כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לראשונה: הרושת לני"ע אישרה היתר עיסקא פרטי

בהשתדלות ח"כ משה גפני - הרשות לניירות ערך מאשרת חתימה על היתר עסקה פרטי

בנק ישראל, צילום: מרים אלסטר, פלאש90
בנק ישראל, צילום: מרים אלסטר, פלאש90 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הישג יחודי לציבור שומרי תורה ומצוות, בהשתדלותו הנמרצת של ח"כ משה גפני, להנגיש לציבור את היכולת להשקיע בשוק ההון ללא חששות של איסור רבית, דרך גיבוי עמדת הסגל המשפטי של הרשות לניי"ע, להוספת היתר עיסקא פרטי מלבד התשקיף.

תחילתה של הפרשיה בפגישה שנערכה על ידי הרב שמואל לוין מוועד ההלכה לקרנות והשקעות -"גלאט הון" יחד עם עו"ד חיים אינדיק, שבהתנדבות מלאה השקיע מזמנו ומרצו לפתרון הבעיה ההלכתית להשקיע בקניית אגרות חוב סחירות, משום חשש איסור רבית, זאת לפי דעתו של הגר"נ קרליץ שכתב שבכדי להסתמך על היתר עיסקא להתיר הלוואה ברבית לחברות קונצרניות, יש לחתום באופן פרטי על היתר עיסקא עם החברה המנפיקה.

הסדר זה של חיתום היתר עיסקא פרטי עם החברות לא היה עד כה, וחברי וועד ההלכה לקרנות "גלאט הון" נתקלו בקשיים משפטיים, כל אימת שפעלו לחיתום היתר עיסקא פרטי. לאור זאת פנה הרב שמואל לוין מוועד ההלכה, יחד עם עו"ד חיים אינדיק, לסגל המשפטי של הרשות לניי"ע, והציבו בפניהם את המניעה של הציבור החרדי והדתי להשתתפות אקטיבית בשוק ההון, עקב חשש איסור רבית.

יצויין שאנשי הסגל המשפטי היו קשובים ועירניים היטב לבעיתיות, ויחד ניסו למצוא את הפתרון, לאחר טיוטות חוזרות ונשנות הציעו אנשי הרשות את פתרונם, שהובא לפני הגאון רבי שריאל רוזנברג ראב"ד בית הדין של הגר"נ קרליץ, המשמש בנשיאות רבני וועד ההלכה –גלאט הון, והוסכם על נוסח של המלצת הסגל המשפטי של הרשות, לכל החברות המנפיקות לאפשר חתימה פרטית של היתר עיסקא עם כל החפץ בכך, דרך הקמת אתר ייעודי לשם החתימה וההצטרפות להסדר של ההיתר עיסקא.

לאחר מאמצים מרובים, בהשתדלותו של ח"כ משה גפני שהתערב בענין לבקשת הרבנים הגאון רבי שריאל רוזנברג והגאון רבי משה שאול קליין, פורסמה עמדת הרשות, בו היא ממליצה על נתינת אפשרות לחתום על היתר עיסקא פרטי, וקובעת בחוו"ד המשפטית שהסכם זה אינו נוגד את התשקיף מבחינה חוקית, ולכן אין כל מניעה לחברה להגיע להסדר זה, ואף מומלץ להכניס אפשרות זו בתשקיפים של האגחי"ם.

בחברה אומרים כי העמדה מנוסחת באופן מעורר השתאות, לראשונה מוסבר היטב משמעות ההיתר עיסקא על ידי גורם של יישות משפטית מרכזית, ויחד עם זה המלצה לחברות לפעול ברוח זו.
משה גפני היתר עסקה הרשות לניירות ערך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד