י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בין האותיות לתוים, ובין הגיטרה לגמרא

חזקי סופר בטור מרגש על 'נס' תורני שאירע לו במסגרת הפרויקט שהוא עובד עליו להוצאת 'אבות דרבי נתן' מחדש • ויש גם בקשה לגולשים

חזקי סופר. צילום: גינגישראלי בפורום בחדרי חרדים
חזקי סופר. צילום: גינגישראלי בפורום בחדרי חרדים

ימים אחדים אחר חג הפורים, יום שלישי י"ט באדר ב' תשע"ו (29.3.2016), בשעה 12:00 בצהריים, אמור הייתי לטוס מלוס אנג'לס, קליפורניה, לניו יורק רבתי, אחרי שבוע של הופעות וקומזיצים בחג הפורים בלוס אנג'לס.

תכניתי המקורית הייתה לצאת ממקום שהותי אל שדה התעופה LAX בשעה 9:00 בבוקר, ולהגיע לשדה המעוף כשעתיים קודם הטיסה.

בשעה 8:00 בבוקר, כשעה קודם הזמן בו תכננתי לצאת לשדה התעופה, נפלו בחלקי הזכות והכבוד לבקר בביתו של יהודי תלמיד חכם ואוהב ספרים בלוס אנג'לס, אשר ברשותו מצוי אוסף ספרים עצום, אלפים על גבי אלפים, בעיקר על תורה שבעל פה וסדר נזיקין, ספרי חידושים ופרשנות, ביאורים ותרגומים, ובהם אלפי ספרים עתיקים נדירים ויקרי ערך, הראשונים שבהם נדפסו כבר בערש הדפוס העברי באיטליה לפני כחמש מאות ושלושים שנה, והאחרונים שבהם בימינו אנו, מכל קצוות תבל. וכל זה בנוסף לכתבי יד רבניים וחשובים. אוסף מקיף ומרהיב, אשרי עין ראתה זאת. והכל בסדר בהיר וברור, כל הספרים מסודרים בחן רב וכרוכים בהוד והדר.

כחמש וארבעים דקות השתעשעתי ושוחחתי עם בעל הבית בדברי תורה וחכמה, ונהניתי עד מאד מספרייתו המופלאה ומהיקף ידיעותיו הרחב.

בשעה 8:45, כחמש דקות טרם שתכננתי לצאת מבית אספן הספרים אל מקום אכסנייתי במטרה לצאת אל שדה התעופה, בדרך מקרה גמור צדה את עיני באחד המדפים בארון הספרים אשר בבית האספן הנ"ל, גמרא עתיקה אשר נדפסה בגרמניה בעיר ברלין והעיירה הסמוכה לה פרנקפורט דאודר בשנת תצ"ז - 1737 (המילה "דאודר" רומזת לנהר האודר, ומשתמשים בה כדי להבדיל מהעיר הגדולה "פרנקפורט דמיין" היושבת על נהר מיין).

באותו כרך של הגמרא נדפסה מסכת אבות, וגם מסכת אבות דרבי נתן ויתר המסכתות המכונות "מסכתות קטנות" (סופרים, שמחות, דרך ארץ רבה וזוטא).

דפוס "ברלין ופרנקפורט דאודר" זה של ה"תלמוד הבבלי" מוכר לי היטב, והשתמשתי בו רבות בעבר. צילום מסכת "אבות דרבי נתן" אשר בדפוס זה כבר ב"ה מצוי בידי שנים רבות. אך בעותק המדובר צדו את עיניי הערות וחידושים רבים, קושיות, תירוצים, ציונים, הפניות, מקבילות, תיקוני נוסח, הכתובים בכתב יד רבני אשכנזי, זעיר וקטן, אשר במקומות רבים קשה מאוד לפענחו, כולל השלמות בין השיטות ובתחתית העמוד, לאורך כל מסכת "אבות דרבי נתן". במצטבר מדובר בקרוב למאתיים הערות וחידושים (מצורפת כאן תמונה לדוגמה מעמוד אחד יחסית קל לקריאה ופענוח).

נפעמתי. לבי נדם לשניות אחדות. כבר שלש עשרה שנים שאני עסוק ללא הפסקה בהוצאה לאור של מסכת "אבות דרבי נתן" על כל גירסאותיה, כל מפרשיה, אשר יגיעו לבסוף בע"ה לכמה אלפי עמודים גדולים, וכמעט אין דבר שקשור למסכת "אבות דרבי נתן" שלא מצוי תחת ידי, והנה ברגע זה ממש אני מוצא חידושים רבים אשר מעולם לא פורסמו בגליונות מסכת "אבות דרבי נתן"!

אין לתאר את התחושה אשר אפפה אותי באותם רגעים. ממש חשתי כי מן השמים הקב"ה לא רוצה שאאבד מרגלית יקרת ערך זו.

לצערי בשער הספר לא מתנוסס שם בעל הספר או חתימתו, כך שלא הצלחתי לזהות מי הוא אותו הרב אשר כתב את ההגהות. וגם מתוכן ההגהות וההערות אין שום הוכחה מי המחבר, לא רמז ולא חצי רמז, לא שמו, לא שמות רבותיו, לא שמות הוריו, לא שמות מי ממשפחתו, לא שם עירו. מאומה. אך למרות שלא נודע שמו, ניכר כי החידושים מחודשים ונאים, ומחברם היה רב חשוב ותלמיד חכם עצום, עמקן נפלא ובהיר, ובקי נפלא, אשר חי כפי הנראה בסביבות השנים ת"ק-תק"ל (1740-1770).

צילום וסריקה של העותק הנ"ל של מסכת "אבות דרבי נתן" היה בלתי אפשרי, מכמה סיבות, והעיקרית שבהן שבשנים האחרונות הספר נכרך מחדש, ובמקומות רבים הכריכה מאד צמודה, ובלתי אפשרי לקרוא את תוכן ההערות הצמוד לכריכה ללא שימוש במקור עצמו, כידוע ומפורסם למצויים בתחום.

נפלתי בתחנונים ובכיות לפני בעל הספר במטרה שיואיל בטובו וברוחב לבו להשאיל לי את הספר כדי שאוכל לטרוח בהעתקת כל ההערות והחידושים הפזורים בגליונות, והבטחתיו להעתיק את החידושים הנ"ל בזריזות עצומה ולדאוג שהספר יחזור לרשותו ללא כל פגע ופגם, וכל זה בתוספת ערבות של ממון רב, פי כמה וכמה משוויו של הספר עצמו. לצערי הגדול נעניתי בשלילה (מי שמצוי בתחום "השאלות הספרים" יכול להבין את בעל הספר במאת האחוזים...).

שאלתי את בעל הספר: לו אשאר בלוס אנג'לס, התסכים להשאיל לי הספר בתחומי לוס אנג'לס תמורת ערבות הגונה ונאותה עד אשר אסיים את העתקת ההערות והחידושים הפזורים בגליונות מסכת "אבות דרבי נתן"? ברוחב לבו ובמתיקות רבה בעל הספר נענה בחיוב: בלוס אנג'לס אשאיל לך הספר. לא רק שבעל הספר השאיל לי הספר, אלא אף הוא סייע בידי.

באותו הרגע חשתי כי צוק שנון וכביר נגול מעל לבי. ללא היסוס וללא לבט, חייגתי בו בפרק לחברת התעופה וביטלתי את טיסתי מלוס אנג'לס לניו יורק, דקות מעטות קודם אשר תכננתי לצאת לשדה התעופה.

בעטיו של ביטול זה של טיסתי אף נאלצתי לדחות טיסת המשך מניו יורק אשר תוכננה לימים אחדים אחר כך, ואף הוצרכתי לרכוש כרטיס טיסה נוסף מלוס אנג'לס לניו יורק, וכל זה כמובן כרוך היה בנזקים ממוניים כאלו ואחרים. אך שום דבר, וודאי לא כסף וזהב, ישוו לתורתנו הקדושה היקרה אלפים פעמים מזהב וכסף.

במשך כשבוע שלם ישבתי כמעט ללא הפוגה להעתיק, לערוך, לסדר, ללמוד, להעמיק, להבין ולהתקין לדפוס, את כל אותן ההגהות מאותו רב עלום על "אבות דרבי נתן". היו קטעים קשים עד מאד לפענוח, ורמיזות וציונים קשים מאד, וב"ה אחרי עבודה רבה ובהתייעצות עם תלמידי חכמים מומחים הכל נפתר כיאות, ולא נשאר אפילו מקום אחד מסופק.

מי ימלל גבורות ה' ישמיע קול תהלתו.

וכאן אני פונה אליכם גולשים יקרים: שמא אתם מכירים חיבורים נוספים על מסכת "אבות דרבי נתן" אשר טרם נדפסו והם מצויים בכ"י מחבריהם? או הגהות מחכמי הדורות בגליונות ובצידי מסכת "אבות דרבי נתן" הנדפס בש"ס? אם כן, אנא טקבקו ואפנה אליכם בעז"ה.



חזקי סופר אבות דרבי נתן הוצאה לאור כתב יד לוס אנגלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד