ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

רבה הספרדי של דרום אפריקה: "הרב ברלנד נמצא במצב קשה מאד, כלוא עם עבריינים מסוכנים"

החלטת בית המשפט תפסה את חסידי הרב בהלם - מנהיג 'שובו בנים' יוותר במעצר בחג הפסח, ויוסגר בקרוב לישראל • הרב יצחק ועקנין מספר ל'בחדרי חרדים' על ההליך המשפטי, על תנאי המעצר ועל מצבו הקשה של הרב ברלנד הכלוא

הרב ברלנד
הרב ברלנד

הערב (ה') החליט בית המשפט ביוהנסבורג כי הרב אליעזר ברלנד, מנהיג 'שובו בנים', יוותר במעצר במהלך החג ויוסגר בהמשך לישראל. בקרב חסידיו ותלמידיו התקבלה הבשורה הקשה בהלם, ובחשש רב לשלומו של הרב ברלנד העצור בכלא המסוכן בדרום אפריקה, בחדר אחד עם פושעים מסוכנים.

הרב הראשי הספרדי לדרום אפריקה, הרב יצחק ועקנין, מעניק ראיון ל'בחדרי חרדים' ומדבר על השבוע האחרון של הרב ברלנד, על ההליך המשפטי ועל תנאי המעצר הקשים בהם שוהה הרב, אותם הוא מכיר מקרוב. "המצב ממש לא פשוט, המשפטים שהתקיימו אתמול והיום מתארכים שעות על גבי שעות, ספק אם מחר יערכו עוד דיון בעניינו של הרב. אני ממש בצער על מה שעושים לרב".

הרב ועקנין מספר על התלאות בבית המשפט - "היו שתי אופציות בבית המשפט: או שהרב טס הערב לישראל, או שהרב יוסגר בצורה חוקית בעוד שלושה שבועות. בנתיים הכל נשאר ככה ואין התקדמות, מה שאומר שההסגרה כעת לא תצא לפועל. מחר עדיין לא בטוח שייתקיים עוד דיון, ולעת עתה הרב נשאר במעצר, עד לדיון בשבוע הבא.

"יש תשעה שופטים שיושבים בדיון. אין שעת דיון עדיין, קובעים שעת דיון משעה לשעה - זה לא כמו בארץ. אני מאוד מקווה שישחררו אותו, כי כל יהודי לא יכול להיות במצב ותנאים כאלה בליל הסדר, ובטח ובטח לא זקן בגילו של הרב ברלנד. יש בכלא כאן תת רמה של תנאים, כואב לי שהרב סובל ככה. אני לא מתערב בפוליטקה מה היה וכו', כי כשיהודי במצב כזה זה קשה מאוד. וכל שכן שהרב לבד כאן ללא בני משפחה".

הרב מספר על תנאי הכלא המקומי: "צינוק בכלא בארץ, הוא בית מלון ליד זה. הרב ברלנד יושב בחדר ענק עם 50 פושעים שחורים עם היסטוריה קשה. מנסים כל הזמן לסדר לרב חדר פרטי, אבל לך תדע אם יתנו, בעזה אין תנאי כלא כאלה. אני ראיתי את הזוועות בכלא מקרוב, הכלא בו שוהה הרב ברלנד קרוב מאוד לקהילה הספרדית.

"מערכת המשפט נלחמת ברב קשות. הם מציגים תביעות חמורות, אבל אחרי הכל - הרב שוהה בתנאים שלא מוצדקים על ידי שום דבר בעולם. דיברתי עמו בשבוע האחרון, ואמרתי לו שהגן עדן של הרב זה בית הסוהר בארץ.

"עם הרב יש לי היכרות מיזה זמן רב. עדיף לרב לשבת בבית סוהר בארץ מאשר כאן. בארץ הוא יכול לשבת ללמוד בנחת. הרב מקבל הרבה התקפי לב, יוצא לבית החולים וחוזר לבית הסוהר הלוך ושוב. הרב יותר בבית חולים מאשר מבית סוהר". הרב מוסיף ואומר כי "רודפים את הרב ברלנד במשך שנים על כלום, צריכים רחמי שמים שהרדיפות יסתיימו. חבל שהם ככה. אני מקווה שיחזרו לארץ, אין כמו ארץ הקודש. כולם מצטערים כאן".

"החסידים לא מתנהגים לפי דעת תורה"
הרב ועקנין מספר על הקשר בין הקהילה המקומית לחסידי הרב ברלנד העצור. "הקהילה שלי הספרדית כאן, היא היחידה שעוזרת לרב ברלנד - הן בכספים, והן באירוח ועוד. בשאר הקהילות זורקים אותם. היו כאלו שאף הזמינו להם משטרה, ולא פתחו להם את השערים.

"קשה שהם חיים ככה. הלב שלי ושל תלמידי נקרע, חסידי הרב מכניסים לו קבוע אוכל כשר באישור. אם הרב ישאר בליל הסדר בפסח, נקווה שיסכימו להכניס לרב אוכל כשר לפסח ולא יסננו. אף חסיד לא יורשה להכנס לרב לליל הסדר בכלא. חסידי הרב שוהים בבניין שהם השכירו, וכשהם באים לבקר ולעזור ולהתפלל, הם באים רק אלינו".

למרות שהוא מצהיר על העזרה, הרב מבקר את החסידים שהגיעו ליוהנסבורג: "אנו בקהילה מסייעים להם הרבה, למרות שההתנהגות שלהם ללא צורה ולא לפי דעת תורה בכלל, אנו מקבלים אותם, כי הלב לא יכול לראות את זה. הם נסחבים עם ילדים קטנים, וזה דברים שאנחנו לא יכולים לעמוד בפניהם. אשתו של הרב אף היא הגיע לכאן, אך לא מרשים להם להיות יחד, והיא שוהה בבניין החסידים".

הרב ברלנד בבית המשפט ביום חמישי האחרון
הרב אליעזר ברלנד שובו בנים דרום אפריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד