כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הותר לפרסום: נחשפה מנהרת טרור של חמאס בשטח ישראל

שבוע לאחר שנחשפה, הותר היום לפרסום כי כוחות הביטחון גילו מנהרת טרור שחפר חמאס, שהגיעה עד היישוב חולית במועצה האזורית אשכול • חשיפת המנהרה התאפשרה בזכות אמצעים טכנולוגיים, ומידע מודיעיני מדויק של השב"כ

הותר לפרסום: נחשפה מנהרת טרור של חמאס בשטח ישראל
צהל

הותר לפרסום - לפני כשבוע נחשפה מנהרת טרור באיזור הישוב חולית, בשטח המועצה האיזורית אשכול. מדובר במנהרה חדשה שנחפרה לאחר מבצע צוק איתן. המנהרה התגלתה באמצעות אמצעים טכנולוגים של צה"ל, ובאמצעות מידע מודיעיני של השב"כ.

על פי צה"ל, מדובר במנהרה שמתחילה בעומק הרצועה והגיעה אל תוך שטח הסמוך לגבול, ובמרחק גדול מבתי התושבים בעוטף עזה. בניגוד למקרי העבר, הפעם המנהרה לא אותרה על ידי חקלאים, אלא על ידי הכוחות ההנדסיים שפועלים במקום.

המנהרה שאותרה, נחפרה ככל הנראה לאחר "צוק איתן" על ידי חמאס, בכדי להתכונן לפרץ הלחימה הבא. לחמאס נודע שהמנהרה התגלתה, אך הם החליטו לא להיאבק נגד הריסתה. ההערכה בצה"ל היא כי גילוי המנהרה לא יוביל לסבב הסלמה ברצועה.

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט הגיב - ״אשר יגורנו בא. בשנתיים מאז צוק איתן, חמאס לא הורתע מלהתעצם מחדש, כפי שהתרענו בעקביות. חמאס הגדיר פרויקט לאומי לחפירה מחדש של מנהרות טרור החודרות לעומק שטח ישראל. זהו יעד לאומי עליון עבורו, והגיע הזמן שנפנים זאת.

"מטרת חמאס היא להפתיע אותנו בארוע רב זירתי של חדירה, הרג וחטיפה, מעין תרחיש ״יום כיפור״ של טרור. חובתה של מדינת ישראל היא לתת ביטחון לתושבי הדרום, ולמנוע זאת בכל מחיר, ולא להסתמך על כך שחמאס כביכול מורתע. ואנו נגן על תושבי עוטף עזה. חפירה לתוך שטחנו מהווה גם הפרת ריבונות המצדיקה כל פעולה נדרשת".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הגיב לחשיפת המנהרה: "חשיפת מנהרת חמאס בידי כוחות צה"ל ומערכת הביטחון סמוך לגבול רצועת עזה, היא הישג מבצעי חשוב, ותוצאה של מאמץ נרחב מאוד של מדינת ישראל בנושא בשנים האחרונות.

"אין לנו אשליות בנוגע לכוונות של חמאס. עוד לפני מבצע 'צוק איתן', במהלכו וכמובן אחריו, אנו מקדישים מאמצים רבים - טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים - לגילוי מנהרות מרצועת עזה.
"לאורך השנים הללו גילינו מנהרות רבות, ואנו מוסיפים ומרכזים מאמצים כבירים לשם כך. במשימת גילוי המנהרות, שרובה סמוי מן העין, מעורבים מיטב הכוחות של מדינת ישראל, הן בצה"ל, הן בשירות הביטחון הכללי והן בתעשיות הביטחוניות.

"החיפוש אחר מנהרות נמצא בראש סדר העדיפויות של מערכת הביטחון וצה"ל, ואיננו חוסכים באמצעים לשם כך. ההתמודדות עם תופעת המנהרות מורכבת מאוד, ומדינת ישראל היא מובילה עולמית בתחום. המאבק הזה דורש מאיתנו נחישות, יצירתיות וגם אחריות ושיקול דעת מצד העוסקים במלאכה.

"בחודשים האחרונים חווה חמאס תופעות של קריסת מנהרות, חופרים שנהרגים במהלך עבודתם ועתה גם חשיפה. למרות זאת, איננו משלים עצמנו שחמאס יסיק מסקנות, יחדל מהעיסוק בכך ויתפנה לסייע לשיפור מרקם החיים ברצועת עזה, לרווחת התושבים שם. לכן נמשיך במאמצים השונים לגילוי מנהרות. אין פנינו לעימות, אך אם חמאס ינסה לאתגר את מדינת ישראל ולשבש את חייהם של תושבי יישובי עוטף עזה, הוא יוכה מכה קשה מאוד. לא נסבול ניסיונות שכאלו. אני קורא לתושבי עוטף עזה להמשיך בשגרת חייהם, ולאזרחי ישראל לבקר בדרום הארץ במהלך החג המתקרב".


עבודות ממרחב המנהרה שנמצאה, ודברי מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר

שר הבינוי והשיכון, האלוף יואב גלנט, ברך את צה"ל על חשיפת מנהרת החמאס: "חמאס חופר את המנהרות על מנת להשתמש בהן. הוא מנצל את השקט הזמני כדי להתחזק ולהתחמש, תוך שהוא לוקח את הציבור בעזה כבן ערובה ואינו בוחל באמצעים. על צה"ל להיות ערוך לעימות בהיקף נרחב החל מהקיץ הקרוב. אני סומך על צה"ל ועל מפקדיו ובטוח ביכולותינו".

באופוזיציה תוקפים את נתניהו: זה הזמן שלך לפעול
יו״ר ״ישראל ביתנו״, ח״כ אביגדור ליברמן, אומר כי - ״המנהרה שהתגלתה היא פגיעה קשה בריבונות הישראלית והוכחה נוספת לכך שמדיניות ההכלה שמובילים נתניהו ויעלון מאפשרת לחמאס להמשיך להתעצם, לפעול בשטח ומסכנת את חייהם של תושבי הדרום ואת ביטחונה שבסל מדינת ישראל. כנראה שזו גם לא המנהרה היחידה שחצתה כבר את גבול ישראל. אם לא תשתנה המדיניות החמאס ימשיך לחפור, להתחמש, להתעצם ולערער את יסודות הביטחון הישראלי״.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), תושב נחל עוז וראש המועצה האזורית אשכול לשעבר, מסר - "אני רוצה לחזק את צה"ל ואת כל גורמי הביטחון שמצאו את המנהרה ועוסקים מסביב לשעון בהגנה על אזרחי מדינת ישראל. המנהרות הן איום טקטי ואסטרטגי על מדינת ישראל.

"את המנהרה הזאת צריך להשמיד מיד, לא צריך לחכות, צריך להשמיד כל מנהרה שנכנסת למדינת ישראל. להשמיד כל מנהרה שאנחנו יודעים שמתחילים לבנות, בדיוק כפי שאנחנו מחסלים חוליית מחבלים שעומדת לירות טיל. לא יכול להיות שאנחנו נותנים לחמאס להמשיך לחפור את המנהרות, להמשיך להתאמן ואנחנו לא עושים שום דבר.

"ראש הממשלה זו האחריות שלך. אנחנו חזקים ומוכנים לספוג הרבה מאד בתנאי אחד, שיהיה אופק מדיני לאזור כולו. בידיים שלך לתקוף כל מנהרה ולתקוף כל חוליית מחבלים, באחריות שלך גם להביא אופק מדיני ושקט לאזור. תתחיל לעבוד, אי אפשר להפקיר אותנו בצורה כל כך גלויה כלפי אויב שהוא מר. צריך להכהות בהם עוד לפני שהם מנסים לצאת מבטן האדמה ובמקביל ליזום הסדר של הודנה לטווח ארוך עם מדינות ערב המתונות, ארצות הברית ואירופה".

חה"כ עמר בר-לב: "אני מברך על כך שתפיסת הביטחון ברצועת עזה עברה מפאסיבית ליוזמת, זו היא דרכו של צבא טוב וזו צריכה להיות דרכה של מדינת ישראל. חשיפת המנהרה הזו אינה המילה האחרונה ויתכן וישנן מנהרות נוספות הפוגעות בריבונות ישראל. בכל פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל יש לטפל בפעולות אקטיביות, טכניות ומבצעיות והמבין יבין. דווקא בנושא המנהרות - "הקם להורגך השקם להורגו" היא אימרה ראויה שצריכה להתוות את מדיניותה של מדינת ישראל ואת אופן פעולתו של צה"ל."

ח״כ עפר שלח, יו״ר סיעת יש עתיד: ״חשיפת המנהרה מוכיחה שוב, שעל ישראל להשלים בהקדם את המכשול בפני מנהרות התקיפה של חמאס. בניגוד לאמירות של ראש הממשלה על כך שכסף לא יהיה גורם מעכב, עוד אין סיכום תקציבי בין האוצר למשרד הביטחון בעניין זה. צריך להגיע אליו מיידית ולזרז את העבודות ליצירת המכשול, ובמקביל להכין את צהל לעימות כך שאם יהיה, הוא יהיה מהיר והחלטי ויביא לתוצאות טובות בהרבה ממבצע צוק איתן״.

ח"כ אלוף במיל' איל בן ראובן: "מברך את צה"ל על פעולה אקטיבית מוצלחת - מודיעינית, מבצעית וטכנולוגית כנגד המנהרות. המנהרות הפכו לאיום משמעותי, שמנסה לפעול במרחב הבלתי נראה, עד לכדי חציית הגבול הבינלאומי באופן בלתי נסבל. המהלך שבוצע חשוב, בהיותו מבהיר לצד השני שצה"ל פועל בנחישות מול כל איום באשר הוא - בכל טווח ובכל מקום".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) שוחח לפני זמן קצר עם ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני וקיבל סקירה על המצב באזור. ח"כ ברושי על גילוי המנהרה בעוטף עזה: ״אני מברך את כוחות הביטחון על גילוי המנהרה, אנו ניצבים בתקופה רגישה לקראת החגים. יחד עם זאת, זו נורת אזהרה שכמעט שנתיים לאחר צוק איתן, החמאס חפר מנהרה שיצרה איום מחודש על הישובים והתושבים. על ממשלת ישראל לתת חופש פעולה מלא לצה"ל וגורמי הביטחון להשמיד את אותן המנהרות ותשתיות הטרור מיסודן. פעם נוספת אנו עדים לחשיבות ההתיישבות והחקלאות לאורך גבולות המדינה שלמעשה מממשת את הריבונות בשטח״.

חברת ועדת חוץ וביטחון ח"כ שולי מועלם רפאלי אומרת בתגובה לחשיפת המנהרה בדרום: ״חשיפת המנהרה מוכיחה כי חמאס נערך להפתיע את ישראל לא בביצוע פיגוע, אלא במתקפה שתעלה בחייהם של אזרחים רבים. ישראל חייבת להקדים ולהכות בחמאס בעוצמה. אל לנו להמתין ליום בו נוכל להצדיק זאת מול העולם. מחיר הדמים שנשלם יהיה גבוה ובין כה וכה לא ימנע מהעולם לגנות את ישראל״.

חה״כ יואב קיש (ליכוד), חבר בוועדת החוץ והביטחון: "חשיפת מנהרת הטרור בגבול עם הרצועה היא תוצאה של פעילות אינטנסיבית של צה"ל תוך פיתוח ושימוש באמצעים חדשניים ופורצי דרך. החמאס חפר את המנהרה במשך שנתיים, אך בעזרת טכנולוגיה מתקדמת ונחישות החיילים הצלחנו לגלות ולהשמיד אותה. קריסת מנהרות וגילוי המנהרה מהווה מכה מורלית קשה ואובדן נכס אסטרטגי לארגון הטרור." עוד הוסיף חה"כ יואב קיש: "נמשיך לשמור על היתרון הטכנולוגי והמחשבתי על אויבנו בתחום הלוחמה התת קרקעית ובכלל, ולא נשכח שמטרתם מאז ומתמיד היא פגיעה בנו. זהו לקח חשוב לכל תומכי המו"מ והנסיגה ממרכזי הערים."

שר הבינוי והשיכון, האלוף יואב גלנט, ברך את צה"ל על חשיפת מנהרת החמאס: "חמאס חופר את המנהרות על מנת להשתמש בהן. הוא מנצל את השקט הזמני כדי להתחזק ולהתחמש, תוך שהוא לוקח את הציבור בעזה כבן ערובה ואינו בוחל באמצעים. על צה"ל להיות ערוך לעימות בהיקף נרחב החל מהקיץ הקרוב. אני סומך על צה"ל ועל מפקדיו ובטוח ביכולותינו".

ח״כ ניסן סלומינסקי יו״ר ועדת החוקה: לאחר חג הפסח מגיע יום השואה, ומסתבר היום יותר מתמיד שהחמאס לא זנח את שאיפותיו של המופתי לחסל את כל העם היהודי היושב בציון. הוא ממשיך בכל דרך לנסות לעשות זאת אך ברור שהוא לא יצליח, כי אנו נבהיר לחמאס שדם יהודי יותר אינו הפקר.

ח"כ יואל חסון: "על נתניהו להקים חזית משותפת עם נשיא מצרים למיגור תשתית הטרור של חמאס". "במשך שנים נתניהו מנהיג את מדינת ישראל ומביא לקריסת ההרתעה הישראלית. מבצע אחרי מבצע, נאום אחרי נאום ועכשיו מנהרה שנחפרה מתחת לבתי תושבי ישראל. מדובר בכישלון ביטחוני של נתניהו, שחייב לתקן את הטעויות שעשה בשיתוף פעולה בין ישראל ומצרים והקהילה הבינלאומית. רק חזית משותפת כזו תביא להריסת כל תשתית הטרור החמאסית ותניב תוצאות בשטח. בינתיים נתניהו משתמש בהרתעה שמבוססת על מילים ולא על מעשים, והתוצאה קשה: מנהרה חדשה במשמרת של נתניהו".
רצועת עזה מנהרת תקיפה מנהרת טרור חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד