כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

אמור לי איזו כיפה אתה חובש ואומר לך במה אתה מאמין

מחקר חדש: שליש מהישראלים הם חובשי כיפות מחצית מהם כיפה שחורה • סוג הכיפה ועיצובה מעידים גם עמדות פוליטיות

צילום: נתי שוחט פלאש 90
צילום: נתי שוחט פלאש 90

אמור לי איזה כיפה אתה לובש ואומר לך מי אתה: שליש מהישראלים הם חובשי כיפות, סוג הכיפה והסטייל של הכיפה מעידים לא אחת על השתיכות מגזרית ופוליטית: חסידים, ליטאים, חרדלניק, חרדק, דתי לאומי או 'בנט'.

מרכז המחקר "פיו", ערך מחקר כיפות בישראל. לפי המחקר הציבור החרדי לובש כיפה שחורה גדולה עשויה מבד או קטיפה - מדובר בכחמישים אחוז מכלל ציבור חובשי הכיפות,

יתר חובשי הכיפה, חובשים כיפות סרוגות - צבעוניות ומגדירים את עצמם כדתיים או כמסורתיים.

אצל הישראלים שאינם חובשי כיפות 73% מהם מגדירים את עצמם חילונים, כאשר 27% מכלל האוכלוסיה החילונית מגדירה את עצמה "מסורתית".

”מתוך ציבור לובשי הכיפות, מרבית החרדים לובשים גם כובעים, סוגים שונים של כובעים ואף שטריימלים כפי שנהוג היה באירופה", קובע המחקר, "בקרב הציבור המסורתי נוהגים כ 42%, ללבוש כיפה בקביעות, ו-57% הולכים בגילוי ראש".

למעשה הכיפה אמורה להעיד על כך שחובש הכיפה הינו דתי, אבל מסתבר שבישראל, סוג הכיפה שאדם לובש מעידה פעמים רבות על השתייכותו הפוליטית.

הכיפה הסרוגה, מסמלת את ההשתייכות למגזר הדתי לאומי- מגזר שקושר את הדת עם שטחי ארץ ישראל. 63% מחובשי הכיפות הסרוגות מגדירים את עצמם "ציוניים",ואילו חובשי הכיפות השחורות הגדולות-החרדים, יאמרו שהמושג "ציוני" אינו מגדיר את אמונתם או את השתייכותם, רבים מהם מתנגדים למדינה הציונית.

מרבית חובשי הכיפות הסרוגות כ-45% מסכימים ש"ערבים יגורשו או יועברו מהמדינה", בעוד ש-75% מחובשי הכיפות הסרוגות מתנגדים לפתרון של שתי מדינות-מדינה פלשתינית, וטוענים כי פתרון שכזה הוא בלתי אפשרי.

כשהם נשאלים אודות האידיאולוגיה הפוליטית שלהם, מרבית הציבור החרדי והדתי, מגדיר את עצמו בצד הימני של הפוליטיקה הישראלית, לעומת זאת חובשי הכיפות הסרוגות, הקטנטנות מגדירים את עצמם ב"מרכז" המפה הפוליטית, אלו מונים כ 65% מחובשי הכיפות הסרוגות.

בקרב החילונים כ-55% מגדירים את עצמם עומדים במרכז המפה הפוליטית. רק 12% מהחילונים מגדירים את עצמם, כאנשי שמאל.
כיפה דתיים חילונים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד