י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בקרוב: ראש הממשלה היהודי הראשון של אוקראינה

תחקיר 'בחדרי חרדים' מגלה: למרות שאביו נשוי כיום לגויה, אמו של המועמד המוביל לתפקיד ראש ממשלת אוקראינה ולדימיר גרויסמן - יהודיה כשרה • שליח חב"ד בויניצא, עירו של גרויסמן, מחמיא: "מחפש תמיד לעזור. שמר את החגים היהודים"

ולדימיר גרויסמן
ולדימיר גרויסמן

האם בקרוב נראה ראש ממשלה יהודי באוקראינה? יתכן מאוד שכן.

ולדימיר גרויסמן בן ה-38, המכהן כיו"ר הפרלמנט האוקראיני מאז חודש נובמבר האחרון, אמור להתמנות בקרוב לתפקיד ראש ממשלת אוקראינה, במקומו של ארסני יאצניוק שהתפטר בתחילת השבוע הנוכחי.

גרויסמן, יליד ויניצא, הוא בן לאב ואם יהודים שהתייתם מאמו בגיל צעיר, כיום נשוי אביו בשנית לאישה גויה. כבר בגיל 27 הוא כיהן כראש העיר, ולאחר המהפכה בשנת 2014 החל בקריירה פוליטית ארצית, כאשר מונה לתפקיד שר הפיתוח והבינוי. בהמשך מונה לתפקיד יו"ר הפרלמנט מטעם נשיא אוקראינה המכהן פטרו פורושנקו.

לאחר התפטרותו של יאצניוק ביום ראשון, הציע פורושנקו את גרויסמן לתפקיד ראש הממשלה החדש. הפרלמנט האוקראיני אמור היה להצביע על מינויו כבר ביום שלישי, אבל ההצבעה נדחתה והיא תתקיים בימים הקרובים, כאשר חברי הפרלמנט יחליטו האם לאפשר לגרויסמן להקים ממשלה חדשה.

נכון לעכשיו, מרבית הסיכויים הם כי גרויסמן יזכה לתמיכה רחבה. אם ייבחר, יהיה גרויסמן ראש הממשלה ממוצא יהודי הראשון בתולדות אוקראינה.

הרב שאול הורביץ מהקהילה היהודית בוינצא והשליח הראשי של חב"ד במקום אומר ל'בחדרי חרדים': "גרויסמן הוא מהעיר שלנו, הוא שימש פה ראש העיר והוא נכד לניצולי שואה. הסבא והסבתא שלו, בני שטייטל יהודי הסמוך לויניצא, כבר היו בגיא ההריגה ממש, וכשהנאצים החלו לירות שם ביהודים שהובלו למקום כצאן לטבח - הכדורים פספסו אותם בדרך נס. הם שכבו בין הגופות כל הלילה והתחזו למתים. כך בעצם הם ניצלו".

"הוא יהודי חם שכל מטרתו לעזור לזולת", ממשיך הורביץ ומספר. "כשהוא היה בויניצא, בחגים הוא היה מגיע לברך את הקהילה. גם בערב יום כיפור היו עולים איתו לקבר של אמו ע"ה, בנוסף, הוא היה מציין את החגים היהודים - למשל עם הדלקת נרות חנוכה בריש גלי במשרדו".

ראש ממשלה יהודי באוקראינה זה טוב, או שמינויו עלול להגביר את האנטישמיות?

"בנוגע לאנטישמיות כל מה שתעשה טוב או לא טוב תמיד זה ייפול איכשהו על היהודים, לכן על השאלה אין תשובה, בויניצא דווקא הוא עשה הרבה ואנשים כיבדו אותו, כי הוא בן אדם שעושה ולכן הוא הגיע למקום שהוא נמצא היום, בגלל הנתינה שלו והעשיה שלו".

הלל כהן מקייב, עסקן יהודי ומקים הצלה באוקראינה: "גרתי בויניצה בין השנים 1999-2001 כיהנתי כמנהל בית הספר היהודי תחת רב העיר ר' לייבל סורקיס מחסידי סקווירא. באותם ימים כיהן כראש העיר יהודי בשם דבורקיס, יהודי חם שהיה מגיע לבית הכנסת לתפילות יום כיפור. עם גרויסמן יצא לנו להפגש כמה פעמים, הוא יהודי חם עם אופי מאד חזק. משפחה יהודית שורשית. תמיד קשוב לבעיות שעומדות על הפרק. אחרי עוזבי את ויניצה הגיע לעיר הרב שאול הורביץ ואיתו נקשרו קשרים חמים. מאידך צריך להתפלל שבעקבות המינוי לא ירימו אנטישמיים את ראשם נגד יהודים".
וולודימיר גרויסמן אוקראינה ויניצא ראש ממשלה הרב שאול הרוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד