י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"החב"דניקים לא יהיו 'שאבעס גוי' לליטאים"

הסיפור המלא מאחורי הביטול הכפול של המופע בארנה: המאבק הראשון נגד 'ערב השירה' ומאבק ההמשך נגד האירוע של חב"ד

מופע חסידי. אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל פלאש 90
מופע חסידי. אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל פלאש 90

פעמיים בוטל בשבוע האחרון אירוע ענק ב'ארנה' בירושלים, בו אמורים היו להשתתף זמרים, בכך למעשה מתעוררת מחדש הסוגיה של ערבי שירה, שכנגדם יצא איסור מגדולי ישראל, לעומת אירועים שמתברר כי בשנים האחרונות הותרו, במספר תנאים.

הביטולים הפעם, לפי חלק מהגירסאות לא היו קשורים בהכרח לסוגיה הזו, אלא גם בשל שיקולים עצמאיים של חב"ד, או קיום משחק כדורגל סמוך, אבל סדרת ההתרחשויות מעידה כי הצמאון מצד הציבור לאירועי שירה קיים, והוא גדול. ומן הצד השני, בהתערבות עסקנים, ניתן עדיין למנוע אירועים שלא עומדים בכללים.

ביום שני הקרוב אמור היה להתקיים בהיכל ארנה "הקומזינג של המנגנים" - הפקה מוצלחת של ההרכב אולי הכי מבוקש כיום בישראל, שרצה מזה מספר שנים במתכונת בה הזמר משורר עם הקהל שירי התעוררות ורגש יהודיים בעיקר, וללא הוללות. ההפקה הפעם כללה את השתתפות גדול הזמר החסידי מרדכי בן דוד. בשורה התחתונה, לאחר תלאות רבות, האירוע הזה לא יתקיים. תחילה בוטל האירוע המקורי - "הקומזינג" לבני הישיבות, מסיבות שיובאו בהמשך, אחר כך הוחלט כי האירוע יועבר לחסותה של חסידות חב"ד.

לאחר שהועבר לחב"ד, עלה כי לרגל שנת הקהל, יתקיימו שלושה אירועי ענק. תחילה החליטו ארגונים שונים בחב"ד לקיים בשבוע הבא, שני אירועי ענק בהשתתפות זמרים ומקהלות. האירועים יתקיימו - ביום ראשון בהיכל מנורה מבטחים (יד אליהו) בתל אביב, וביום שלישי שאחריו, בהיכל ארנה בירושלים. לאחר ביטול הקומזינג והעברתו לאירוע תחת הכותרת של 'הקהל' מטעם 'כולל חב"ד', יצא ששלושה אירועים שונים יתקיימו בטווח זמן קצר של שבוע.

הרעיון היה שאנשי חב"ד יקחו חסות על האירוע שבוטל, ויקיימו אירוע 'הקהל' כהוראת הרבי מליובאוויטש זצ"ל, באותו היום. כל צוות ההפקה כבר הוזמן, כולל הזמרים, הנגנים, תאורה, סאונד ושאר בעלי המקצוע באירוע. בחב"ד בתחילה קפצו על המציאה, ועל מלאכת ההפקה של האירוע החדש הופקד המפיק החב"די מיכאל כפלין.

אלא, שברגע האחרון, פחות משבוע לפני האירוע, הוחלט כי גם האירוע במעטפת החב"דית החדשה, "הקהל ההיסטורי" שמו, ומיועד היה להתקיים עבור הקהל הרחב, בסופו של דבר לא ייצא לפועל בשבוע הקרוב. גורמים בהפקה אומרים ל"בחדרי חרדים" כי האירוע לא בוטל, אלא נדחה לתקופת הקיץ.

ומה הסיבה? תלוי את מי שואלים
אמרגנים מעולם המוזיקה אומרים כי הסיבה לכך היא פניה של "משמרת הקודש והחינוך' בראשות הרב מרדכי בלוי, שדרשה לבטל מיידית את האירוע, כיוון שהוא פנה לבחורי ישיבות כמופע. גורם אחר אומר לבחדרי חרדים כי "הטעות הייתה שהמודעה לא הועברה לאישור. זה הכל. הביטול יצר זעם רב בקרב בחורי הישיבות שמועניינים לבוא ולשיר. הנסיון היה להבהיר לאנשי המשמרת שחייבים למצוא דרך ביניים כי בחורי הישיבות זקוקים להשתחרר מידי פעם. הוסכם כי חב"ד תקיים את האירוע תחת חסותה תוך שימוש במשאבים הקיימים".

לאחר הביטול הזה, וכיוון שכל ההפקה כבר עמדה מוכנה, כמו כן ה'ארנה' הקצתה ערב זה לאירוע חרדי, הוצע לאנשי 'כולל חב"ד' לזכות מן ההפקר ולקבל מן המוכן אירוע שלם.

ההסבר של הגורמים לביטול האירוע בפעם השניה, "בסופו של יום התברר שחב"ד מסרבת לקחת חסות על האירוע. מאבקי ענק התחוללו בתוך חב"ד, בעיקר סביב השאלה איזה אירוע מבין השניים הקיימים יצליח יותר. בדייסה הזו היו מעורבים אין ספור אנשים בקרב חב"ד ומחוצה לה".

מעבר לטיעונים הללו, על מאבק פנימי בחב"ד, גורמים נוספים טוענים כי מעבר לאינטרסים עמדה שאלה מהותית ומרכזית - האם ניתן בתוך שבוע לקיים שלושה אירועי 'הקהל' שונים, כל אחד במתחם של יותר מעשרת אלפים איש ולמלאות את כולם.

"חב"ד לא מוכנים להיות ה"שאבס גוי" של ההפקה ולטהר את השרץ" אומר גורם מעורב ל"בחדרי חרדים". "הם גם חששו שהאולם יהיה ריק. לא הגיוני לעשות שני אירועים באותו המקום יום אחרי יום. הסיבות של משחק הכדורגל הסמוך - הם תירוצים. חשוב לציין שהרבנים לא נגד מוזיקה. הרבנים רק מתנגדים לאירועים בצורת ערבי שירה. אפשר לעשות מוזיקה בצורה מכובדת. כל ההערצה לזמרים וההילה שמסביבם מכניסים למחנה הקודש רוח זרה".

בשיחה ל'בחדרי חרדים' אומרים עסקנים כי "ערבי שירה נאסרו על ידי גדולי ישראל. מצד שני יש דרישת קהל למוזיקה. צריך להבין כי כל האווירה מסביב לערבי מוזיקה, היא אווירה של הוללות והערצה כלפי הזמר. הדך הטובה ביותר היא לעשות את הדברים בצורה מכובדת ללא פירוטכניקה, אלא בצורה ישיבתית, עם שירי רגש. במקרה הנוכחי היה ניסיון לדחוף את ערב השירה מהדלת האחורית. מה שכלל מסע שיווק במהלך החורף בתוך הישיבות של מכירת כרטיסים לאירוע.

העסקן מתברר משדר מסר מרגיע, ויחד עם זאת מסביר מה היו הנקודות שכפי הנראה הפריעו לגורמים שפעלו לביטול האירוע הראשון, "אפשר לעשות את ערבי השירה באופן רגוע ומכובד, ושהקונספט יהיה ישיבתי ולא רחובי. במודעה הנוכחית הופיעו הזמרים על המודעה בצורה מובלטת, מה שגרם להבנה כי מדובר בערב שירה לכל דבר ועניין".

"משמרת הקודש והחינוך פנתה לפני כעשרה ימים להפקת האירוע, לעיריה, לאמרגני האירוע ולזמרים והורתה להם שגדולי ישראל מכלל החוגים הורו באופן חד משמעי שלא לקיים את האירוע, ובעקבות כך האירוע בוטל. לאחר יומיים פנו המפיקים ואמרו כי הם מוכנים לעשות הכל על מנת שהאירוע יאושר.

"לאחר בדיקת ההתחייבויות הבינו בהפקה כי לא ניתן לקיים את האירוע במתכונתו הנוכחית, כולל רפרטואר השירים שתוכננו לאירוע. המפיקים אמרו כי הם השקיעו כספים רבים, וחבל על הבזבוז, והם מציעים לקיים אותו תחת המטריה של חב"ד ושיווק הכרטיסים לא יעשה בתוך הישיבות. בחב"ד בתחילה הסכימו לקחת חסות, ועל ההפקה הופקה חברת "אפקט".

חרדים בארנה. צילום: שוקי לררצילום: חרדים בארנה. צילום: שוקי לרר
חרדים בארנה. צילום: שוקי לרר

התגובות:
בחסידות חב"ד לא יכלו להישאר לרחש - בחש, והליטו להוציא התייחסות רשמית: "מבקשים להודיע לציבור הרחב, כי לאחר שהתברר לנו בשעות האחרונות שמתקיים משחק כדורגל גדול באצטדיון טדי ביום שני י ניסן 18.4 צמוד להיכל ארנה באותם זמנים, (דבר שיכול ליצור עומס, ובעיה לעמוד בגדרי הצניעות) הוחלט בהתייעצות רבני חב"ד, לדחות את אירוע הקהל ההיסטורי לכלל הציבור, למועד חדש שיפורסם בהמשך, רוכשי הכרטיסים יקבלו את כספם חזרה. כמו"כ מי שמעונין נשארו מאות כרטיסים אחרונים, לאירוע הקהל המרכזי, ביום שלישי י"א ניסן, בהיכל פיס ארנה, בהשתתפות .תזמורת "המנגנים" נמואל הרוש, שמחה פרידמן מקהלת הפנסאים והפתעות נוספות".

מפיק האירוע מיכאל כפלין, אומר בשיחה לבחדרי חרדים: "הוצאנו הודעה מסודרת ובה הוסבר כי הסיבה לביטול האירוע היא משחק כדורגל שאמור להתקיים באותו הזמן באיצטדיון טדי הסמוך, ועשי ליצור בעיות צניעות וקשיי תחבורה". כפלין אף מדגיש כי אין כל קשר לסיבות אחרות שרצות ברשת וביניהן: המחלוקות הפנים חב"דיות, או הפעלת לחץ של גורמים כאלה ואחרים נגד קיום האירוע: "מרדכי בלוי לא קשור לא לאירוע הזה ולא לאף אירוע של חב"ד".

גורמים בעיריית ירושלים מסרו כי "לפני מספר שבועות התקבלה פניה לקבלת תקציב עבור אירוע תרבות למגזר החרדי בהיכל הפיס ארנה בירושלים. לאחר שהתקבל אישור הרבנים לקיום האירוע, הוחלט לאשר מתן תקציב בסך עשרות אלפי שקלים. לפני מספר ימים התבשרנו על ידי המארגנים כי בסופו של דבר האירוע לא יתקיים. אין מתפקידינו להיכנס לסיבות לביטול האירוע. אנו, בעיריית ירושלים, עומדים בקשר רציף עם רבני הקהילות החרדיות, וכלל האגפים בעירייה עומד בתיאום מלא עמם בכל צרכי הקהילה".

מנהל תזמורת המנגנים שלום ווגשל מסר בתגובה כי "מאז ומעולם הפקנו את כל האירועים בתיאום מלא עם גדולי ישראל. לצערי, בסיטואציה הנוכחית, היו מספר סיבות טכניות שמנעו מאיתנו להפיק את האירוע המוזיקאלי.. אנו מצרים שנבצר מאיתנו לשמח את הקהל הרחב שרצה להגיע לאירוע. אני מבטיח שבהמשך יתקיימו איורעים בתיאום מלא עם וועדת הקודש והחינוך", על מנת להציב אלטרטיבה של מוזיקה יהודית ערכית ומקצועית באישור מלא של גדולי ישראל".

ווגשל ביקש להוסיף בנימה אישית כי הוא "רוצה להודות לרב מרדכי בלוי, עימו אני עומד בתיאום מלא, ומנסה למצוא את הפתרונות הטובים ביותר על מנת לאפשר מוזיקה יהודית כשרה וערכית המקובלת על גדולי ישראל".

הרב מרדכי בלוי, ראש משמרת הקודש והחינוך, סירב להגיב לכתבה.

ל"בחדרי" נודע כי אחרי פסח מתוכננת להתקיים פגישה בין נציגי הרבנים למפיקי האירועים, על מנת להגיע להסכמה ברורה כיצד ניתן יהיה לקיים בעתיד אירועים מוזיקאלים, באופן שיהיה מקובל על כל הצדדים. בחדרי חרדים ימשיך לעקוב ולעדכן.

ערבי שירה מופע חסידי בארנה ביטול אירוע משמרת הקודש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד