ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

פייסבוק נלחמת באפליקציות ונכנסת לתחום הרובוטים

מארק צוקרברג דיבר אתמול בכנס המפתחים השנתי של החברה על החזון של פייסבוק: "אף אחד לא רוצה להתקין אפליקציה חדשה עבור כל שירות או חברה עסקית שמולם הוא צריך להתנהל" ■ צוקרברג חשף שהחברה משיקה כלים שיאפשרו לחברות אחרות לבנות תוכנות ("רובוטים") שיפעלו בתוך מסנג'ר

צילום: משה מילנר / לע"מ
צילום: משה מילנר / לע"מ

מארק צוקרברג הצהיר כי, לדעתה של פייסבוק, מוצר חדש לעסק אמיתי רק כשיש לו מיליארד משתמשים. יישום מסנג'ר של פייסבוק עדיין לא עונה על קריטריון זה. אתמול (ג') אמר צוקרברג כי מדי חודש משתמשים ביישום 900 מיליון אנשים, אך הוא כבר התחיל לגבש את חזונו לעתידה המסחרי של התוכנה. ככל הנראה, העתיד שייך לרובוטים.

הרובוטים שעליהם מדבר צוקרברג הם תוכנות שמסוגלות לפענח מה מקלידים אנשים בשפת הדיבור, ולספק תגובה מתאימה. בכנס מפתחי התוכנה השנתי של פייסבוק, 8F, אמר צוקרברג שהחברה משיקה כלים שיאפשרו לחברות אחרות לבנות רובוטים כאלה שיפעלו בתוך מסנג'ר. במסגרת אחת ההמחשות שהציג צוקרברג מהבמה, שלח רובוט של CNN עדכון חדשות יומי, ובתגובה למסרים ששלח אחד המשתמשים, שלח הרובוט מידע על נושא ספציפי. בהמחשה אחרת, הזמין צוקרברג זר פרחים באמצעות משלוח מסר לחנות פרחים.

פייסבוק כבר גייסה יותר מ-30 שותפים, כולל בנק אוף אמריקה ובורגר קינג. אם החברה תצליח לשכנע אנשים להזמין פרחים, המבורגרים וציוד משרדי באמצעות משלוח הודעות טקסט לעוזרים רובוטיים במסנג'ר, היא תהפוך למנוע מסחר משמעותי. פייסבוק ממצבת את עצמה באופן שיאפשר לה לקחת בעתיד נתח מההכנסות שיניבו עסקאות אלה.

הרשת החברתית עדיין לא הבהירה כיצד היא מתכננת לעשות כסף מרובוטים. אולי היא ממתינה עד שמספר משתמשי מסנג'ר יגיע ל-1 מיליארד. "כיום אין שום הכנסה", אמר דייויד מרכוס, מנהל פייסבוק מסנג'ר.

אסטרטגיית הרובוטים של פייסבוק אינה מוגבלת לנטילת עמלה מעסקאות דיגיטליות. אסטרטגיה זו נועדה לאפשר לפייסבוק שליטה רבה יותר בחוויה הניידת של משתמשי פייסבוק על חשבון חברות כמו אפל וגוגל, ספקיות פלטפורמות הסמארטפונים הדומיננטיות. לפני המעבר ליישומים ניידים, כבשה לעצמה פייסבוק נתח משוק האפליקציות באמצעות FarmVille ויישומים אחרים.

זה שנים שפייסבוק מנסה לכבוש חזרה את הטריטוריה הזו. הניסיון הישיר ביותר התבצע ב-2013 באמצעות פייסבוק הום (Home), ממשק משתמש מיוחד לאנדרואיד שהחליף את הצג הביתי בחוויה ממוקדת-פייסבוק. כמו היום, מתח גם אז צוקרברג ביקורת על חוויית הסמארטפון הנוכחית בגין תלותה המופרזת ביישומים. פייסבוק פיתחה תוכנה שנועדה למקד את הסמארטפון סביב קשריו החברתיים של המשתמש, והיא חתמה על הסכמים עם AT&T ו-HTC למכירת מכשירים שבהם הוטענה מראש תוכנת פייסבוק הום. המכשירים נכשלו בגדול.

מתברר שאחיזתן של אפל וגוגל בשוק הסמארטפונים חזקה למדי. "מדי שנה, בעונת האביב, עורכת פייסבוק את 8F, ואומרת: 'כך תיראה האינטראקציה בסמארטפונים!', ואחרי כמה שבועות אפל וגוגל אומרות: 'מצטערים חמודה, אבל...'", כתב באוקטובר בנדיקט אבנס מקרן אנדריסן הורוביץ.

לדעתו של אבנס, תחום המסרים המיידיים יכול להיות שונה. מתחילת השנה הנוכחית גדל מספר המשתמשים החודשי במסנג'ר ביותר מ-100 מיליון. ב-12 החודשים האחרונים החלה החברה להרחיב את מסנג'ר אל מעבר לתחום הודעות הטקסט, במטרה ליצור שירות שמציע מספר גדל והולך של יישומים.

ככל שפייסבוק תצליח לגרום לאנשים להשתמש במסנג'ר למשך פרקי זמן ארוכים יותר, כך היא תהפוך לחיונית יותר. שיטה זו כבר רשמה הצלחה בעבר - גוגל חתרה תחת מיקרוסופט באמצעות פיתוח שירותים מבוססי רשת. לדברי ג'ונתן ליבוב, אנליסט בחברת יוניון סקוור ונצ'רס. "השאלה המעניינת באמת היא: האם יש איזה נתיב שבאמצעותו תהפוך פייסבוק לחור השחור של iOS כמו שגוגל הפכה לחור השחור של 'חלונות'?".

בכנס 8F אשתקד, פתחה פייסבוק את מסנג'ר למפתחי תוכנה, והתירה להם להתחיל להציע את שירותיהם במסגרת היישום. התוצאות לא היו מרשימות. רבים מיישומי מסנג'ר אינם אלא אמוטיקונים עם כמה שינויים קוסמטיים. יישומים של חברות טכנולוגיה מוכרות מחקים את הפונקציות הבסיסיות של היישומים במתכונת מלאה, כגון אובר (Uber), או מכוונים את המשתמשים ליישומים אמיתיים כגון Spotify ו-Tumblr. אין תועלת רבה מהשימוש בהם בתוך מסנג'ר במקום פשוט לפתוח אותם מדף הבית.

צוקרברג אמר שפייסבוק רוצה לצמצם את כמות הטרחה שנאלצים אנשים לטרוח כדי לבצע אינטראקציה עם חברות עסקיות באמצעות הסמארטפונים. "אף פעם לא פגשתי במישהו שאוהב להתקשר לחברה עסקית, ואף אחד לא רוצה להתקין אפליקציה חדשה עבור כל שירות או חברה עסקית שמולם הוא צריך להתנהל", אמר צוקרברג.

ייתכן שהרובוטים הם החלק החסר של הפאזל, אם תצליח פייסבוק להשתמש בהם כדי להפוך את האינטראקציות למענגות יותר מאשר כיום. מדובר ב"אם" גדול למדי. זה תלוי בשתי טכנולוגיות בעלות פוטנציאל אדיר ושפע של מרחב להתפתח: עיבוד שפת הדיבור הטבעית, ובינה מלאכותית. אשתקד אמרה פייסבוק כי תתחיל להציע עוזר וירטואלי משלה בשם M במסגרת מסנג'ר, אנשים יוכלו פשוט להקליד בקשות, ו-M ימלא אותן. זה מרגיש כמו בינה מלאכותית, אבל זה תלוי בסיועם של המשתמשים בביצוע רבות מההחלטות, וזו אחת הסיבות לכך שהשירות עדיין זמין רק לאוכלוסיה מצומצמת.

כתוצאה מכך, כל שאיפות התפשטות שיש לפייסבוק לגבי מסנג'ר צפויות להתממש בקצב איטי. אנחנו עדיין בשלב מוקדם של מהפכת רובוטי הצ'אט - בהנחה שמהפכה כזאת תתרחש.

הזווית הישראלית: ההזדמנות של אאוטבריין ולייבפרסון
האסטרטגיה של פייסבוק, שדוגלת בהטמעה של שירותים רובוטיים באפליקציית המסנג'ר, מספקת הזדמנות לחברות ישראליות. אחת מהן היא אאוטבריין שעוסקת בהמלצה על תוכן באינטרנט. אאוטבריין פיחתה באחרונה פלטפורמה חדשה - Outbrain for Chat - אשר הוטמעה באתר החדשות CNN. באתר של CNN פורסם סרטון שבו ממחיש מארק צוקרברג את האפשרויות שטמונות בשילוב בין צ'אט לבין בינה מלאכותית.

איך זה עובד? גוף מסחרי או גוף תוכן שולח לכם הודעה ואתם משיבים לו - בשפה טבעית, בדומה לשיחת צ'אט שנערכת בין חברים. אם CNN למשל שולחת למשתמשים שלה אייטם חדשותי - הם יכולים לכתוב לה ולבקש מידע נוסף. ככל שהמשתמש עושה שימוש נרחב יותר במסנג'ר, כך התוכנה "מכירה" אותו טוב יותר ומספקת לו מידע מותאם אישית. היכולות האלה מתכתבות עם עסקי הליבה של אאוטבריין, אשר ממליצה לגולשים על תוכן בהתאם לתחומי העניין והרגלי הגלישה שלהם.

איתן גלאי, מנכ"ל אאוטבריין אינטרנשיונל, התייחס למהלך ואמר כי "אנו נרגשים להיות חלק מהמהלך של פייסבוק מסנג'ר ולשתף פעולה עם פייסבוק ו-CNN. האפשרות להיות נוכח באופן טבעי היכן שהגולשים נמצאים ומשוחחים היא קריטית ולראשונה אתרי תוכן ומותגים יכולים להיות חלק מהשיחה. אאוטבריין תדע לתת המלצות קריאה פרסונליות לגולשים, במקומות בהם הם מבלים מרבית מזמנם, מה שיחזק את הקשר בינם לבין אתרי התוכן. בימים אלו אנחנו מחפשים לגייס עובדים חדשים שישתלבו בקידום פיתוחים מהסוג הזה, כדי להמשיך ולחדש לגולשים באופן שוטף וממוקד פרסונלית".

חברה ישראלית נוספת אשר הודיעה על השקת פלטפורמה דומה היא לייבפרסון. ערן ואנונו, מנכ"ל לייבפרסון ישראל אמר כי הפלטפורמה מיועדת "לאפשר לחברות לתמוך באופן אפקטיבי במספר ההולך וגדל של השיחות הדיגיטליות המתבצעות עם לקוחות". הוא הוסיף כי "אנו שמים דגש מיוחד על פיתוח ערוץ שיאפשר לעסקים ליצור קשר משמעותי, בעל ערך ומתמשך עם לקוחותיהם ולהביא לתקשורת נוחה וקלה מתמיד".
מארק צוקרברג פייסבוק כנס מפתחים רובוטים מסנג'ר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד