י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הרב סתיו: אלו הפיתות שמותר לאכול בפסח

האם הרב סתיו נכשל בלשונו בראיון לגבי גזית? • גורם ברבנות טוען ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בהתבטאות מכשילה וחסרת אחריות" • הרב סתיו מסביר את עצמו ומסכים "הייתי צריך להיות יותר זהיר"

פיתות. צילום אילוסטרציה: :shutterstock
פיתות. צילום אילוסטרציה: :shutterstock

אתמול (ג) עלה הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני 'צהר', לשידור ברדיו ללא הפסקה בתוכניתו של גבי גזית ואמר את הדברים הבאים: "כל ההבדל בין חמץ למצה הוא בין בצק שתפח ותסס לבצק שלא נתנו לו לתפוח ולתסוס לרמה שמחמיצה את העיסה". גזית העיר שאם מערבבים מים וקמח לבצק, ואחרי כמה דקות אופים אותו על טאבון, מתקבלת פיתה כשרה לפסח, ונתן כדוגמה את הפיתה הדרוזית.

"עקרונית זה נכון", הסכים הרב, "אבל צריך לוודא שהיא באמת לא תוססת ולא מחמיצה. ברמה העקרונית, אם העיסה לא מחמיצה ולא מתסיסה, ודאי שהיא כשרה לפסח. המצות לפני 200-300 שנה נראו כמו 'אש-תנור' (פיתה על טאבון), אבל אני לא רוצה לומר את זה כך. ראוי לכל אדם לקנות מצות כשרות לפסח, ולזכור שכאשר יצאנו ממצרים לא אכלנו מצות ממכונה עם נקודות חורים".

גורם בכיר ברבנות הראשית התייחס היום לדברים בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "מדובר בהתבטאות חסרת אחריות שעלולה להביא לידי מכשול גדול של אכילת חמץ גמור בפסח על ידי יהודים תמימים ששומעים את הדברים. בדיוק על התבטאויות כאלה נאמר, ׳חכמים הזהרו בדבריכם׳".

'בחדרי חרדים' פנה לרב דוד סתיו בעניין והציג בפניו את הבעייתיות בדברים שאמר, כי אדם שאינו שומר תורה ומצוות רואה בזה כהיתר מהרב לאכול פיתה בפסח.

"אלו ששמעו אותי אמש ברדיו ללא הפסקה, שמעו בצורה ברורה ופשוטה, אסור לאכול פיתות כי כולן חמץ והדבר פשוט וברור, ואגב יש היום בחנויות פיתות בהכשרים כאלה ואחרים שהם ללא גלוטן והפיתות הללו כשרות לפסח, זו לא המצאה שלי. כל מה שאמרתי לגזית אמש ברדיו זה היה בתשובה לשאלה ששאל גזית, שמישהו אמר לגזית שההבדל בין מצה ללחם שמצה עשויה מקמח מצה ולחם עשוי מקמח. אני השבתי שזה כמובן לא נכון כי גם לחם וגם מצה עשויים מקמח, אלא שקמח של לחם זה קמח שמתפיח ומחמיץ, וקמח של מצה אינו מתפיח ומחמיץ. ואז המראיין גבי גזית ניסה להכניס לפי ש'בעצם יוצא שאם אדם יאכל פיתה שלא הוחמצה זה כשר?' השבתי לו שזה נכון אבל אי אפשר שזה יהיה ככה, מכיוון שתמיד זה מחמיץ ואין לזה פיקוח.

"הדגשתי שוב שצריך לאכול מצות כשרות לפסח, ואמרתי האם אתה שואל אותי כשיצאנו ממצרים האם אכלנו מצות עם חורים וקשות, התשובה היא שלא. כי המנהג בעבר היה לא לאכול מצות כאלה. כמו שהגמרא אומרת 'בצקות של כותים', וחזרתי ואמרתי שמותר לאכול אך ורק מצות כשרות לפסח, ואין שום פיתה שכשרה לפסח. והדברים פשוטים וברורים.

אבל החילונים ששומעים דבר כזה יכולים לחשוב שמותר?

"יכול להיות ויכול להיות שתמיד צריך להיות יותר זהיר ומדויק, אם כי אמרתי שלוש או ארבע פעמים שאסור. וכשגבי גזית אמר 'אז מותר לאכול פיתות דרוזיות'. אמרתי לו זה אתה אמרת, ואני אומר שזה אסור לאכול, אבל צריך לאכול מצות כשרות לפסח. אין שום חידוש שבצק שאינו מחמיץ כשר לפסח, כי הרי בצק שלא החמיץ זה מצה וכל בר בי רב יודע את זה".
פיתות חמץ פסח הרב דוד סתיו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד