כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ארבע הקושיות של ברוך מרזל לפוליטיקאים

איש הימין בטורו השבועי עם שאלות על אופיה של המדינה הדמוקרטית והיהודית, עבור אלו ש"אינם יודעים לשאול"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

כנגד ארבעה בנים דברה תורה, ודרשות ופרושים אינספור נאמרו כדי לבאר את מהותם של אותם בנים ואת השאלות שבפיהם. ברצוני להתמקד הפעם באותו בן רביעי, שאינו יודע לשאול, מכיון שלדעתי זוהי בעיית הדור בימינו – שאנשים פשוט אינם יודעים לשאול... שאינם יודעים מה לשאול ואיך לשאול.

הבן שאינו יודע לשאול אינו בהכרח אחד עם מוגבלות שכלית, או אחד שנתרחק כה רבות עד שאין לו מושג מה קורה. לעיתים מדובר באדם שמבין הכל ורואה הכל, אולם יש לו בעיה – למדו אותו לציית למה שמכתיבים לו האנשים ה"חשובים", שלמרות שבדרך-כלל הם טועים ומטעים, בשל התואר שלפני שמם הוא אוטם את מוחו ואת הרצון הפנימי הטבוע בכל אדם לדעת את האמת, עד שבשלב מסוים הוא כבר באמת "אינו יודע לשאול". ולצערנו הרב, רבים רבים הם הבנים מהסוג הזה.

אותן קושיות עשויות להתגלות לאנשים מסוימים האוחזים בהנהגה כמרור ממש, אך מכיון שגורל העם יקר לליבי, אינני רואה לעצמי זכות להימנע מלשאול אותן.

א. מה ההבדל בין ימין לשמאל, בין ביבי נתניהו לבוז'י הרצוג, בין בוגי יעלון לציפי לבני?

ב. אם ישראל ההיא מדינה יהודית וגם דמוקרטית, האם פירוש הדבר שאחמד טיבי רשאי להבחר באופן דמוקרטי לראשות הממשלה? ולבטל את חוק השבות הגזעני? ולשנות את שם המדינה לפלשתין?

ג. מדוע אלו הנלחמים בהתבוללות בתפוצות נחשבים ליהודים וציונים טובים מהשורה, ואילו מי שנלחם בהתבוללות בארץ ישראל נחשב "גזען"?

ד. אם, כפי שסבורים רוב ראשי המדינה, התורה אינה אלא פולקלור עממי מיושן ולא ניתנה לנו בסיני כדבר מחייב – מדוע באמת לא לעזוב את הארץ? ולהתחתן עם גויה? מדוע צריך עם יהודי נבדל? מדוע צריך עם יהודי בכלל? ולמה שחייל יסכן את עצמו למען המדינה?

נסתפק בשאלות הללו לבינתיים, אני אשמח מאד לשמוע את נתניהו והרצוג, את לבני ולפיד, את בנט, ליברמן ושטייניץ מנסים לענות עליהן, אך ללא הועיל – הם לא יענו כי אין להם מה לענות. האמת הפשוטה והכואבת הינה שקיימת סתירה קוטבית בין יהדות לדמוקרטיה, והנסיון לסנטז ביניהן רק יוצר סכיזופרניה שגורמת לאותם מנהיגים הדוגלים ב"מדינה יהודית-דמוקרטית" לגמגם באופן מביך. ואני קורא לכל היהודים הפשוטים שנשדדה מהם מורשתם, לכל אלו שעד היום היו הבן שאינו יודע לשאול, פרי הביאושים של מערכת חינוך אנטי-חינוכית ומבולבלת משום ששטפו להם את המח ולמדו אותם לא לשאול שאלות – אני קורא לכולם להתעשת ולשאול את אותן שאלות קשות ומכאיבות ולדרוש תשובות. לא רק בליל הסדר, אלא במשך השנה כולה. ואם, כפי שאני יודע, התשובות תהיינה מבולבלות ומגומגמות, אשמח לארח אתכם בביתי ולהשיב עליהן ברהיטות אחת לאחת.

פסח כשר ושמח,
ברוך מרזל.
עוצמה יהודית.
חברון.
ברוך מרזל שאינו יודע לשאול הגדה של פסח חג התבוללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד