מי שעיניו בראשו מבחין בתנופת הפיתוח הפיזי המתחוללת בדרום".



השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי אמר: "התלבטתי היכן לקיים את הוועידה אבל החלטתי שנקיים אותה כאן, בירוחם. אחרי עשרים שנה שלא שמענו על ירוחם, פתאום ישנה תנופת בנייה וחסרים בתים בירוחם. ישנה עלייה חומרית ורוחנית כאחד. ראש הממשלה, בואך לכאן - אמירה גדולה, אבל לא רק אמירה. מי שדבק בו חלום הסייבר וההיטק יודע שזה היה משהו הזוי בעבר והיום לשמוע שזה קורה בדרום ומכללת סייבר בדימונה - זה יישר כוח גדול לך רה"מ.

"קצת היסטוריה, ד׳ בניסן. ב1949 בדיוק היום נחתמו הסכמי רודוס, אחד ההישגים היה לשמור על הנגב. הנגב מצא עצמו בסופו בידיים ישראליות. ההיסטוריה מלאה באבותינו והתיישבותם בדרום. בשטח שמתפרס על 60 אחוז מהמדינה חיים 8 אחוז מהאוכלוסייה. עלינו להשקיע עוד רבות כדי להביא עוד ועוד תושבים.

"בהמשך להחלטת הממשלה ב2011, שנועדה להעצים מועצות מקומיות, לאחרונה השלימה ירוחם תכנית אסטרטגית ואנחנו נוציא את ההחלטה שתסייע לשדרג את ירוחם ותהפוך אותה הלכה למעשה מעיירה לעיר. מה שאנחנו עושים עם ירוחם, נעשה בכל הנגב. נצעיד את האזור קדימה. אנחנו מייצרים ועדה גיאוגרפית קבועה שתראה בראייה כוללת ותעשה צדק וחלוקה צודקת של חלוקת המשאבים לתושבי הנגב.

"המדינה משקיעה 50 מיליארד שקל כעדות להתחייבות הבלתי מתפשרת לאזור. אני מאמין שהכל בידי שמיים אבל מי שלא משתדל, זה לא הולך. המאמץ האדיר של המדינה והאזור הוא מראה את מידת ההשתדלות. מעבר צה״ל דרומה, הגדלת ההיצע לגיל הרך והסיוע לאוכלוסייה יקדמו את הפעילות באזור ויביא תוצאות טובות יותר. אנחנו מקדמים בהחלטת ממשלה את "מציונגב" שבאמצעותה מועברים 14 מיליארד ש"ח לקידום האזור.

"החינוך בנגב ובירוחם בפרט מראה כיצד ניתן לקדם את האזור. נקים את בי"ח שיקומי עלי נגב עם יותר מ70 מיטות בשלב א' של הפרויקט. יישר כוח גדול לדורון אלמוג שנמצא איתנו בנושא ובכלל. הקמנו בשדרות בריכה הידרותרפית, אנחנו מקדמים את התרבות, את התיירות ואת נושא הדת שיסייעו לכל המגזרים באזור. נשדרג את המרכזים המסחריים ואזורי התעשייה כדי לשלב ולשפר.

"גם בחברה הבדואית אנחנו משקיעים ומקדמים החלטת ממשלה למיפוי ויישוב למעוטים. נייצר שם ומספר לכל שם ועסק באזורים אלה. מקדמים טיפוח מצוינות ואקדמיה ליישובי הנגב. כך גם בתחום התיירות בנגב. בתחום ההתיישבות, אנחנו מקימים חוות בודדים, מרכזי מידע לקידום ההתיישבות. גם בתחום הרפואה אנחנו פועלים ומעודדים סטודנטים ללימוד ולתעסוקה בדרום.

"ועדיין, אחוז האבטלה בנגב, ובעיקר בנגב המזרחי הוא עדיין גבוה מדי. חייבים לעשות שני דברים, הממשלה בתקציב האחרון כשעשתה תיקון מששינסקי 2, כדי לפצות ולחזק את התעסוקה בדרום הממשלה החליטה על הוספת 200 מיליון שח לקידום ההכשרה והתעסוקה בדרום. זה עדיין לא התבצע, זאת תהיה בשורה טובה לקדם. הנושא השני - אין סיכוי להזיז לכאן מפעלים כאשר חוק עידוד השקעות הון שווה כאן במקומות המרוחקים לבין קריית גת. והנושא השלישי והאחרון - נושא ההסדרה של הבדואים. אני מאמין שכולנו נבראנו בצלם אלוקים, הגורל קבע שאנחנו נהיה באזור ומי שכנינו וכולנו נמצאים כאן.

"חזקה של חברה - לעזור ולחזק את החלשים ויש כאן אתגר. אם לא נסדיר את הנושא ונגיע עמם להסכמות, תשתיות, יישובים, חינוך ועוד. לתת להם הזדמנות וסיכוי להשתלב ולחמוד כדי שיגדל דור ישראלי חדש של הבדואים שישתלבו ורק רה"מ יכול לעשות זאת״, סיים דרעי את דבריו.
אריה דרעי ביבי נתניהו ועידת הנגב ירוחם פיתוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד